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G.B.Perqolesi,J.Brahms,G.Mahler,F.Poulenc,S.Barber의 성악작품에 대한 연구

Title
G.B.Perqolesi,J.Brahms,G.Mahler,F.Poulenc,S.Barber의 성악작품에 대한 연구
Other Titles
Studies of the Vocal Music of Pergolesi, Brahms, Mahler, Poulenc, and Barber
Authors
朴永善
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
PerqolesiBrahmsMahlerPoulencBarber성악작품졸업연주회
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
본 논문은 연구자가 1991년 3월 27일 석사과정 이수를 위한 졸업연주회에서 연주하였던 작품들을 대상으로 각 작곡가의 음악적인 배경과 각 작품의 특징을 살펴본 것이다. Giovanni Battista Pergolesi(1710∼1736)는 바로크시대와 고전시대의 중간시기에 활동한 과도기적 작곡가이다. "Salve Regina"(1736)는 성모 마리아의 Antiphona의 하나이며 삼위일체 축일로 부터 강림절 제1주일전의 금요일 기간에 불려지는 것이다. 이 노래는 여러 곡의 갑작스런 빠르기의 변화로 분위기 대조의 효과를 내고 있다. Johannes Brahms(1833∼1897)는 낭만주의 작곡가이면서 형식면에서는 독일 고전주의를 바탕으로 작품을 썼다. "Zwei Gesa¨nge Op.91"은 viola와 piano, 그리고 Alto를 위한 가곡이며 viola는 반주의 역할이기보다 노래와 동등한 중요성을 갖는다. Gustav Mahler(1860∼1911)는 후기 낭만주의를 대표하는 독일의 작곡가이다. 그리고 그의 작품은 가곡과 교향곡이 대표가 되며 서로 밀접한 관계를 맺는다. "Ru¨ckert Lieder" 에서는 민요적 요소는 사라졌고 그 구성에서 명백한 대위법적인 요소를 사용하였다. 고전화성에 바탕을 둔 다양한 화성으로서 반음계적 요소, 첨가및 생략음, 급격한 전조등이 복합적 요소로 나타났다. 그리고 관현악적인 색채를 극적으로 잘 살린 곡이다. Francis Poulenc(1899∼1963)은 20세기 프랑스 작곡가로서, 중요한 비중을 차지한다. "Trios Chansons de F.Garcia-Lorca"는 1947년에 쓰여진 곡으로 추상적인 시들을 재미있고 밝게 표현한 곡이다. Samuel Barber(1910∼1981)는 20세기 미국 작곡가 중에서 청중의 사랑을 가장 많이 받았던 작곡가이다. 화성은 후기 낭만주의 조성음악에 기초하며 음악은 서정적이다. "Three songs, Op.45"는 전기에 속하는 곡으로 박자의 변화가 잦고 선율의 진행은 순차진행보다 도약진행을 많이 썼다. 또한 리듬면에서는 당김음을 주로 사용하는 경쾌하고 생기가 가득한 곡이다. 이상의 작곡가와 작품들은 각각 다른 나라와 다른 시대의 것들로 연주회가 다양하게 구성되었다.;The writer had a graduation performance on March 27, 1991 for the M.M.degree course. This thesis aims at investigating the backgrounds and characteristics of the performed compositions by five composers. Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) was a transitional composer who acted as the middle step of Baroque and Classic period. Especially his vocal music and religious music to which he devoted all his heart and blood have been evaluated as a Valuable musical heritage. "Salve Regina" (1736) is one of the Antiphona of st. Mary. It. may be sung from Trinity Sunday to the Friday before Advent. This work shows great contrasts through sudden changes of atmosphere between many sections. Johannes Brahms (1883-1897) was a Romantic composer and he composed absolute music which contains individuality and coherence of mode. Also he was a neoclassicist who conservatively adhered to the German-classic form and achieved the golden age of German song. "Zwei Gesa"nge op.91 '' Comprises two songs for Alto accompanied by viola and piano. The viola has equal impotance to the vocal line and plays a great role in the showing forth of the unique taste of Brahms. It is not undulating in feeling but gives a deep impression calmly, and contains effective color with the melody of the viola. Gustav Mahler (1860-1911) was a German composer who represented later Romanticism and especially he was closely related to the sympony. that is to say he treated music with new dimensions in composing songs with orchestral accompaniment. In the Ru"ckert Lieder folk-elements disappear and they consist of lyrical song style and obvios counterpoint structure. Also they are made up of composite elements such as chromatic scale, scale variation, addition and abbreviation and radical transition. the varied hamony is based on classic harmony and it contains dramatic effect as an orchestral element. Francis Poulenc (1899-1963) occupied an important position in modern French music. His works belong to Neoclassicism and candid, clear, natural, simple and intimate characteristics add fascination. "Trois chansons de F. Garcia - Lorca" was written in 1947 and expressed abstract poems interestingly and lucidly Samuel Barber (1910-1981) was one of the great composers of America in the 20th century. His harmony is based on the late ninteenth century. His music is based on Romantic abundance and lyricism combined with fundamental classical progression. "Three Songs op. 45" belong to his early period and used changes of rhythm for the purpose of coincidence of rhythm of music and text. they contain more jumping progressions than orderly progressions and chiefly consist of syncopation used lightly and vitally in the rhythmic aspect. The above compositions, representing different periods and countries, made a program very satisfying to the performer.
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