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R. Schmann의 Symphonic Etudes, Op.13과 C. Debussy의 L’isle joyeuse에 대한 연구

Title
R. Schmann의 Symphonic Etudes, Op.13과 C. Debussy의 L’isle joyeuse에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on R. Schumann's Symphonic Etudes, Op. 13 and C. Debussy's L'Isle Joyeyse
Authors
姜惠卿
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
SchmannSymphonic etudesDebussyL’isle joyeuse
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤금희
Abstract
This thesis was designed to analyze and study of the music- al form, style and background of the piano composition that were presented in graduate recital on Oct. 12th, 1990, in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of music. The repertoires studied for this thesis are Schumann's Symphonic Etudes, Op. 13 and Debussy's L'Isle joyeuse. R. Schumann's Symphonic Etudes, Op. 13 contains a theme and twelve etudes in the form of a theme with variations. As a characteristic variation, the theme of this work changes to various forms and the variation form is changed a little to take a condition of etude. This takes to emphasize the dramatic musical elements unlike any etude and in the last finale espresses symphonic effect and stately appearences like etude for a great concert. C. Debussy was one of the greatest of the most potent influence on the course of music in the twentieth century. L'Isle joyeuse is an impressionistic piano work in which appear the usage of mode, the creation of whole-tone scales, pentatonic scales, ostinatos, pedal points, indistict formal structure, non-functional harmony, parallel harmony, free rhythm.;본 연구는 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 (1990년 10월 12일)의 연주곡목 중 R. Schumann의 Symphonic Etudes, Op. 13과 C. Debussy의 L'Isle joyeuse에 대한 올바른 재현을 목적으로 작품의 역사적 의미와 배경 및 악곡형식의 구조 등을 분석, 연구한 것이다. R. Schumann의 Symphonic Etudes, Op. 13 (1834~1837)은 주제와 12개의 Etude로 이루어져 있으며 변주곡 형식(variation form)으로 되어있다. 곡의 조성은 C^(#)단조(주제, Etude Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ, Ⅵ, Ⅶ, Ⅷ, Ⅸ, Ⅹ), E장조(Etude Ⅶ), G^(#)단조(Etude ?), D^(♭)장조(Etude ?)로 조성관계는 관계조(relative Key), 딸림조(dominant key), 이명동음조(enharmonic key)이다. 곡의 형식은 대부분이 2부분 형식(A-B)이다. 구성(texture)은 선율과 반주 형태의 곡(Etude Ⅲ, ?, ?)과 화성적인 곡(주제, Etude Ⅱ, Ⅳ, Ⅴ, Ⅵ, Ⅹ)과 대위법적인 곡(Etude 1, Ⅶ)으로 나누어 볼 수 있으며 모방기법이 사용된 곡(Etude Ⅳ, Ⅴ, Ⅵ, Ⅷ)이 있다. 화성은 부속화음(secondary dominants)이 우세하며 전조는 3도관계의 전조를 많이 한다. 주제와 각 Etude와의 관련성을 보면 주제는 곡 전체의 기본요소가 되어 각각의 곡마다 항상 나타나는 것이 아니라 주제의 동기가 자유스럽게 사용되고 있다. C. Debussy의 L'Isle joyeuse는 인상주의 화가 Watteau (1684~1721)의 작품 " Embarguement pour Cythera"에서 착상한 곡으로 복합 3부형식으로 되어 있다. 이 곡은 인상주의적 양식이 잘 나타나 있다. 선율은 선법(mode), 온음음계(whole-tone scale), 5음음계(pentatonic scale) 등을 기초로 구성되었으며, 색채적 효과를 위하여 병행화음, 불협화음, 비기능적인 장·단3화음 등을 사용하였으며, 리듬은 당김음(syncopation), 교차리듬(cross rhythm), 오스티나토(ostinatos) 등을 사용하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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