View : 859 Download: 0

동화의 전달 매체가 아동의 회상과 이해에 미치는 영향

Title
동화의 전달 매체가 아동의 회상과 이해에 미치는 영향
Other Titles
Influence of the Medium on Children's Story Apprehension and Recall
Authors
채지영
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
동화전달매체아동회상이해
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 아동에게 익숙하지 않은 동화를 그림책 또는 텔레비젼으로 전달할 때, 전달 매체가 아동의 동화에 대한 회상이나 이해에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 그리고 연령에 따른 회상과 이해의 차이를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 피험자는 평균 연령이 6.2세인 유치원생 34명과 평균연령이 8.1세인 국민학교 2학년생 32명이었다. 이들은 그림책과 텔레비젼 조건에 4명씩 무선적으러 배정되어 동화를 본 후, 자유회상과 이해도 측정검사를 실시하였다. 자유회상은 동화의 언어내용중 동사, 수식어, 대화에 대하여 측정하였고, 이해도는 10개의 이해도 측정질문에 의해 측정하였다. 자유회상 검사의 결과처리는 2 (그림책/텔레비젼) × 2 (유치원생/2학년생)의 요인변량 분석을 실시하였으며, 동화의 이해도 검사 결과저리는 일원변량 분석으로 하였다. 본 실험에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책으로 동화를 본 아동이 텔레비젼으로 동화를 본 아동보다 동화에 나오는 동사 [ F(1, 62)=20.14, p<.001], 수식어 [ F(1, 62)=18.30, p<.001], 대화 [ F(1, 62=15.89, p<.001]를 더 많이 회상하였다. 이는 그림책이 텔레비젼보다 아동의 동화내용에 대한 회상에 더 효과적임을 의미한다. 둘째, 국민하교 2학년생이 유치원생보다 동화에 나오는 동사와 [ F(1, 62)=10.92, p<.001], 수식어 [ F(1, 62)=18.30 p<.05]에 대해 더 많이 회상하였다. 이는 발달궤도상 이야기의 회상이 나이에 따라 증가함을 나타낸다. 셋째, 그림책을 본 아동이 텔레비젼을 본 아동보다 이야기에 대한 이해도가 더 높았다. 즉, 동화에 대한 이해에 있어서도 그림책이 텔레비젼보다 더 효과적임을 나타낸다.;This study compared children's apprehension and recall of an unfamiliar story either read to them from an illustrated book or presented as a comparable televised animation. Age difference in children's apprehension and story recall is examined. Subjects are 34 kindergarten children (M age=6.2) and 32 second graders (M age=8.1). Each group of 4 persons were randomly assigned to one medium condition and then response measures examined apprehension and recall of story content. The data of story recall analyzed 2x2 (medium x age) GLM procedure in story recall and one way ANOVA in apprehension. The results of this study are as follows: 1. Children presented the story in picture book form exhibited significantly higher recall of the story's verb [F(1,62)=20.14. p<.00l], figurative language [F(1,62)=18.30, p<.001], and dialogue [F(1,62)= 15.89, p<.001] than those shown the television version. This shows that picture book is more effective than television for the story recall. 2. The age effect is significant in two cases, with the older children recalling more of the verb [F(1,62)=10.92. p<.001], figurative language [F(1,62) 4.23, p<.05] than younger children. This shows that children's story recall increase with age. 3. Children in the picture book condition exhibited significantly higher apprehension of the story content than those exposed to the television format [F(1,32)= 5.12, p<. 05]. This shows that picture book is also more effective than television in the apprehension of the story.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE