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구조적인 화면 구성의 표현 연구

Title
구조적인 화면 구성의 표현 연구
Other Titles
(A) STUDY ON EXPRESSION OF THE STRUCTURAL COMBINATION OF PICTURE
Authors
김유민
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
화면구성구조서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
柳熙永
Abstract
Modern pictorial art stemmed from the realization of the autonomy and purity of art. While the aim of the traditional pictorial art had been the representation of objects, modem pictorial art has been developed with another viewpoint. In accordance with the viewpoint, painting is understood as the plane itself rather than the representation of objects. Following the year of 1945, the modem fine arts have made an abstract expressionism of Informal Action paintings to emerge with laying emphasis on the inner experience of painters and the spontaneous improvisatoriality of a picture plane, and then in the Sixtieth while the figurated and impersonalistic coloring abstraction together with 'hard-edge" would be connected, the Support / Surface Pattern paintings exposing the nature of material by itself coupled with Minimalism and Monochrome that present the picture plane with reducing color, form and depth have been developed since the Seventieth. Modernism is defined as "painting for the sake of painting" or "self-critical painting." It developed various pattern of arts as a result of acceptance that the plane is no longer represented in painting. For example, postwar American art had been developed through the interest in the flatness of painting in Jackson Pollok's All-over painting and as the succession to the tradition of Modernistic art. In 1980s, it has been developed with varieties of styles such as Pluralism, Post Modemism and so on. This thesis is composed of theoretical aspect, methodological aspect and the analysis on my work. In theoretical aspect, I will discuss grids, which assume leadership of forming the structural combination of picture, in relation to the formal aspect of modern pictorial art. And I will write on the role and significance of color within the multiple structure. In methodological aspect, I am going to examine the rhythmic and my free brush strokes as an descriptive process on the basis of the principle of Geste of Abstract Expressionism and discuss what effect the repeated patterns have on the picture plane. Finally, I will analyze my works most objectively as possible as I can. Through this thesis, I recognized the significance of this study and intend to readjust the stand of this study so that it may help me produce better work in the future.;현대회화는 미술의 자율성과 순수성에 대한 각성에서 비롯되었으며 종래의 회화가 대상의 재현에 회화의 목적을 두었던 반면에 현대회화는 회화를 재현의 의미를 넘어선 평면 그 자체로 인식하면서 예전과는 상이한 관점을 가지고 발전해 왔다. 1945년 이후 현대미술은 작가의 내적경험과 화면의 자발적인 즉흥성을 중시하는 Informel, Action Painting의 추상표현주의가 등장하고, 이어 60년대는 정형화되고 비개성적인 색면추상, hard-edge가 이어지면서 70년대 이후 색, 형, 깊이가 감소되는 화면을 제시하는 Minimalism, Monochrome과 물질 자체의 성질을 드러내는 Support / Surface, Pattern Painting으로 전개된다. 모더니즘(Modernism)은 '회화 그 자체를 위한 회화' 즉, '자기 비판적 회화 (Self-Critical Painting)'로 규정지어 지는데, 여기에서 모더니즘은 회화에서 더이상 환원될 수 없는 영역은 평면과 그 한계임을 받아들여 다양한 형태의 양식을 형성시켜 왔다. 전후 미국미술을 예로 들어보아도 잭슨 플록(Jackson Pollok, 1912-1956)의 전면균질회화(All-over Painting)에서 회화의 최소한의 요소로 평면성(flatness)에 대한 지대한 관심으로부터 시작하여 모더니즘의 전통을 계승하여 나아갔음을 알 수 있으며, 최근 80년대의 다원주의(Pluralism)에 이르기까지 매우 다양하고도 복잡한 양식으로 전개되어 왔다. 본 연구는 내용적인 면, 방법적인 면, 그리고 본인의 작품분석으로 나뉘어 구성되며, 먼저 내용적인 면에서는 본인의 작품에서 구조적인 화면을 구성하는데 있어서 주도적인 역할을 하는 격자양식(Grids)을 현대회화의 형식적인 측면에 입각하여 논하고, 중층구조 내에서의 색채의 역할과 의의에 관하여도 체계적으로 서술하고자 한다. 방법적인 면에서는 본인의 작품에서 보여지는 리듬있고 자유롭게 표현 되어진 붓터치를 추상표현주의의 행위(Geste)의 원리를 통하여 화면에 대한 기술의 방법으로 살펴보고, 반복적인 패턴이 화면에 미치는 영향에 대해서도 서술하고자 한다. 끝으로, 본인의 작품들을 최대한 객관적인 시각으로 분석, 검토해 보려고 한다. 본인은 본 논문을 통하여 현대회화의 전개에 있어 본인의 작업이 갖는 의미와 위치를 바르게 인식하고 재정리하여 앞으로의 작품제작 과정에 있어서 발전의 계기로 삼고자 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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