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금박문양을 응용한 의상디자인

Title
금박문양을 응용한 의상디자인
Other Titles
(A) THESIS ON ARTWORKS OF MARK AND SIGN ON GOLD-LEAF PATTERN
Authors
남숙현
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
금박문양의상디자인응용산업미술
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
김문숙
Abstract
본 논문은 우리의 전통 문화 유산인 金箔紋을 현대 의상에 도입하므로써 한국 전통의 미를 표현하고자 한 것으로 각종 문헌과 실물자료를 기초로 하여 연구하였다. 金箔은 확실한 시원을 찾을 수는 없으나 중국에서 易入되어 오던 금직단에서 착상을 얻어 우리의 독자적인 金箔技術을 얻게 되었다고 추정된다. 사용된 문양으로는 動物紋, 植物紋, 吉祥語紋, 幾何紋, 自然紋등이 있으며 이는 단순히 장식적인 의도만이 아니라 인간의 念願인 長壽, 富貴, 多男등을 직접적으로 표현하고 있다. 또한 金箔은 서민들에게는 허용되지 않던 것으로 李朝末 한일합방이 되면서 모든 제도가 붕괴되어 일반에게도 널리 성행 되었다. 이와같은 시대적인 변모는 金箔의 제작공정에도 변화를 가져와 전통적인 제작공정에서 부분적으로 공정이 변화된 현대공정과 인쇄술에서 착안된 대중적인 공정으로 발달된다. 작품 제작에 있어서 金箔紋은 전통 金箔紋과 현재 개발되어 있는 金箔絞을 모두 사용하여 재 구성하였고 제작공정은 인쇄술에서 착안된 대중적인 공정으로 하였다. 소재에 있어서는 여러 종류를 사용하므로서 각각의 독특한 효과도 얻을 수 있었다. 이상과 같이 금박문은 우리의 전통복식에 대한 관심과 연구의 필요성이 고조 되는 이때에 한국적이며 현대적인 이미지가 담긴 현대 복식으로의 활용 가능성이 무한하다 할수 있겠다.;In this thesis, gold-leaf pattern, one of the finest Korean traditional and cultural assests has emphasized on our modern fashion for the purpose of keeping "our Korean traditional work of art" by researching all the exsiting literature citation and actual model. This gold-leaf has no clear record however many scholars presume that it has introduced from China and observated through Chinese fabric, woven with gold thread and Korean have created gold-leaf pattern with their own technology. There ate various patterns such as animals, plants, fortune mark or sign, geometry and nature and these are net only for decorating purpose but they express directly a human being's wish-long life, wealth and honor, and a notion of preferring a baby boy. These valuable pattern was not at allowed to the general public to purchase until the treaty of the Japanese annexation of Korea in the end of Chosun Dynasty period where all laws had changed and became popular to everyone. As for the time change and development of modern technology, the production of this gold-leaf has a bland new process which is combinding traditional and modern process with an art of printing. As for the marking plan, the gold-leaf pattern has also rearranged with traditional and existed modern developed pattern. By using various subjects of material, each gets different effect. In conclusion, these are unlimited ways to adapt the gold-leaf pattern from the field of its traditional design to the modern dress and costume and to perspect the possibility of new modern image from where we are living on the tine of reactionism.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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