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實體性(Literalness)개념 인식을 통한 회화 연구

Title
實體性(Literalness)개념 인식을 통한 회화 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE PAINTERLINESS THROUGH RECOGNITION OF LITERALNESS
Authors
김주리
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
실체성회화Literalness서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류희영
Abstract
현대회화의 유일한 특징은 「평면(Flatness)」, 「지지물의 형태(Shape of Support)」, 「안료의 특성(Properties of Pigment)」이다. 이 중에서도 가장 뛰어난 특성은 평면이며, 「비회화적(non-Pictorial)」인 것을 제거함으로써만이 회화는 순수함을 얻을 수 있고 다른것과 구별되어지는 독창성과 신뢰를 가지게 된다. 따라서 모든 예술은 순수하게 표현되어져야 하며, 순수는 곧 자기한정(Self-definition)을 의미하고 자기비판(Self-criticism)과도 하나가 된다. 추상미술(Abstract art)운동은 20C의 가장 대표적 표현양식으로 1910년 이후 Wassily Kandinsky(1866-1944)에 의해 본격적으로 전개되었다. 이러한 추상미술을 지향하는 충동은 역사적으로 두개의 큰 줄기인 '정신'과 '물질'의 이중성으로 설명되어진다. 지성적, 구조적, 기하학적이라 할 수 있는 '정신'과 직관적, 정서적이고 형식에 있어서 유기적, 장식적인 것등의 특징을 갖는 '물질'은 1945년 이후 Abstract expressionism, Art informal, Pop art, Op art, Hard-edge, Colorfield painting, Minimal art등의 다양한 양식을 형성하여 발전하여왔다. 이러한 모더니즘의 영향으로 어디에도 구속받지 않는 자기실현(Self-realization)의 원리와 진정한 자기경험(Self-experience)에의 열망, 극단적 감성에 바탕을 둔 주관주의(Subjectivism)등이 횡행하게 되었고, 70년대 이후 80년대에 이르러 대두하는 후기모더니즘(Post-modernism)은 다원주의적이며 절충적인 양식으로 동시적이며 산발적인 전개가 이루어지고 있다. 이러한 시대적 상황의 인식하에 본인은 회화작품의 실제적 재료와 회화자체의 언어에 열중하는 실체성(literalness)개념의 인식을 통하여 평면과 입체의 거리를 단축시키려는 shaped canvas를 연구하여 회화예술의 존재론적 문제에 접근하고자 한다. 본 논문은 본인의 작품제작과 관련지어 내용적인 면에서, 미술사적 전개과정의 실제성(literalness)을 전반적으로 살펴보고, 구체적으로 shpaed canvas 개념을 통한 사물의 물리적 실체성, 오브제 개념의 변용에 따른 오브제로서의 회화에 대하여 서술하고자 한다. 그렇게 함으로써 작품제작의 의의를 밝히고, 방법적인 면에서는 staining기법에 의한 색채의 물리적 실체성을 Morris Louis(1912~1962)회화 방법과 연관지어 살펴본다. Cubism에서 발생하여 Dada를 통해 더욱 다양하게 확산된 collage는 섬유예술(Fiber art)의 기법적 용어를 도입하여 patch work, quilt, piece의 결합으로 묶어서 살펴본다. 장르의 개념을 확대해 제작되어진다고 볼 수 있는 relief적 표현에 있어서도 섬유예술(Fiber art)의 방법적인 영향을 찾아보고자 한다. 마지막으로 대학원 전과정을 통하여 제작된 본인의 작품을 예시, 분석함으로써 현 회화상황에서 본인의 위치를 객관적으로 인식하고, 앞으로의 제작활동을 위한 방향모색의 과정으로 삼고자 한다.;The unique characteristics of modern fine art are flatness, shape of support and properties of pigment and the most outstanding one is flatness. Fine art can achieve its purity and acquire its originality and trustwor- thiness only by eliminating non-pictorial feature. Therefore, all fine arts should be expressed with purity and this purity signifies self-definition, which is identified with self-criticism. Abstract Art movement, one of the expressive methods of the twentieth century is developed by Wassily Kanddinsky(l866-1944)since 1910. The impulse seeking such Abstract Art movement can be explained as double structure of "Mind" and "Material" two historical main stream; Mind can be called intellectual, structural, geographical, however, Material is intuitional, emotional and organic, decorational in form. Since 1945; the double structure of mind and material developed diverse styles such a s Abstract Expressionism, Art Informel, Pop Art, Op Art, Hard-Edge, Color field Paint- ing, and Minimal Art The influence of the Modernism gave rise to brisk booming of the principle of self realization refusing any kind of restriction, the passionate search for true self-experience and subjectivism based on extreme emotion. Post-Modernism which emerged in the 70's and 80's shows contemporary and scattered developments in pluralistic and compromising styles. In this conjunction, this study is intended to study shaped canvas which attempt to shorten the distance between the painting and object by the means of recognizing literalness concentrating on the literal material of painting and the language of the painting itself, and finally approach the existential problem of fine art. The content of this study is intended to survey literalness in the developments of aesthetic history relating to my works, and especially to state the physical literalness of object through shaped canvas linking to the painting as object resulted by the various conception of object. As a result, this study is concentrated on the following. First, It will suggest the meaning of creating art works. Second, in method, this study will relate physical literalness of color in staining technique to the painting method of Morris Louis (1912-62). Third, we will apply collage method which, originated from Cubism, is extanded diversly through Dadaism and reflected in grouping as the composition of patch work, quilt. Fourth, we will find influence of Fiber Art in the expression of relief which is created from extanded notion of genre. Finally, I will illustrate and analyse some of my works produced throughout the curriculum of graduate school. This would help me recognize my object position in the current situation of fine art, and seek the direction of my future activity in painting.
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