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강한 자와 약한 자 주제에 나타나는 바울 사상의 특징

Title
강한 자와 약한 자 주제에 나타나는 바울 사상의 특징
Other Titles
(A) Study on the character of Paul's Thought of the Strong and the Weak in the Thesis
Authors
金泫廷
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
강한 자약한 자바울 사상고전8:1-11:1롬14:1-15:13
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장상
Abstract
본 논문의 목적은 고린도전서(8:1-11:1)와 로마서(14:1-15:13)의 "강한 자와 약한 자 주제"에서 나타나는 상황과 권면의 차이점, 그리고 유사점을 고찰함으로써 바울의 상황성과 일관성을 규명하는 것이다. 이를 위해 본 논문은 역사비평방법과 사회사적인 방법을 사용하였다. 2장은 고린도전서 8장 1절-11장 1절의 상황과 그에 대한 바울의 해결책들을 연구하였다. 여기서 본 연구는 고린도 교회의 강한 자가 영적 열광주의의 성향을 지닌 이방 그리스도인이며, 약한 자는 그리스도인이 되기 전의 관념을 떨쳐 버리지 못하는 유대 그리스도인과 이방 그리스도인임을 밝혔다. 그리고 우상제물 문제는 강한 자들이 이교도 신전에서 배설된 잔치에 참여함으로써 갈등이 분출했다는 것을 규명하였다. 바울은 갈등을 해소하기 위해 강한 자들에게 "우상숭배를 피하라"고 권면하면서 그 모범으로 자기 자신을 제시한다. 3장은 로마서 14장 1절-15장 13절의 상황과 바울의 해결책들을 고찰하였다. 로마 교회에는 먹거리나 날에 대해 금욕주의적인 행동을 하는 유대 그리스도인과 그렇지 아니한 이방 그리스도인 사이에 갈등이 있었다. 이들의 서로를 업신여기고, 심판하는 행동이 갈등을 심화시키자 바울은 "서로를 받아들이라"라는 해결책을 제시한다. 4장은 고린도전서 8장 1절-11장 1절과 로마서 14장 1절-15장 13절에 있는 평행구절들을 비교분석하였다. 고린도 교회와 로마 교회의 상황과 그 교회들에게 준 권면들의 분석으로 얻은 바울의 상황성과 일관성은 다음과 같다. 바울은 고린도 교회와 로마 교회에 다른 해결책을 제시했는데 이것은 바울의 특징적인 사고에서 연유한다. 바울의 사고에는 복음과 교회가 항상 역동적인 관계로 움직였던 것이다. 또 바울은 자신이 잘 모르는 로마 교회에게 조심스럽제 권면함과 동시에 본보기로 자신을 제시하기 보다는 예수를 내세우는 융통성을 발휘한다. 바울의 일관된 사고로서 첫째 바울은 한 형제가 파괴되면 공동체도 파괴된다고 보았다. 둘째, 바울은 공동체에 대하여 각별한 관심을 가졌기 때문에 공동체에서 일어나는 모든 것은 공동체를 세우는 방향으로 추진되어야 한다고 믿었다. 세째, 바울은 예수의 죽음-하나님, 사랑-형제 사랑이라는 사상을 가지고 있다. 네째, 모든 그리스도인은 궁극적으로 "하나님의 영광을 위해" 헌신해야 하며 그것을 사람들과의 관계성 속에서 드러내야 한다고 보았다. 다섯째, 하나님과의 관계에서 먹는 것은 하등의 중요성이 없었다. 여섯째, 바울은 권면할 때, 실천하기 어려운 무리한 요구는 하지 않는다. 일곱째, 바울은 구약이 현재의 그리스도인들에게 교훈을 주는 자료라고 여겼다. 위와 같은 결과들을 통해, 바울에 대만 연구는 상장성과 일관성이라는 측면에서 세밀하게 분석할 때 좀더 정확한 분석이 됨을 알 수 있다. 그리고 그리스도교 안에서 일어나는 갈등은 서로가 형제사랑에 근거를 둔 상호인정을 할 때에만이 사라질 것이며 진정한 화합을 이를 수 있음을 살펴 보았다.;The purpose of this thesis is to closely examine the Paul's circumstance and coherency by considering the differences and the similarities between the situation and paraenesis stated in the theme of the strong and the weak in the first epistle of Paul to the Corinthians(8:l-1l:l) and Romans( 14: 1-15: 13). In order to meet these requirements, this thesis approached the methods of both historical-critical method and sociohistorical criticism. In chapter 2, I studied the situation stated on the first epistle of Paul to the Corinthians(8:l-1l:l) and the solutions by the Paul as per above situation. Accordingly in this thesis I concluded the strong in the Corinthian church who are the pneumatic enthusiast inspired by the gnosticism and the weak are the jewish Christians and gentile Christian who are hausted by past experiences of the non Christians. Furthermore the matters of idolied sacrificial offering is explained in the phenomena of the eruptionn participation of the strong in the banquests of the pagan sanctuary. In this chaper, Paul recommended the strong the maxium of "free from idolatry" so as to resolve conflicts and presented himself as a model of what a Christian out to be. In chaper 3. I considered the situation of epistle to the Romans (14: 1-15: 13) and the settlements per relevant situation. In Roman chruch, there were conflicts between jewish Christians usuallly led an ascetic life about the food or the day and gentile Christians normally of not carry out their life as such. Paul exhorted to the Roman Christians "accept one another" as the conflict deepened by judging and despising each other. In chapter 4, I made a comparative study of paralled phrases between lCorinthians(8: 1-11: 1) and Romans( 14: 1-15: 13). Paul's nature of circumstance and coherency obtained by the analyses of the situation in the Corinthian church and the Roman church and his encouragements for they are duly stated as below. Paul presented different solutions of the Corinthian church and the Roman church and they were basically caused by his characteristic thought. Paul's thougt in nature always has got dynamic relationship between the gospel and the church. He carefully encouraged to the Roman church unfamiliar with him and at the same time he showed great flexibility to make Jesus Christ present as a model of the Christians pattern than himself. Paul's coherent way of thinking is as follows. Firstly, if a brother is destroyed the association community wi11 be naturally destroyed. Secondly, Paul showed particular concern for the association community thus he believed that measures should be taken to place top priority on the association community than anything else. Thirdly, Paul believed there were correlationship among Jesus's death, God's love and brotherly love. Fourthly, he also believed that christians in the end, have to devote themselves fof the glory of the God and must show they in the nature of human relationship. Fifthly, there is no importance to eat in making aliving in the relationship with God. Sixthly, Paul did not request difficult requierments beyond their control to execute during encouragement. Seventhly, Paul regarded the old testament as a instructive data for the modern Christians. Finally the study for Paul can be analysed in more detail through reviewing shapply in the stand points of the character of the circumstance and the coherency. Furthermore, still existing conflicts in the Christianity can be amicably settled by doing mutual acknowledgement on the basis of brotherly love and thus it would be unity in the Christianity truly.
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