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H.Purcell, W.A.Mozart, P.Cornelius, H.Duparc, E.Granados, G.Dyson의 聲樂作品에 對한 硏究

Title
H.Purcell, W.A.Mozart, P.Cornelius, H.Duparc, E.Granados, G.Dyson의 聲樂作品에 對한 硏究
Other Titles
Studies of the Vocal Music of Purcell, Mozart, Cornelius, Duparc, Granados and Dyson
Authors
朴贊玉
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
PurcellMozartCorneliusDuparcGranadosDyson성악작품졸업연주회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원성희
Abstract
The writer had a graduation performance on October 5, 1990 for the M.M. degree course. This thesis aims at investigating the backgrounds and characteristics of the performed compositions by six composers. Henry Purcell (1659-1695) was a great pioneer of the English musical tradition. For the court he wrote ceremonial music, anthems and services for the church, and, above all, operas and incidental music for the Restoration theatre. "Bess of Beldem" (1683) represents a woman genuinely distracted by grief or disappointed love. The subject is concerned with various degrees of madness. It is a song which depends for its entire effect on sudden contrasts of mood between the various sections. It is divided into five parts and accomplishes tonal comparison mainly by triads, progressing around mostly fifth-relation keys. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) belongs to the classic period and composed many kinds of music. "Ah, lo previdi!; K.272" (1777) is a concert aria, and divided into two parts : Recitative-Aria and Recitative-Cavatina. The text is from Act Ⅱ, Scene 9 of Paisiello's "Andromeda". It uses through-composed form and represents Andromeda's agony using chromatic progressions and diminished seventh chords. Peter Cornelius (1824-1874) belongs in the Schumann group of romantic composers. He also had a talent of the first rank as a lyric poet. Like Schumann, he loved cycles; and approximately in the manner of schumann's "Frauenliebe und Leben" are his "Brautlieder", "Brautlieder" composed in 1858, consists of six songs. Numbersl, 2 and 3 use strophic form, while numbers 4, 5 and 6 use through-composed form. It represents lyricism and various feelings, using simple forms repeated melody and frequent modulation. Henri Duparc (1848-1933) was a composer of France. He won international fame with an output of fourteen songs only. Because he suffered from a nervous disease, he wrote these four-teen songs in sixteen years. The characteristics of his songs are enharmony, lyricism, chromatic bass line, plagal progression, syncopation and unresolved suspensions. Enrique Granados (1867-1916) was a Spanish composer and pianist. His opera "Goyescas" includes material from a piano suite and from some of his vocal tonadillas. Each of the six sections of the opera uses insistent melody and rhythm, harmony and colouring to paint a dramatic impression of paintings by Goya. "La Maja y el Ruisen ̄or" is one of the six pieces. George Dyson (1883-1964) was a composer and educationist of England. "The Canterbury Pilgrims" composed in 1931, consists of solo arias and choral numbers. "The Nun" and "The Wife of Bath" depict the characters of two women. These arias use church modes, complicated and frequent modulation, prolongation of chords, picardy thirds, major 9th chords, and polyrhythm. The above compositions, representing various genre of different periods and countries, made a program very satisfying to the performer.;본 논문은 연구자가 1990년 10월 5일 석사과정 이수를 위한 졸업연주회에서 연주하였던 작품들을 대상으로 각 작품의 특징과 각 작곡가의 음악적인 배경을 살펴본 것이다. Henry Purcell(1659~1695)은 영국음악의 전통에 있어서 중요한 작곡가로 궁정을 위해서 행사음악을, 교회를 위해서 Anthem, Service를, 그리고 오페라와 극음악을 작곡했다. "Bess of Bedlam"(1683)은 깊은 슬픔과 잃어버린 사랑으로 인해 주인공이 미치게 되는 상태를 표현하고 있다. 이 노래는 여러 section 사이의 갑작스런 분위기의 대조로 효과를 누리며, 다섯 부분으로 나눠지는데, 주로 3화음의 사용과 5도 관계조 중심으로 진행된다. Wolfgang Amadeus Mozart(1756~1791)는 고전시대 작곡가로 많은 종류의 음악을 작곡하였다. "Ah, lo previdi! K.272"는 Concert Aria로, Recitative-Aria, Recitative-Cavatina의 두 부분으로 나눠져 있다. 가사는 Paisiello의 "Andromeda"의 2막 아홉번째 장면의 것으로, 통작형식을 사용하고 반음계적 진행과 감 7화음을 씀으로써 Andromeda의 죽음의 고통을 표현해 준다. Peter Cornelius(1824~1874)는 낭만주의 작곡가들 중 Schumann의 group에 속하며 서정시인으로서도 우수한 재질을 갖고 있었다. 그는 Schumann처럼 연가곡을 작곡했는데, 그의 "Brautlieder"는 Schumann의 "Frauenliebe und Leben"에 비견된다. "Brautlieder"는 1858년에 작곡되었는데, 여섯개의 노래로 되어있다. 1, 2, 3번은 장절식으로 되어 있고 4, 5, 6번은 통작형식을 사용하고 있다. "Brautlider"는 간단한 형태의 선율과 반복되는 리듬, 그리고 자주 일어나는 전조를 사용함으로써 서정성과 다양한 느낌을 표현해 준다. Henri Duparc(1848~1933)는 프랑스의 작곡가로 단지 14개의 가곡으로 명성을 얻었다. 그의 작품의 특징은 서정적이면서 정적인 움직임, 반음계적 진행, 강한 박의 분산과 당김음, 변격 진행(plagal progression)등이 있다. 그의 가곡의 반주부는 노래를 도와주는 역할과 더불어 시의 내용을 충분히 표현하고 있으며 해결되지 않는 Suspension을 사용하기도 한다. Enrique Granados(1867~1916)는 스페인의 작곡가이자 연주가였다. 그의 오페라인 "Goyescas"는 피아노조곡과 그의 tonadillas에서 추출해 낸 재료들을 갖고 썼으며, 이 오페라는 고야의 그림에서 나타나는 인상을, 주의를 끄는 선율과 리듬, 그리고 화성을 사용함으로써 나타내 준다. "La Maja y el Ruisen~or"는 시각적, 청각적 이미지의 시를 음악으로 형상화하고 있다. George Dyson(1883~1964)은 영국의 작곡가이면서 교육가로, 1931년에 solo arias와 합창곡으로 구성된 "The Canterbury Pilgrims"를 작곡했다. "The Nun"과 "The Wife of Bath"는 두 여인들의 인물묘사를 해 준다. 이 두 아리아들은 교회선법을 사용하고 있으며 복잡한 전조와 화음의 prolongation, picardy third, 장9화음, 복합리듬을 쓰고 있다. 이상의 작곡가와 작품들은 각각 다른 나라와 다른 시대의 것들로 다양하며 여러 genre의 음악으로 구성되었다.
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