View : 68 Download: 0

고등학생의 입시스트레스와 가족기능 간의 관계 연구

Title
고등학생의 입시스트레스와 가족기능 간의 관계 연구
Other Titles
(A) Study On the Relationship Between the Stress Shift of Entrance Exam for University and the change of Family Functioning
Authors
장재송
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
고등학생입시스트레스가족기능
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
고등학교 과정으로 집약된 입시위주의 교육과 매년 수험생 수효가 증가되는데 비해 입학정원은 큰 변화가 없어 상대적으로 높아진 경쟁률, 앞으로의 사회적 진출이 대학입시의 합격여부에 따라 좌우되는 것으로 생각되는 사회풍토, 가족의 과잉기대나 일류집착 등으로 인해 고등학생들에게 가해지는 입시스트레스는 음주·흡연·약물복용 ·폭행 ·강도 등의 청소년 비행과 자살·정신병을 유발하고 증가시킴으로써 커다란 사회문제로 대두되고 있다. 그러나 몇몇 연구들이 부모를 포함한 가족의 기능이 중요함을 알려줄 뿐, 구체적인 대응방안에 관한 연구는 거의 없는 실정이다. 그러므로 고등학생들이 지각하는 입시스트레스 변화와 가족기능 변화 간의 관련성을 분석하여, 고등학생의 입시스트레스 극복에 주된 지지제공자인 가족의 어떤 기능이 입시스트레스 상황에서의 적응에 도움을 주고 있는지, 혹은 입시스트레스를 가중시키는지를 알아보았다. 이를 통해 입시를 준비하고 있는 고등학생과 그 가족이 입시스트레스를 극복할 수 있도록 지지 원조할 수 있는 개입프로그램 설계에 기초자료를 제공함이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 실증 분석에 앞서 이론적 이해를 돕기 위해 청소년 스트레스의 개념과 원인, 가족기능의 개념 및 청소년스트레스와 가족기능의 관련성에 대해 문헌고찰을 하였다. 연구의 대상은 서울시내 소재 인문계 여자고등학교에 재학 중인 1·2·3학년 학생이며 설문조사 결과 최종 150부를 자료분석에 사용하였다. 연구는 입시스트레스를 측정하기 위해 입시스트레스 척도(Entrance Examination Stress Scale, 서호석·윤기현이 고안)를, 가족기능을 측정하기 위해 가족기능의 자기보고식 질문지(Self-Report Questionaire of Family Functioning. Benard L. Bloom 고안)를 사용하였으며 일반적 사항을 포함하여 총 132문항으로 설문지가 구성되었다. 자료처리는 SPSS/PC+를 이용하여 Frequency, Pearson's r 그리고Multi-Regression, One-Way Anova 프로그램에 의해 분석하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 1. 학년별로 입시스트레스와 가족기능 간의 상관관계를 분석한 결과 1·3학년이 부적 상관관계를 보였다. 2. 학년별로 입시스트레스와 가족기능의 3개차원 즉 관계차원·가치차원·체계유지차원 관의 상관관계를 살펴본 결과, 고등학교 1학년의 경우 관계차원·체계유지차원이 부적 상관관계를 보였다. 고등학교 2학년생의 경우 3개의 차원과 상관관계를 보이지 않았으며 고등학교 3학년생의 경우 관계차원이 부적 상관관계를 보였다. 3. 각 학년별 고등학생의 입시 스트레스 감소에 있어서 가족기능의 3개차원 즉 관계차원·가치차원·체계유지차원의 기여적 순서를 분석한 결과 가장 기여도가 높은 지지요인은 고등학교 1학년생의 경우 체계유지차원>관계차원>가치차원 순으로 나타났으며, 3학년의 경우 관계차원만이 유의미했다. 4. 학년변화에 따른 입시스트레스의 변화는 3학년>1학년>2학년의 순서로 유의미한 차이를 보였다. 5. 학년별로 입시스트레스와 종교·성적 간의 상관관계를 분석한 결과 2·3학년이 성적과 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 6. 학년 변화에 따른 가족기능의 변화는 3학년>1학년>2학년의 순서로 유의미한 차이를 보였다. 7. 학년별로 가족 기능과 종교·성적 간의 상관관계를 분석한 결과 1·2·3학년 모두 종교와 부적상관관계를 보였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구자는 고등학생의 대학입시스트레스를 완충시킬 수 있는 사화사업적 접근방법을 제언했다.;In Korea, it appears that the education focused on the entrance exam and the increase of the candidate for the exam spread over, while compatitive rate grows high without the change of entrance capacity. And social conditions that the social success which is controlled by the pass of entrance exam and excessive expectation of family clinging to passion for top class have raised many social problems like drinking, smoking, drug abuse, violence, commiting robbery, juvenile delinquency, suicide and psychosis. Some studies presented that family functioning is important but there are few studies about concrete coping method. This study investigates the relationship between the stress shift of entrance exam which is perceived by high school students and the change of family functioning. And also this article presents whether the family functioning lessen the stress or aggravate the stress and what family function can help the students' adaptatio under the stress. Therefore this research aims for the program development which is useful for the high school students and their families to overcome the stress and to support them. First of all, for the theoretical understanding, I investigated the general idea and cause of juvenile stress, the concept of family functioning and the relationship between them through the literary study. The object of this study consists of the first, second, third-year grade girl students of a high school in Seoul. This study uses as a tool "Entrance Examination Stress Scale" designed by Ho-seuk Seo and Ki-hyun Yun and Self-Report Questionnaire of Family Functioning disigned by Benard L. Bloom. The-scales consist of 132 items. The collected data are analyzed by Frequency, Pearson's coefficient, Multi-Regression and One-way Anova through using SPSS/PC+ The major results of this study are as follows. 1. Analyzing the correlationship between the students' stress of entrance exam and family functioning according to the grade, there was an inverse correlationship between them in the first-year grade and third-year grade students. 2. Analyzing the correlationship between the students' stress of entrance exam and family functioning of three dimensions-relationship dimension, value dimension, system maintenance dimension, in case of the first-year grade, there was an inverse relationship between stress and relationship dimension, system maintenance dimension. In case of the second-year grade, any correlationship didn't show between the stress and three dimensions. In case of the third-year grade, only relationship dimension showed the inverse correlationship with the stress. 3. Analyzing the contributory sequence of three dimensions to lessen the stress according to the grade, the results are as following. In the first-year grade, system maintenance dimension, relstionship dimension, value dimension, in this order, they contributed to the decrease of the stress. In the third-year grade, only relationship dimension contributed to the reduction of the stress. 4. The students' stress shift of entrance exam according to the change of grade showed the significant differences among the third-year, first-year and second-year grade in this order. 5. Analyzing the correlationship between the stress and religion, record in school, there was significant positive relation in the second-year and third-year grade. 6. The shift of family functioning according to the grade change showed the significant differences in the third-year, first-year, second-year grade like this order. 7. Analyzing the correlationship between family functioning and religion, record in school according to the grade, all grades showed the inverse relationship with religion. On the basis of the above results, I represented the social work approach for lessening the students' stress of entrance exam and strengthening the family functioning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE