View : 620 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원문자-
dc.contributor.author金善美-
dc.creator金善美-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:53Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000018908-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/208084-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018908-
dc.description.abstract歷史의 進步와 과학의 발달로 인한 발견과 발명으로 지식은 쌓여만 가고 있으나 영적인 상황을 한쪽으로 접어두게 되어, 예술가마저 '본질'에서 멀어지게 되었고, 그 정신적 괴리감의 반영으로 '造形'이나 '表出'의 극단적인 양립의 형태가 주류를 이루게 되었다. 본인은 이 극단성을 '존재가 가지는 이중적 성향'에서 그 원인을 찾고자 하였고 본질에 대한 재 인식과 관념으로부터의 초월로 실재에 대한 접근의 가능성을 모색코자 하였다. 그 理論的 背景으로 서양철학의 전체적인 틀을 형성하여 최근에까지 영향을 끼쳐온 platon의 이원론과 동양의 일원론을 작품과 연관지어 고찰한 바, 본 연구의 논리적 근거가 되었다. 본고는 두 세계의 共存을 전체적 인 調和로 보고 그 표현방법에 있어 본질에 대한 새로운 인식과 의도에 상치되는 조형상의 문제, 개념의 시각화를 위한 기법 등의 내용을 연구 분석하고자 작성되었다. 작품 제작의 방법적인 면에서는 영적이면서도 현상계의 질서에 작용하고 있는 제3의 영역을 상징하는 또 하나의 화면을 마련하였고 '현상'과 '본질'의 두 세계를 분리 표현한 다음 다시 밀착시켜 비가시적인 영역과 현상계의 공존, 조화를 표현하고자 하였다. 추가된 透明畵面은 단순한 재현과 기존재료, 경직된 소재주의, 기법 등에서 벗어나고자 시도된 것으로 '나타난 것'의 배후에 있는 '본질'을 효과적으로 표현할 수 있어 작품에서 나타내고자 하는 의도에 부합되는 특성을 지녔음을 연구과정에서 알게 되었다. 이같은 실험들은 20세기 말이라는 시대적 상황과 현대미술의 거대한 성과에 더하여 인간 본질의 문제에 대해 그 무한한 조형의 가능성을 개방한다면 더욱더 다양하고 풍부한 내용이 될 것이라는 신념에 대한 결과이다. 총체적으로, 본인의 작업에 근간을 이루는 정신과 물질의 공존을, 超越的 이미지의 확장을 바탕으로 하여 전체적이고 종합적임과 동시에 원초적 本然의 모습으로 표현하고자 하였다.;With knowledbe being accumulated, while spiritual aspects being abandoned, even the artists became to be far wasy from 'essence'. So, as the reflection of such spiritual extrangement, the forms of such extreme coexistence of 'plasticity' and 'expression' ecame a major phenomenon. Therefore, in the present study, it was intended to be found out that such extremism attributes to 'the dual disposition that existence posseses', and also the possibility of approach to reality was tried to be searched in re-recognizing essence and being transcendent from concepts. As for the theoretical background, a review are made on Planton's dualism, which has so influenced until todays while itself forming a total frame of Western philosophy, and Oriental monism as both which being referred to some works, resulting in the theoretical basis for the present study. Additionally, the present study aims at and was so composed, while regarding the coexistence of two worlds as total harmony, in order to re- search and alalyze the contents such as the problems in plasticity or formativeness which, in the expressional method, are in disacord with new recognition and intention of essence, techniques for the visualization of concepts, etc. In the aspect of producting of the work, as for the spiritual aspect, another canvas which symbolizes the 3rd area cting in the order of the phenomenal world was provided, and with the two worlds of ‘phenomena' and 'essence, being separately expressed, then again being adhered closely, it was tried to express the coexistence and harmony of the invisible area and the phenomenal world. Since the additional transparent screen, been what is intended to break off from simple reappearance, existing materials, rigid materialism, techniques, etc., can effectively express the 'essence' veiled in the back of 'what appears', it was found out on the process of research that it posseses a feature corresponding to the intention to express in the work. Such experiments so far made has brought a confidence that if the limitless potential of placiticity is opened regarding the problems of hu- man essence in addition to his Ztorical situations and the great perform- ance of modern fine arts, those experiment will be more diversified, abundant contents. In gernal, it was tried that the coexistence of spirit and material which makes the root of the work of the author be expressed in that is general and synthetic and, at the same time, in an original nutural figure.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = 1 Ⅰ. 서론 = 3 1. 연구의 문제제기 및 목적 = 3 2. 연구의 내용 및 방법 = 4 Ⅱ. 事物의 本質에 대한 인식 = 6 1. 存在의 二重構造的 性向 = 6 2. '나타난 것'의 實在 = 10 Ⅲ. 회화표현의 기본구조 = 14 1. 超越的 이미지(Image)의 확장 = 14 2. 外面과 內面의 숨은 조화 = 18 Ⅳ. 작품전개의 경향성 = 20 1. 二重畵面 = 20 2. 線形態 = 22 3. 빠삐에·꼴레 (papier-colle´) = 24 Ⅴ. 작품제작 및 분석 = 26 Ⅵ. 결론 = 42 참고문헌 = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1608073 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject현상-
dc.subject본질-
dc.subject숨은조화-
dc.subject이중화면-
dc.title現象과 本質, 그 숨은조화에 대한 表現硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle二重畵面 기법으로한 작품 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Exxpression of Phenomena, Essence, and the Veiled Harmony : Especially on the Works Using the Technique of Dual-Screen's-
dc.format.pageiv, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1993. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE