View : 137 Download: 0

정상아와 농아의 자유화 분석

Title
정상아와 농아의 자유화 분석
Other Titles
Comparative Study of Normal Children and Deaf and Dumb Children by the Analysis of Free Drawing
Authors
윤수경
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Keywords
정상아농아자유화교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 아동화 검사 중 자유로이 소재를 選擇하고 표현할 수 있는 자유화 분석을 통해서, 정상아와 농아의 그림 표현 특징을 비교해서, 그림을 통하여 아동의 내적 세계를 이해하며, 客觀的인 자료로서 제시하여, 敎育 현장이나 임상 연구에 도움이 되고자 하는데 목적을 두고 있다. 본 연구에서 밝히고자 하는 문제들은 다음과 같다. 1. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 主調色의 특징에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 色彩의 組合 및 對照에는 어떠한가? 3. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 色彩 使用에는 어떤 차이가 있는가? 4. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 主題에는 어떤 특징의 차이가 있는가? 5. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 形熊 및 線의 특징에는 어떠한가? 6. 정상아와 농아의 그림에서 나타나는 構圖의 특징에는 어떠한 차이가 있는가? 이를 위해 본 연구에서는 서울시내 2개 농아학교의 유치부 아동 80명과 서울시내 1개 유치원과 부산지역의 2개 유치원 아동 100명에게 자유화 검사를 실시하여, 그 자료를 가지고 위의 6가지 연구 문제의 각 세부 항목에 대한 頻度를 백분율로 환산하고, 정상아와 농아의 차이를 비교하여, 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 그림에 나타난 '主調色'에 있어서, 두 집단간에는 의의있는 차이가 없었다. 2. 그림에 나타난 '色彩의 組合 및 對照'에 있어서, 두 집단간의 의의있는 차이는 보이지 않았다. 3. 그림에 나타난 '色彩 使用'에 있어서, 정상아는 농아보다 다소 많은 8~10종류의 색을 사용하는 반면, 농아는 3~6종류의 색을 사용하는 것으로 나타났다. 4. 그림에 나타난 '主題'에 있어서, 정상아의 경우 농아보다 집·나무·자연·동물·교통수단· 기타의 표현을 가장 많이 한 것으로 보아 주제가 다양하였으며, 농아는 정상아에 비해 사람을 가장 많이 표현함으로써, 주제가 일부에 국한되어 있다. 5. 그림에 나타난 '形態 및 線'에 있어서, 농아는 정상아보다 약한 선을 많이 사용한 것으로 나타났다. 6. 그림에 나타난 '構圖'에 있어서, 정상아는 均衡잡힌 구도와 아래로 몰린 구도가 많았으며, 농아의 경우에는 위로 몰린 구도와 中央에 몰린 구도를 많이 나타냈다.;The purposes of this study are to understand inner world of children through the analysis of free drawings, and to be of help to the development of educational programs and clinic research by presenting the results of analysis as objective data. This study was designed to clarify such questions as follows: 1) What kind of difference is showed between normal children and deaf and dumb children in characteristics of dominant color used in their drawings? 2) What kind of difference is showed between two groups in respect of combination and contrast of colors? 3) What kind of difference exists between two groups in respect of the use of colors? 4) What kind of difference is showed between two groups in respect of subject dealt in their drawings? 5) What kind of difference exists between two groups in respect of shape and line? 6) What kind of difference is showed between two groups in respect of composition? The study population comprised 80 Kindergarten pupils of 2 deaf and dumb schools located in Seoul, and 100 Kindergarten pupils of 1 Kindergarten located in Seoul and 2 Kindergartens located in Busan. In order to clarify 6 questions mentioned above, the test of free drawings were carried out and frequency of each item was converted into percentage fro each group separately. As a result of these processes, such outcomes as follows were obtained: 1) In respect of dominant color appeared in drawings, there was not significant between two groups. 2) In respect of combination and contrast of colors, there was not significant between two groups. 3) In respect of the use of colors normal children used 8-10 colors, while deaf and dumb children 3-6 colors in drawings. 4) In respect of subject, normal children showed variety such as house·tree·people·nature·animal etc., while the subject dealt in drawings of deaf and dumb children was limited to some specific one, especially to people. 5) In respect of shape and line, deaf and dumb children expressed more frequent use of slim lines than normal children. 6) In respect of composition, normal children used balanced composition and disproportionable composition distributed to bottom, while deaf and dumb children used disproportionable composition distributed to top and center.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE