View : 536 Download: 0

Sergey Prokofiev의 피아노 소나타 Op. 83에 관한 분석 연구

Title
Sergey Prokofiev의 피아노 소나타 Op. 83에 관한 분석 연구
Other Titles
(A) Study on Sergey Prokofiev's Piano Sonanta Opus. 83
Authors
강수정
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Prokofiev피아노소나타러시아음악음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤미재
Abstract
본 논문은 현대 피아노 음악에 큰 영향을 끼치고 20세기 러시아 음악발전에 기여한 피아니스트겸 작곡가인 Sergey Prokofiev(1891~1953)의 대표적인 피아노 소나타중의 하나인 Op. 83에 대한 분석 연구이다. 그는 피아니스트로서 금세기의 '새로운 사람'이었다. 러시아에서 처음 음악수업을 받았고 미국, 파리의 망명기간동안 체험한 과거의 유산들을 고국인 러시아로 돌아와 독창적이고 새로운 자신만의 특징적 피아노 기법으로 작곡하거나 연주 하였다. 특히 뛰어난 9개의 피아노 소나타중 제7번 Op. 83은 1942년 완성되어 Stalin상을 수상한 작품으로 여러면에서 Prokofiev의 특징이 집약되어 있다. 본 논문에서는 Op. 83의 연구 고찰을 위해 Prokofiev의 작곡 배경이 되는 20세기 러시아 음악의 흐름과 그의 피아노 음악에 대해서 논하며 음악적인 특징과 함께 작품을 분석 하였다.;The present thesis is a research analysis of Op. 83, one of the representative piano sonatas of Sergey Prokofiev, who influenced today's piano music and contributed to the development of Russian music. As a pianist, he was this century's "new man". He first learned music in Russia, and after he came back to his native land Russia, with bequest from the past he experienced during his refuge in America and Paris, he composed and played with his very own completely original and distinctive piano technique, and of the eminent nine sonatas, the seventh op. 83 was completed in 1942 and as a Stalin Prize winning work, Prokofiev's distinctive mark is intensively expressed in a lot of it's aspects. For the research study of op. 83, I referred to the flow of twentieth century Russian music that was Prokofiev's composition background and dealt with his musical characteristics, along with major works, to see what his general piano music was like and in view of these characteristics, analyzed op. 83.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE