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국민학교 학습부진아 지도실태에 관한 조사연구

Title
국민학교 학습부진아 지도실태에 관한 조사연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE ACTUAL SITUATION OF THE QUIDANCE OF UNDERACHIEVERS IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors
전성화
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교학습부진아UNDERACHIEVERS
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조연순
Abstract
This study aims to provide fundamental materials for setting up the feasible method of guiding underachievers through studying and analyzing some teachers in charge of the present situation which the underachieved are placed in and educated, and on guiding method of them. The subject of this study was taken 108 elementaty school teachers in Buchon-si and 53 in Ongjinkun. And for this investigation process, I distributed questionnaires that I had made to the subject. Then I came to obtain some results by converting their answers into the frequen-cy and percentages and by testing the differences between two areas with x^(2). The obtained result from this study are as follows : 1. The teachers response to the conception of underachieved children are revealed diverseiy, and the children occupies 10.5 percent in each class. 2. Every beginning of a school year, schools select the unachieved children out of the whole class. The quidance of them, however, appeared unsystematic as well as not so good. In addition, the responsible sections for them were not in a good operation. 3. The result shows that supplementary teaching and individualized instruction were desirable methods of quiding them, which need to develop a program or teaching materials with the content required to grow their basic learning abilities. As a role of those who have responsibility for the section in charge, it is desirable for them to assist their teachers by establishing guidance project and collecting relative materials. And there was an opinion that the government must give them financial support as well as the pertinent materials they need so as to carry out their role well.;본 연구의 목적은 일선학교의 학습부진아 현황과 지도실태 그리고 지도방안에 대한 교사의 의견을 조사하여 분석함으로써 학교현장에서 실천 가능한 학습부진아 지도방안을 수립하기 위한 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 연구자가 제작한 질문지를 사용하여 부천시 교육청 관할 국민학교로써 부천시의 일반학급 교사 108명과 옹진군의 일반학급 교사 53명을 대상으로 조사한 자료를 빈도수와 백분율로 환산하고 두 지역간의 차이를 X^(2)로 검증하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 학습부진아의 현황 ; a. 지능은 정상인데 다른 요인에 의해 학업성적이 부진한 아동을 학습부진아로 보는 경우가 가장 많았으나, 대체로 학습부진아의 개념에 대한 교사의 반응은 다양한 것으로 나타났다. b. 학급당 평균 학습부진아수는 10.5%, 한글미해독자수는 2.9%, 계산능력미달자수는 3.9%로 나타났다. 2. 학습부진아 지도실태 a. 학습부진아 선정은 종합적인 방법으로 학년초에 하고 있는 것으로 나타났다. b. 학습부진아 지도방법의 계획 및 실시는 비체계적으로 이루어지고 있는 것으로 나타났다. c. 학습부진아 지도는 정규수업시간에 특별히 개인지도를 하거나 방과 후에 따로 지도하는데 이때 사용하는 일정한 교재는 없는 것으로 나타났다. d. 대부분의 교사들이 학습부진아 지도를 제대로 하지 못하고 있는데 그 이유는 교사의 근무부담과중이 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 교사의 지도기술로써 학습지도상에 문제가 있으며, 부진아 지도를 방치하면 학습결손이 누적되거나 성격·행동면에서 부적응 증상이 예상된다고 응답하였다. e. 각 학교의 학습부진아 담당계에서는 주로 학습부진아 현황파악 및 보고하는 역할을 수행할 뿐 잘 운영되지 못하고 있는데 그 이유는 학습부진아 전문교사 부재가 가장 큰 것으로 나타났다. 3. 학습부진아 지도방안에 대한 교사의 의견 ; a. 학습부진아 지도와 프로그램 및 교재의 필요성에 대하여 대부분의 교사들이 긍정적인 반응을 보였다. b. 보충지도제와 개별지도식이 바람직하고 기초학습기능육성을 위한 내용이 포함된 프로그램 및 교재가 필요하다고 응답하였다. c. 학습부진아 담당계의 역할로는 학습부진아 지도계획 수립 및 자료를 제작해 담임교사를 돕는 것이 바람직하고 이를 위해 당국에서는 자료보급과 재정적인 지원을 해주어야 한다는 의견을 나타냈다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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