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우연성에 의한 조형공간의 추구

Title
우연성에 의한 조형공간의 추구
Other Titles
(A) Study on the Formative Space Created by Contingency
Authors
孫聖珠
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
우연성조형공간동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李奎鮮
Abstract
The philosopher, Bashular, in his book 'the intuition of a moment', expressed that 'a creative, intuitive dicision is made momentarily, each moment includes a thought in principle, and a thought arouses contingency'. such kind of statement is redeemed that the importance of the contiengent element in all the creative moment is emphasized. When it is said that the first among the characteristics of art is to realize originality. It is no exageration to say that, in todays' fine arts through which the modes of expression so diversified and complex according to new techniques and materials are abundantly gushed out, the contingent effect expressed by intuition is a very important element of modern painting. The painting nowadays emphasize, instead of letting the visual world reappear, the original assertion or personality of an artist, or the expression of some awareness in the invidual, internal world, with the artist's objects being transferred to non-objects such as invisible things. The reason of it is that even through the internal world can not be seen directly with eyes, things are really existing in any man, and what is not seen may be more important than what is seen. The contingent expression, which is characterized in the modern paintings where the internal world is expressed by intuition and not by any concept, and by purely the medium of sensual modes and not by the medium of thought, brings in contintent results which are spontaneously genetic and unexpected. Such a complex, diversified structure of the modes of expression, the system of individual, creative meanings which can connect self with society and even culture was attempted to be found out in the study. In the naure of art, the subjective contents of any artist himself or herself, whether in being concious or unconcious, is at any cost, reflected in works. The author of this article has tried to express all the possiblility can be spreaded over the canvas, in maximum for the contents of a work ; while fellowing the expressional method of impulse and modernation through the senses of beauty so that the space of painting can be created so naturally in another forms. also i order to express the highly dense space of painting, Chinese paper was chosen for the contingent effect, where lines, colors, and solaces were used as for plastic elements. In the study, the composition methods and expressional techniques of modern paintings in response to the composition of space of the orient and West are analyzed, centered on the 'randomizing idea' of Lao-tzu and Chuagtza in the Orient and 'contingency' in the West. And it was intended to recognize that nature of spirit bases the production of a work of the author, in what effect a series of plastic trials are expressed on the canvas, and what are the points at issue. As for a concrete study method here, 1) the plasticity of the space of the canvas, 2) colors in black and white centered on Chinese ink, 3) the feelings from the lines which have enough autonomy in the aspect of effect, even though they are drawn partly and simple, 4) and lastly, the contingency of the trace through the work of 'printing' as such prints were attempted to be researched. Through such a method, the canvas was researched in its structure with pure plastic painting being taken as a base and by geometirical compsition. And dividing the surface of the canvas by the planned arrangement of the surface, the density of the canvas and the internal, emotional world reflected by the artist's (author's) senses were expressed and the contingent effect acquired by Chinese ink and clors was tried to be utilized as a technique of production. Whith an intention of reviewing the internal world, works have been. produced, and after all the works resulted were analyzed and interpreted, some points at issue were suggested so that the world of works could be refined.;철학자 바슐라르는 그의 저서 「순간의 直觀」에서, "創造的 直觀的 判斷이 순간순간에 이루어지고, 순간은 원칙으로 思考를 내포하며, 사고는 偶然을 야기한다."고 하였는데, 이것은 모든 창조적 순간에서의 우연적인 요소의 중요성을 강조한 것이라 볼 수 있다. 예술의 특징 중 가장 우선을 獨創性의 실현에 있다고 한다면 새로운 기법과 재료에 따른 다양하고 복합적인 表現樣式들이 속속히 분출하고 있는 오늘날의 미술에 있어서,直觀에 의해 표현되어지는 偶然的 效果는 現代繪畵의 가장 중요한 요소라 해도 과언이 아니다. 오늘날의 회화는 단순히 可視的인 세계를 재현하는 대상적인 것에서 점차적으로 非可視的 세계, 내면의 세계, 비대상적인 것으로 옮겨가면서 작가의 독창적인 주장이나 個性, 意識의 표현을 강조하게 되었다. 그 이유는 내면의 세계가 직접 눈으로는 볼 수 없다 하더라도 인간에게는 엄연히 누구에게나 내재해 있는 것이므로, 오히려 可視的인 세계보다도 더 중요한 의미를 지니기 때문이다. 인간의 내면세계를 개념에 의해서가 아니라 直觀에 의해서, 사고를 媒介로 해서가 아니라 순전히 感覺的 形式을 매개로 하여 표현한 현대회화에서 나타나는 偶然的 表現은, 自然發生的이며 예기치 못한 偶發的인 結果를 가져다 준다. 이러한 복잡하고 다양한 표현양식의 구조속에서 자신과 그 시대의 사회와 문화를 연결시킬 수 있는 개성적이고 창조적인 표현을 하고자 하였다. 예술성에 있어서 작가자신의 주관적 사고내용이 의식적이든 무의식적이든 간에 반드시 작품상으로 반영되어지게 된다. 본인은 화면에 펼쳐질 수 있는 가능성을 최대한 작품의 내용으로 표출하고자 하였는데, 작품상에서의 繪畵空間은 자연스럽게 표현되어지는 미의식을 통한 충동과 절제의 표현방식을 따르고 있다. 또한 밀도 깊은 회화공간을 표현하기 위해, 종이에 있어서는 偶然的 效果를 잘 나타내는 화선지를 사용, 여기에 선, 색, 면들을 造形 要素로 삼아 작품을 제작하였다. 본 연구에서는 老子, 莊子의 「無作爲」사상과 西洋의 「偶然性」을 중심으로, 동·서양의 空間構成에 따른 현대회화의 構圖方法과 表現技法을 분석해보고, 본인의 작품제작에 있어서 어떠한 정신성을 기저로하고 있으며, 일련의 조형적 시도들이 화면상에서 어떤 효과로 표현되어지며 그 문제점이 무엇인가에 대해 인식하고자 한다. 구체적인 연구방법으로 첫째, 작품상에 나타나는 공간의 造形性과 둘째로 먹(墨)을 위주로 한 무채계열의 색채, 세째로 부분적이고도 간결하게 쓰였으나 효과면에서 다분히 自律性을 지니고 있는 선이 주는 느낌, 그리고 마지막으로 판화와 같은 '찍어냄'의 작업을 통한 흔적의 우연성에 대해 연구해 보고자 했다. 이러한 방법을 통해 機何學的 構成에 의한 화면을 構造的으로 탐구하며, 본인의 작품에서 배열에 의해 공간을 면분할 함으로써, 화면의 密度性과 작가의식을 투영한 내면의 감정세계를 표현하고, 먹과 채색에 의해 얻어진 우연적 효과를 작품의 제작기법으로 활용해 보았다. 따라서, 내면의 세계를 살피려는 의도로써 작품을 제작하였으며, 이에 얻어진 작품들을 분석, 해설함 작품들을 분석, 해설함으로써 나타나는 문제점들을 제시하고 본인의 작품세계를 정리해 보았다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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