View : 555 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor주영자-
dc.contributor.author김희령-
dc.creator김희령-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:36Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:36Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017766-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207909-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017766-
dc.description.abstractThe significance of thesis is to study Bronislava Nijinska, a great woman choreographer, who played an important role in transition from the stagnant period of ballet in the late 19th century to modern ballet in 20th century by considering her life, art activity and artistic characteristic. Bronislava started ballet under the adverse family circumstances without father's care and exiled herself from her own country due to Revolution and World WarⅡ. Despite of this poor situation. she continually worked as choreographer in Paris and left about 80 productions. Among her masterpieces there are "Etude" which is an abstract ballet and the first symphonic ballet, "Les Noces" which made her a pioneer of Neo-Classicism by showing Russian sentiment and architectural structure, and "Les Biches" which satirizes high society. Although Bronislava didn't live a convienient life, she produced original and revolutional works with the help of making friends with many gifted artists, the influence of her brother, Vaslav Nijinsky and Serge Diaghilev's support made her art activity be won international interest. Because of her delicate and innovative sense of choreography unlike her brother, she made remarkable accomplishment in the ballet history of 20th century and was regarded as important person who played a bridge role in the transformation of ballet from classicism to modernism through the enlargement of ballet language. Her contributions to the ballet history are as follows : First, she tried to choreograph modern ballet based on pure movement in the category of classic ballet. Second, in "Les Noces", she developed and presented new form of ballet through architectural structure and choreography focused on group dance. Third, as a teacher she made good guide books of ballet, "L'E´cole du Mouvement" and "The´orie de Choregraphie", based on teaching method in "Ecole de Mouvement", ballet school and brought up such excellent disciples as Anton Dolin, Frederick Ashton through severe and thorough education. Fourth, she reinforced a style of ballet expression and contributed to make new form of ballet by adding folk, comic, satirical, and symphonic factor and the factor of ballrom dance to ballet.;본 논문은 발레예술의 침체기였던 19세기 말에서 20세기 현대발레에로의 전환기에 일익을 담당한 위대한 여성 안무가 Bronislava Nijinska의 성장과정과 예술활동, 그리고 그 예술적 특성을 살펴봄으로써 그녀의 예술세계를 연구할 때 의의가 있다. Bronislava는 어려서부터 아버지와 함께 생활하지 못하고 불우한 가정환경 속에서 일찍이 무용훈련을 시작하였고, 혁명과 제2차 세계대전으로 인해 조국으로부터 망명하여 파리(Parie)를 중심으로 안무활동을 하면서 약 80여개의 작품을 남겼다. 그 중에 그녀의 대표작으로는 추상발레이면서 교향악적 발레의 시초가 된 "Etude"를 비롯해 러시아의 민속적 정취와 건축적인 구도를 보여주어 Bronislava를 신고전주의의 선각자로 만들 "Les Noces", 그리고 상류사회를 풍자한 발레 "Les Biches"등이 있다. Bronislava는 평탄치 못한 일생을 살아 오면서도 독창적이고 개혁적인 작품을 창작하였고, 그것은 그녀가 여러 천재 예술가들과 교류하며 작품활동을 하였기 때문이며 이보다 더 큰 이유는 오빠인 Vaslav Nijinsky의 영향과 그녀의 활동을 국제적으로 성행케 한 Serge Diaghilev의 노력이 있었기 때문이다. Bronislava는 Vaslav와는 색다르게 섬세하고 혁신적인 안무감각으로 20세기 세계 발레사에 주목할 만한 업적을 이룩하였고, 발레의 표현범위를 풍부하게 하여 오늘 날 발레가 고전주의에서 현대주의로 변화하는 과정에서 중요한 역할을 했던 인물로 간주되어 지고 있다. 그녀가 발레사에 남겨 놓은 공헌을 개략적으로 정리해보면 다음과 갈다. 첫째, 고전발레의 모범 속에서 순수한 움직임에 기초한 현대 발레에로의 안무를 시도하였다. 둘째, 그녀의 작품 "Les Noces"는 최초로 신고전주의 발레라고 부르는 대표작이 되었고, 이 작품에서 Bronislava가 사용한 건축적인 구성과 주인공보다 군무를 돋보이게한 안무는 새로운 발레형식을 여는 또 하나의 길을 제시하였다. 셋째, Bronislava의 교육에 대한 열정을 보여주는 무용학교 "Ecole de Mouvement"에서의 교습방법을 토대로 "L'Ecole du Mouvement"와 "The'orie de Chore'graphie" 등의 저서를 남겨 발레의 지침서가 되게 하였고, 교사로서 그녀는 가혹하리만큼 철저하고 엄격한 교육을 통해 Anton Dolin, Frederick Ashton을 비롯, 헤아릴 수 없이 많은 훌륭한 제자들을 배출해 내었다. 넷째, 발레에다 민속적, 희극적, 풍자적, 교향악적, 그리고, 사교무용적 등의 다양한 소재를 사용하여 새로운 예술적 형태를 만드는데 공헌하고, 발레의 표현범위를 확충시켰다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 동기와 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배겅 = 5 A. 19세기말부터 20세기 초까지 러시아 발레의 흐름 = 5 B. Bronislava의 성장과정과 예술활동 = 8 C. Bronislava에게 영향을 미친 사람들 = 15 D. Bronislava가 발레사에 끼친 영향 = 22 Ⅲ. Bronislava의 예술적 특징 = 26 A. 무용수로서의 Bronislava = 26 B. 안무가로서의 Bronislava = 29 C. 주요작품 속에 나타난 예술성 = 34 1. Les Noces (결혼) = 34 2. Les Biches (암사슴) = 40 Ⅳ. 결론 = 44 참고문헌 = 46 부록 = 49 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1564872 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectBronislava Nijinska-
dc.subject예술세계-
dc.subject러시아 발레-
dc.subject.ddc700-
dc.titleBronislava Nijinska의 예술세계에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Art of Bronislava nijinska-
dc.creator.othernameKim, Heui Ryeong-
dc.format.pagevi, 56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE