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時間의 Image를 위한 抽象的 表現

Title
時間의 Image를 위한 抽象的 表現
Other Titles
(A) STUDY ON ABSTRACTIVE EXPRESSON FOR TIME IMAGE
Authors
池姸受
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
시간Image추상적 표현동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전덕혜
Abstract
「藝術이란 무엇인가?」라는 근원적인 물음으로 부터 다시 시작하려는 것이 '現代美術'이라고 한다면 이는 대상의 재현을 目的으로 했던 20C 이전의 美術과는 달리 '美術' 그 자체에 '意味'를 부여하게 된다. 리이드(L. A.Reid)는, 「美學硏究(1931)」에서 '美는 바로 表現性(express iveness)이다.'라고 말한 바 있다. 美術에 있어서의 表現은 우리의 感情이나 思想이 感覺的 媒體에 의해 表現되어지는 것이며 自然發生的인 感情을 具體化시키고 있는 Image나 對象을 感情의 表現으로 認識하는데 있는 것이라 볼 수 있다. 즉, 主觀에 의해 自身의 心性과 哲學을 自己 特有의 獨創的 形式을 빌어 나타내게 되는데 그러한 表現의 實在는 精神에 의해 構成된 感性의 image를 抽出해 냄으로써 意味를 갖게되고 具體的이며 實體的이고 視覺的인 image의 世界로 드러나는 것이다. 따라서 그 표현은 單純한 感覺的인 刺戟에만 그치는 것이 아니라 그것은 그 自體속에 하나의 중대한 意味를 지니고 있게 되는 것이다. 그래서 作品에서 image를 完成시킨다는 것은 未知의 假象이 뚜렷한 方向속에서, 어떤 目標가 分明하게 알려져 있지는 않지만, 보다 完璧하고 安全한 生命에의 어떤 本能에 의해 生氣를 가진 目標를 向해 움직이는 것이라 말 할 수 있다. 그러므로 人間의 本性이 藝術이라는 繪畵의 世界안에서 自身의 感性을 表明하는 方法的인 問題에 力點을 둔 것이라면, 本人의 作業에서는 이를 토대로, image의 世界와 意識의 作用으로서, 內的衝動과 純粹造形의 '意志'에 抽象的 形態로써, 未知的이고 非可視的인 內容들을 視覺的인 차원으로 끌어들여 積極的으로 客觀化시키고 象徵化한 것이다. 人間의 存在와 外部世界, 個人的인 無意識이나 內面的인 思考에서 비롯된 事物의 本質的 要素들을 image를 通해 象徵的이고도 想像的이며 暗示的으로 드러내고자 하였다. 이러한 側面에서 本人은 作家의 感情과 思想을 表現함에 있어, '나'와 '세계'의 관계에서 일어나는 현상들을 대상으로 하는, '時間의 Image'를 表現하고자 한다. 이를 위해, 時間의 Image에 긍정적인 가치의 부여로 '삶의 Image'와 그 태도를 表現함에 있어 '先驗的 經驗世界'와 '觀念世界'와의 關係에 대한 그 意味를 조화롭게 受容하려 하였다.;Assuming that 'Contemporary Fine Arts' would be termed as to be attempting to resume from a fundamental question of 'What is art?', this may be endowed with 'significance' on the 'Fine Arts' itself as being apart from the fine arts prior to the 20th century, which was aimed at the purpose of the reemergence of the object. L.A. Reid has once mentioned in "Aesthetics Study(1931)" that "Beauty is precisely an expressiveness". Expression in the fine arts would be represented by our sentiment or thought through sensual media, and thus, it may be interpreted that an image or an object to embody a spontaneous sentiment would be subject to perceive with an expression of sentiment. That is, by subjectivity, one's own nature and philosophical consciousness would be appeared through borrowing a creative from of one's own inherence. The existence of such an expression would be emerged into the world of concrete, substantive and visual images with possessing the meaning through abstracting the image of the composed sensitiveness by spirit. Therefore, the expression would cease not only at simple and sensible incentive but also possesses an important significance in itself. And, to complete the image in the works may be said as to move toward the goal that possesses a vitality by a certain instinct for more perfect and more secured life, though the unknown pseudomorph has not been clearly revealed by a certain goal within a distinct direction Thus, assuming that it is supposed to place much emphasis on the methodological issue representing one's own sensitiveness in the world of paintings for which the real nature of human being is art, the writer has positively objectivized and symbolized through inducing unknown and invisible contents into a visual dimension by abstractive form in the internal impulse and the will of pure formativeness with the world of image and the effect of conscious-ness based on this element. The essential elements deriving from the existence of human being and the outside world, either individual unconsciousness or internal thought were attempted to be emerged symbolically and imaginatively and yet suggestively through images. From such an aspect, the writer wishes to express 'the image of time' as the subject person of expression who intended for the phenomena deriving from the relation between 'I' and 'the world' in expressing the sentiment and idea of artist. For this, in expressing the attitude and the image of life with the endowment of affirmative value in the image of time, a series of attempts to grope for accepting harmoniously the significance toward the relation between the pre- experimental experiment world and the conceptual world were endeavored.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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