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F. Chopin의 Piano Sonata 작품 35와 Z. Koda´ly의 7 Piano Pieces 작품 11에 관한 연구

Title
F. Chopin의 Piano Sonata 작품 35와 Z. Koda´ly의 7 Piano Pieces 작품 11에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on F. Chopin's Piano Sonata Op. 35 and Z. Koda´ly's 7 Piano Pieces Op. 11
Authors
한상의
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ChopinPiano SonataKodalyPiano Pieces쇼팽
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李惠和
Abstract
본 연구는 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 F. Chopin의 Piano Sonata제2번 작품35와 Z. Koda´ly의 7 Piano Pieces 작품11을 분석 고찰한 것이다. F. Chopin은 19세기 초기 낭만파에 속하는 피아노 음악 최고의 작곡가로서 피아노 소나타는 3곡만을 남기고 있는데, 그 중 제2번 소나타는 형식이나 구조면에서 가장 자유로와 낭만 소나타의 특성을 잘 보여준다. 4악장으로 구성된 이 소나타의 제1악장은 소나타 형식으로 되어 있으나, 재현부에서 제1주제가 생략되고 바로 제2주제가 시작되며, 제2악장에서는 대개 3악장에서나 쓰이는 스케르쪼를 사용하고 있다. 제3악장은 장송 행진곡이고, 제4악장은 전주곡풍의 자유로운 형식을 사용하여 피아노 소나타를 보다 혁신적으로 다루고 있다. 이처럼 전통 소나타에서 이탈된 형식과 다양한 양식으로 인해 이 4개의 악장은 서로 무관한 각각의 소품처럼 보이나, 실제로는 악장 상호간에, 또한 한 악장 내에서도 새로운 통일성을 가지고 서로 연관되어 있다. Z. Koda´ly는 20세기 초·중반에 활동한 작곡가로서 B. Bartok과 함께 민속 음악을 기반으로 하는 새로운 헝가리 음악을 창조하였다. 7 Piano Pieces 작품11에서도 헝가리 민속음악의 영향이 강하게 나타나는데, 그것은 선율의 반복과 하행하는 선율, 즉흥적 성격, 5음 음계의 사용, 집시 음계, 교회 선법의 사용 등에서 보여지며, 이러한 특징들을 교묘히 도입하고 변용하여 마쟈르적인 음악 작법을 확립하고 있다. 또한 곡 전체를 통해 인상주의적인 색체가 곳곳에 나타나는데, 이 인상주의는 C. Debussy에게서 영향받은 것으로, Koda´ly의 초기 기악 작품에서 주로 사용되었으며, 이 7 Piano Pieces 작품11은 그의 인상주의 수법의 마지막 작품이자 가장 완성된 단계를 보여주는 작품이다.;This thesis is written to study analytically two works among the repertoire performed by the author at the graduate recital required as a partial fulfilment for the Master's degree of Music. The two works are F. Chopin's piano sonata No. 2 Op. 35 and Z. Koda´ly's seven piano pieces Op. 11. F. Chopin is the greatest composer of piano music in the early part of 19th century belonging to the Romantics. Among the three pieces of piano sonata he left the No. 2 sonata is the freest in forms and structures, and it shows characters of the Romantic Sonata thoroughly. The first movement of this sonata, which is comprised of four movements, is composed in sonata form, but in its recapitulation it begins with the second theme immediately by omitting the first theme. In the second movement he used scherzo which movement. The third movement is a funeral march. The last is generally used in the third movement treats piano sonata more innovatingly by using free form of prelude style. Though these four movements look unrelated individual pieces each other due to a seceding form from traditional sonata and to a variety of style they are, in fact, related each other with a new uniformity between the movements and even within the same movement. Z. Koda´ly, a Hungarian composer who was active In the early and middle part of 20th century, created a new Hungarian music based on folk music together with B. Barto´k. In 7 piano pieces Op. 11 there appeared an influence of Hungarian folk music very strongly, particularly in repeat of melody, descending melody, improvised character, use of pentatonic scale, gypsy scale and church mode. He introduced and combined these characters ingeniously, and established Koda´lyan Magyar idiom. There also appears a colour of impresisionism here and there throughout all the pieces. This impressionism was influenced by C. Debussy, and it was used mainly in Koda´ly's earlier instrumental music. This 7 piano pieces, Op. 11 is the last and, at the same time, the most complete composition of his impressionistic technique.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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