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어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아 읽기능력과의 관계

Title
어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아 읽기능력과의 관계
Other Titles
(The) Effect of Mother-Child Interactions and Home Literacy Environment on Young Children's Reading Ability
Authors
郭娥禎
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
어머니유아상호작용가정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李貞煥
Abstract
본 연구의 목적은 어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아읽기 능력과의 관계를 살펴보고, 유아의 읽기발달에 대한 어머니들의 전반적 인식을 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 책읽어주기 활동시 어머니-유아의 상호작용에 따라 유아의 읽기능력에 차이가 있는가? 2. 가정의 문해환경에 따라 유아의 읽기능력에 차이가 있는가? 3. 어머니-유아의 상호작용과 가정의 문해환경간에는 상관이 있는가? 4. 유아의 읽기발달에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 4-1. 어머니-유아의 상호작용과 가정의 문해환경에 따라 유아의 읽기발달에 대한 어머니 인식에 차이가 있는가? 4-2. 이들 유아의 어머니는 유아의 읽기발달에 대해 어떠한 인식을 가지고 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 5개 사립 유치원에 재원중인 만 4세반 유아 48명과 그들의 어머니였다. 책읽어주기 활동시의 어머니-유아 상호작용과 가정의 문해환경, 유아의 읽기발달에 대한 어머니의 인식은 질문지를 통하여 조사하였으며, 유아의 읽기능력 단계는 Sulzby의 단계를 기초로 하였다. 수집된 자료는 두 독립표본 t검증과 Pearson 상관계수, 빈도와 백분율에 의해 분석 되었다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 책읽어주기 활동시 이루어지는 어머니-유아의 상호작용에 따라 유아의 읽기능력에는 차이가 있었다. 상호작용 정도가 높은 집단의 유아는 상호작용 정도가 낮은 집단의 유아보다 읽기능력에서 높은 점수를 나타냈다. 2. 가정의 문해환경에 따라 유아의 읽기능력에는 차이가 있었다. 가정내에 문해자료가 풍부하고 문해와 관련하여 이루어지는 활동 경험이 많은 유아는 그렇지 못한 집단의 유아보다 읽기능력에서 높은 점수를 나타냈다. 3. 책읽어주기 활동시 이루어지는 어머니-유아의 상호작용 정도와 이들 가정의 문해환경간에는 유의한 상관이 있었다. 4. 어머니-유아의 상호작용과 가정의 문해환경에 따라 구분한 상·하집단의 어머니들을 대상으로 유아 읽기발달에 대한 인식을 분석한 결과 유아의 읽기학습 방법과 동화책을 읽어주는 이유에 있어서는 상집단과 하집단간에 차이가 없었고, 동화책을 읽어주는 성인의 역할에 대해서는 상집단은 반응-협의자 역할에, 하집단은 지도자 역할에 비중을 두고 있었다. 전반적으로 어머니들은 유아의 읽기발달에 대해 문해출현 관점을 가지고 있었다.;The purpose of this study is to find out the effect of mother-child interactions and the home literacy environment on young children's reading ability and examine maternal perceptions of young children's reading ability development. For this purpose the following questions have been set up in this study. 1. Are there any differences in young children's reading ability depending on the frequency of mother-child interactions during storybook reading? 2. Are there any differences in young children's reading ability depending on the home literacy environment? 3. Are there any correlations between mother-child interactions and the home literacy environment? 4. What are the perceptions that mother have on their children's reading ability development? 4-1. Are there any differences in maternal perceptions of young children's reading ability development depending on mother-child interactions and the home literacy environment? 4-2. What are the maternal perceptions of young children's reading ability development? The subjects of this study were 48 children aged 4 years old from 5 private kindergartens and their mothers in Seoul. The questionnaire was used in order to examine mother-child interactions during storybook reading, the home literacy environment, and the maternal perceptions of young children's reading ability development. The test of young children's reading ability was conducted based on Sulzby's scheme. The data were analyzed by two independent t-test, Pearson correlation, frequency and percentage. The findings of this study are as follows 1. There was a significant difference in young children's reading ability development depending on the mother-child interactions during storybook reading. The children's reading ability of high-level interaction group acquired higher scores than those of low-level interaction group. 2. There was a significant difference in young children's reading ability development depending on the home literacy environment. The reading ability of children who have rich literacy tools and much experiences related with literacy in home acquired higher scores than that of children who have not such environmental available. 3. There was a significant correlation between mother-child interactions and the home literacy environment. 4. The analysis of maternal perceptions of their children's reading ability development was done by dividing into two groups depending on the degree to which interaction between mother and child occur and the literacy environment is provided. The two groups showed no difference in the reason for conducting storybook reading. However, the mother in the group with better mother-child interaction and literacy environment took the role in storybook reading as a co-respondent, whereas the mother in the other group with less interaction and environment for literacy took the role in storybook reading as a director. The overall perception of mothers in the children's literacy development was emergent literacy.
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