View : 1021 Download: 0

섬유로 표현한 탈에 관한 연구

Title
섬유로 표현한 탈에 관한 연구
Other Titles
(THE) STUDY ON THE MASK REPRESENTING AS THE FIBERS
Authors
전원희
Issue Date
1992
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과직물디자인전공
Keywords
섬유직물
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
성옥희
Abstract
원시시대부터 존재해온 탈의 민속은 세계 전역에서 동시다발적으로 발달해 왔다. 우리의 탈이 사용된 후 불태워져 소실된데 비해 외국의 탈은 조상대대로 이어져 그 형태가 잘 보존되고 있다. 더욱이 아프리카, 인디언 부족에서 매우 발달된 마스크는 그 형태나 재료가 다양하다. 우리나라에서는 탈이 민속학자, 국문학자들의 노력으로 많이 발굴되고 연구되고 있으나 미학적, 조형적인 측면에서는 그 가치의 연구가 미흡하다고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 오랜 옛날부터 각 민족의 문화의 유산으로서 진보적인 존재였던 탈의 조형을 분석하여 그 조형적인 가치를 알고 섬유예술로서의 가능성을 모색하는데 있다. 이를 위한 이론적 배경으로 탈의 어원과 발생을 알고 기능과 종류를 파악하며, 형태와 구조, 표정, 재료와 색상, 기법, 조형적 가치를 통한 탈의 조형을 분석 하였다. 작품의 제작에 있어서는 탈의 관찰을 통하여 그 특성을 다면적 각도에서 연구하고 탈을 형성하고 있는 여러 조형요소와 유기적인 관계에 대하여 분석하여 거기에서 얻은 독자적인 조형요소를 이용하여 발상과 전개를 시도하였다. 그 전개과정과 제작방법은 다음과 같다. 첫째, 자료조사 과정을 통해 탈의 형태와 표정을 파악하고 둘째, 분해과정을 통해 부분을 확대, 강조하여 표현해 보았으며 셋째, 재구성 과정을 통해 새로운 형태를 발견 할 수 있었다. 넷째, 제작방법으로는 토속적인 표현을 위해 삼과 한지를 주된 재료로 이용하였고 자연적인 재료의 색상을 위주로 강렬한 색상을 대비시켜 생동감 있는 표현을 하려 하였다. 또한 부조적인 표현을 위해 평직과 파일직을 대비시켰다. 이러한 이론적 배경을 토대로 하여 연구자의 의도대로 작품을 제작하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 탈은 얼굴을 가려 변장하거나 방호하기 위해 쓰는 조형물로서 본래의 얼굴과는 다른 인물이나 동물 또는 초인간적 존재를 가장하는 가장성을 지닌 것이다. 둘째, 탈은 세계전역에 널리 분포되어 있으며 그 종류는 헤아릴 수 없이 많다. 그리고 형태는 손에 쥐는 작은 것에서부터 거대한 것, 정적인 것에서부터 동적인 것까지 매우 다양하다. 셋째, 탈의 제각기 다른 표정들과 다양한 재료, 제작에 사용된 기법들은 새로운 조형표현의 가능성을 제시하기에 충분하였다. 넷째, 탈을 포함한 원시미술은 현대 미술의 모체로 인식되고 있으며, 미적 충격요소가 강함으로 조형적 가치는 높이 평가할만하다. 다섯째, 작품제작에 있어서는 기존해 있는 탈의 형태를 재구성하여 전개시키는 과정에서 새롭고 독특한 형태를 많이 발견할 수 있었고 사각형을 탈피한 자유스러운 형태를 시도할 수 있었다. 여섯째, 삼과 한지의 사용은 토속적인 분위기 연출에 적합한 재료였으며, 자연적인 재료가 주는 부드러운 느낌을 줄 수 있었고 강렬한 색상은 생동감을 잘 표현해 주었다. 또한 서로 다른 재료들이 주는 재질감의 조화는 다양한 변화를 줄 수 있었다. 일곱째, 기법은 평직과 파일직을 대비시켰는데 자연스러운 인간의 표정을 부조적으로 표현하기에 적합하였으며, 부분부분 재료의 굵기의 변화는 같은 기법에서도 다른 느낌을 효과적으로 나타낼 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 탈의 끊임없는 조형분석을 통해 새로운 형태를 전개시키고 다양한 재료, 색상을 활용함으로써 섬유예술로 승화시키는데 새로운 시도가 절실히 요구된다.;The folklore of mask which had been existed in primitive age have been developed simultaneously and in many places around the world. The form of foreign mask is being protected for generations well, comparing to mask of us that was burnt down after it was used. Besides, the mask which is developed well in the tribe of Africa, the Alaska, and the indian has a varity of form and material. In our country, the mask is excavated and studied by the folklorist and a scholar of korean literature. But the research of it's value can be thought to be made a litter in the field of aesthetics and modeling. The purpose of this study is know the modeling value of mask by analyzing it's modeling which was the existence of progression as cultural heritage in each race and to search the possibility as the textile art. On the basis of the theoretical background for these, the etymology and generation of mask has been known, its functions and kinds has been investigated, and the modeling of the mask has been analyzed through the form and structure, the figure, the material and clolr, the technique, and the modeling value. In the production of works, using the individual modeling element which is obtained by analyzing tile organic relations and several modeling elements that form the mask and studying its characteristics at various angles through the observation of mask, the source of development and the evolution are attempted. The process of evolution and the method of production are the following; First, to understand the found by the process of data research. Second, to have attempted to express by magnifying and placing the focus on the portion of the mask through the process of the analysis. Third, the new form can be found through the process of the re-configuration. And Forth, the method of production is that the hemp and chiness paper as main material has been for the traditional expression, and it has been intended to express it dynamically by being contrasted with the intensive color on the main concerns of the color of the natural material. Also, the flat fabrics and file fabrics has been prepared for the expression of the embossed carving. On the basis of these theoretical background, and as result of analyzing the works that was produced by the researcher's intention, the following conclusions are obtained. First, as the modeling wearing for disguising or protecting the face, the mask has the property of comouflage that disguise the original face as another person, animal or the supernatural existence. Second, the masks are wide-spread around the world and there are many masks being incalculable in their kinds. And the form has the variety from the static to the dynamic and the small thing which is grasped by hand to the enormous thing. Third, the different figures of each mask, the various materials, and the technique that was used in the productions have been enough to suggest the possibility of the new expression of the modeling. Fourth, the primitive art which included the mask has been recognized as the kernel, and the value of the modeling is worthy of being estimated highly by being highlighted on the impact factor of the aesthetics. Fifth, in the production of a work, many of the new and unique forms could be found through the process which is displayed by re-configuring the form of a mask that has already been existed, and the free form which has been obviated from the form of a square can be attempted. Sixth, the usage of the hemp and chinese paper is that they are the proper materials for the traditional atomspheres, the soft feeling that the material provides can be given and the dynamic feeling has been expressed well by the intensive color. And also, the various changes can be provided by the harmony of the feeling of the property. Seventh, the technique that is prepared by the flat fabric and file fabric has been fit for expressing the human figure embossedly, and in the technique, such as the partial change of the material thickness, another feeling still can be expressed efficiently. On the basis of these conclusions, the new trial would be required sincerely for enhancing as the textile art by utilizing the various materials and colors and displaying the new form through the incessant modeling analysis of the mask.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 직물디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE