View : 621 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장화진-
dc.contributor.author조유미-
dc.creator조유미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:31Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017543-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207867-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017543-
dc.description.abstractArt neither evolves in one direction, nor originates unitarily. The development of art rarely follows a simple repetition of thesis and antithesis. Post-Modernism, gradually manifested in the 1980's, has pluralistic tendency that any doctrine of art cannot be constituted from one major style. In today's art world, a variety of styles and isms co-exist in a complicated manner. Abstract Art, Which has represented Modern Art since the 1950's has witnessed arrivals of such arts as Abstract Expressionism. Pop Art, Minimalism, Support/Surface, Conceptual Art, and Neo Expressionism. With the advent of the 1980's, the boundary of art has expanded to Post-Modernism which opens the horizon toward almost limitless freedom. In the midst of overflowing pluralism, Abstract Art has maintained dualism, which is characteristic of its nature : intellect vs. emotion ; geometry vs. organic shapes ; straight lines vs. curves ; structure vs. ornamentation : calculated maneuver vs. spontaneous act, etc. One can hardly disregard the fact that I am influenced by the current phenomena of art world, and the "innate" images appearing in contemporary art are reflected on my works. I am especially fascinated with Abstract Expressionism for its radical and fresh sensation, its diverse modes of expression, and most of all, for its huge scale. I have to admit that a large part of my works were inspired by the styles of Abstract Expressionism. In my works, plastic elements are blended into automatism. One can characterize my works as an expression of the tension and harmony created on canvas in the interaction between dynamic elements and static elements. As for the contents of present dissertation, first of all, a survey will be conducted on Abstract Expressionism and the influence of automatism which was originally adopted by the surrealist artists. I intend to relate the plasticity appeared in automatism to the Plastic Automation named by Robert Motherwell. I will also make cautious approach to the plastic Automation on the understanding that it is a return to the process of art in art production. As for the methodology, I will discuss the expression by spontaneous act, the meaning of structural formation, problems in expression techniques and various elements of composition. Lastly, a self-examination will be made on my response to the rapidly changing world of art. with this study I hope to comprehend current trend of art and to lay a framework for the improvement of my work.;미술의 움직임의 전개란 결코 단선적(單線的)이거나 일원적인 것이 아니며 하나의 제기와 이에 대한 반동의 단순한 반복적 과정을 밟는 것이 아니다.^(1) 1980년대에 등장한 포스트·모더니즘(Post-Modernism)은 하나의 주도적 양식에 의해 미술이념이 형성되지 않음을 뜻하는 다원주의적 성향을 띠듯이, 현재는 여러 양식과 이즘이 복합적인 양상으로 공존한다고 할 수 있다. 1950년대 이후 현대미술을 대변해 온 추상미술의 흐름은 추상표현주의(Abstract Expressionism)를 필두로 팝·아트(Pop Art), 미니멀리즘(Minimalism), 쉬포르/쉬르파스(Support/Surface), 개념미술(Conceptual Art), 신표현주의(Neo Expressionism)등의 전개를 보았으며, 80년대를 기점으로는 거의 무제한의 자유라는 지평으로 확산되는 포스트·모더니즘으로 그 영역을 넓히고 있다. 이러한 다원주의적 양식이 범람하는 가운데, 추상미술은 지성과 정서, 기하학과 비정형, 직선과 곡선, 구조와 장식, 계산과 자발성등 여러 이중성이 본질적으로 내재해 있다고 볼 수 있다. 본인도 오늘날의 미술현상에 영향받고 있으며, 현대미술에 나타나는 내재된 이미지가 작품상에 반영된다는 사실을 묵과할 수 없다. 그러나 그 가운데에서도 특히 전후 미국의 미술을 주도해 온 추상표현주의의 급진적이며 새로운 감각과 다양한 표현양식, 무엇보다도 거대한 'scale'에 매료되었고, 본인작품 중 상당부분이 추상표현에 의한 양식으로부터의 깊은 감화로 인하여 제작되었음을 밝힌다. 본인의 작품은 오토매틱(automatic)한 기법에 조형적인 요소가 덧붙여져, 화면의 긴장감에 의한 동적인 요소와 정적인 요소의 조화를 표현하는 것이 그 특징이라 하겠다. 본 논문의 내용적인 면에서는 먼저 초현실주의의 자동기술법^(*)에 영향을 받은 추상표현주의에 대하여 알아보고, 자동기술작용(automatism)위에 나타난 조형적인 특질을 로버트·마더웰(Robert·Motherwell ; 1915~ )이 명명한 조형적 자동성(Plastic Automation)에 연관시켜 보고자 한다. 또한 자동기술의 바탕위에 첨가되는 조형성을, 행위과정에 의한 환원으로 표현하여 조심스럽게 결부시켜 보겠다. 방법적인 면에서는 자발적인 행위에 의한 표현과, 그 행위에 첨가되는 구조적 조형의 의미를, 그리고 표현기법상의 문제와 화면구성상 나타나는 다양한 요소들에 대해 서술하고자 한다. 끝으로 본인은 이 연구를 통하여 급변하는 미술상황에 올바르게 대처해 나가고 있는지에 대한 깊은 반성과 함께, 오늘날의 미술흐름을 파악하고, 본인의 작품이 보다 발전적인 방향으로 나아가는 기틀을 마련하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구문제의 진술과 목적 = 1 B. 연구의 내용과 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 4 A. 내용적 연구 = 4 1. 추상표현주의 연구 = 4 2. 조형적자동기술(Plastic Automation)을 통한 회화 = 7 3. 행위과정에 의한 환원 = 9 B. 방법적 연구 = 11 1. 자발적 행위에 의한 표현 = 11 2. 조형적 화면구성의 의미 = 14 참고작품 = 17 C. 본인작품 분석 = 19 Ⅲ. 결론 = 33 참고문헌 = 34 Abstract = 36-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1260619 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject조형적 자동기술-
dc.subject회화성-
dc.subjectPlastic Automation-
dc.subject서양화-
dc.title조형적 자동기술(Plastic Automation)을 통한 회화성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON ARTISTIC EFFECTS IN PLASTIC AUTOMATISM-
dc.creator.othernameCho, Yu Mie-
dc.format.pagevi, 37 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1991. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE