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르네상스 무용 예술 양식에 대한 연구

Title
르네상스 무용 예술 양식에 대한 연구
Other Titles
(An) Inquity into the Form of the Dance Art in the Renaissace
Authors
박경혜
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
르네상스무용 예술이태리프랑스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영환
Abstract
We can easily research the characteristic of the music and fine arts(paintings) in the Renaissance, since having relatively lots of evidences in comparison with the dance. However, the dance is not written, we see only the performance of the dance on the stage, so we could not have many historical evidences. Therefore it is difficult to research the dance in the Renaissance, and then to conceptalize and characterize the dance. So far, we could not define the dance of the Renaissance in detail, even though easily define the music and the fine arts(paintings) of this time in great detail. This paper is focused on the art history of the forms in the time from 15C and 18C, particularly on the characteristic forms of the Renaissance, Baroque, and Rococo Art. The main purpose of this paper is to study the dance forms in the Renaissance, and then to conceptalize and to theorize it. I try to apply the established general concept and theory of the misic and fine art(paintings) in this time to the dance, and hopefully would like to derive the special and unique conclusion of the dance in conjunction with music and fine art(paintings) of the Renaissance, Barococo, and Rococo Af. The conclusion follows: The first, the dance in the Renaissance is based on the philosophy of humanism, similarly with the other arts. Dance is not recognized as arts, only regarded as the means and tools of the religous expansion for the medieval times. the dance is recognized as a kind of arts in the Renaissance, The second, in the beginning, Ballet, as a term, had no special meaning in terms of art. but meant merely performances of danced figures. Not until after Marie de Medici had established the Italians, did it acquire a specifically dramatic significance. Therefore, the dance was evolved with music rather than fine art(painting). The third, social status of the dancer is upgraded with the evolution of the dance. The dancer in this time also became educator in dance Conclusively, dance made a role of spectacle show during Baroque period. it is not until Rococo period that dance emphasized expressive movement.;본 논문은 15세기에서 18세기까지 가졌던 예술 철학 양식사 즉 르네상스(15-16C), 바로크(17C), 로코코(18C) 양식의 각 특징들을 무용사에서 찾아 재정립함으로 예술철학 양식사에 따라 무용양식에 대해 연구를 하였다. 무용 양식에 대한 연구의 전개는 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장 사상의 흐름에서는 일반적 사상과 예술사상의 흐름을 살펴보았다. 일반사상에서는 15-16세기의 휴머니즘(Humanism)과 절대왕권이 형성되는 17세기는 데카르트(Rene Descartes)를 중심으로 한 합리주의 그리고 18세기의 중심사상은 왕권보다 국민 개인을 중심으로 일어나는 계몽주의에 대한 내용들을 중심으로 살펴 보았다. 예술 사상의 흐름에서는 15-16세기 르네상스 예술의 경향은 초기 아카데미즘(Academism)과 후기 매너리즘(Mannerism)이 나타나며 17세기 바로크 예술은 르네상스의 매너리즘을 받아들이면서 데카르트의 영향으로 고전주의 질서와 조화를 가지고 있다. 또한 정치적으로 왕권 절대주의가 절정을 이룬 시기였기에 권위를 상징하는 보이기 위한(spectacle) 예술의 형태를 가지고 있다. 18세기에는 로코코 양식으로 이 시기에 일어난 계몽주의 철학의 쾌락주의와 자유사상의 영향으로 바로크의 위엄있는 양식에 비해 친밀감과 쾌감을 느낄 수 있는 로코코 예술양식의 내용으로 전개되어 있다. Ⅲ장에서는 타 예술분야-미술, 음악-에서의 르네상스시대의 흐름을 살펴보았다. 미술과 음악의 예술사상에 따른 양식별로 공통점이 어떤 것이며, 어떻게 연결되어 있는지를 중심으로 전개되어 있다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장의 사상 흐름과 Ⅲ장의 양식사의 특징들을 기초로 하여 사상의 변화가 무용사에 미친 영향과 타 예술분야의 양식사의 특징들이 무용사에 어떻게 나타나는지를 연구하였고 위의 연구를 토대로 무용사를 재조명하여 보았다. Ⅴ장 결론으로는 비록 무용의 발전과 변화가 예술에 있어서 주된 역할을 하지 못했을지라도 무용도 각 양식사에 나타나는 사상적 영향을 받으며 양식사에 맞는 예술의 특징을 가지면서 발전하였음을 논술 하였다. 그러므로 무용에 있어서도 르네상스시대에서 가졌던 예술철학양식사인 르네상스, 바로크, 로코코의 무용으로 설명되어질 수 있을 것이다. 이것은 무용이 그 시대의 사상을 반영하며 발전하고 있으며 또한 무용의 근대사를 정립하는데 분명한 입장을 가질 수 있다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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