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大學舞踊 敎育의 考察

Title
大學舞踊 敎育의 考察
Other Titles
(A) STUDY ON THE APPEARANCE OF DANCING THEORY AND THE PRACTICE OF CURRENT DANCE IN COLLEGE
Authors
이애덕
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 무용과
Keywords
대학무용교육무용이론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김매자
Abstract
본 논문은 무용의 전환기인 신무용기에 최초로 학교체제의 무용이론 교과를 갖추었던 <조선교육무용 연구소>를 기점으로 오늘날의 대학무용에 이르기까지 무용교과를 고찰하였다. 대학에 무용과가 설립된 지 30年이 지난 지금에도 무용이 여전히 신체적인 것에 치중한다는 인식과 함께 체계화되고 있지 않은 무용이론을 지적하면서 바람직한 대학무용 교육에 대해 몇가지를 제시하였다. 이러한 의도하에 Ⅱ장에서는 한국의 근대무용의 시작이라 볼 수 있는 1910年부터 1991年 오늘날까지 무용계의 흐름과 초기 대학의 무용과 설립 배경에 대하여 고찰하였고 Ⅲ장에서는 점차 중요시 되어가는 무용이론의 필요성에 대해 논술하고 6개 대학을 선정하여 현행되고 있는 무용교과에 대해 알아 보았다. 또한 Ⅳ장에서는 현행되고 있는 대학무용 교육의 문제점을 제시하고 그 방향성을 모색하였다. 연구결과 점차 대학의 무용이론이 체계화(體系化), 실재화(實在化)로 변모되어 간다는 것을 알 수 있었다.;In this study, I investigate the curriculum of dance from < CHOSUN KYOYOOK MOOYOUNG YEONKCXISO > made the very first dancing theory of educational system during the period of SINMOOYOUNG which was the turning point of Korea dance down to the current dance in college. Although it has been 30 years after coming into existence of the department of dance in university, the recognition that dance of co11ege only attaches importance to the practical talent and the dancing theory lacks system, is still remains. Accordingly, in this study, indicating the dancing theory which is not systemanized, I show the desirable education of dance in college in several ways. For the intent of this study, I investigate the dancing theory under the condition of educational system from 1946 to 1991, in the second chapter. In the third chapter, I state the necessity of dancing theory, and inquire about the current. curriulum of dance among six universities. And in forth chapter, I show the controversial points of dance being in force now in college, and suggest the desirable direction. Based upon the results of this study, I realize that there exist the discrepacy in dancing system and "the dancing theory" is changing into systematization and actualization gradually. For "the absolute creative work" in dance, therefore, I emphasize the systematization and actualization of dancing theory, again and again.
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