View : 29 Download: 0

朝鮮時代 浙派畵에 나타난 人物表現形式

Title
朝鮮時代 浙派畵에 나타난 人物表現形式
Other Titles
(A) Study of the Che School's Painting Figure Expression Style in Choson Dynasty
Authors
李蕙汀
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
조선시대절파화인물표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
兪俊英
Abstract
繪畵에는 여러가지의 장르가 있다. 山水畵, 人物畵, 花鳥畵, 記錄畵, 風俗畵 등이 있는데, 이 가운데 두 가지의 장르가 하나의 주제 아래 한 화면에 나타나기도 한다. 산수와 인물이 접목되어 '山水人物畵'라는 하나의 장르를 만들었다. 山水人物畵에 표현된 산수는 화면 속에 표현된 인물의 배경으로 인물을 보충설명해 준다. 회화사의 발달에서 본다면, 성격이 다른 이 두 장르는 각 시대의 회화 표현 형식에 의한 변화에 많은 영향을 받는다. 山水人物畵의 起源은 中國의 경우, 漢代의 畵像石을 들 수 있으며, 진정한 의미의 회화로는 顧愷之(345 - ?)의 <洛神賦圖卷>를 들 수 있다. 畵蹟이 적은 우리나라의 경우는 高句麗 時代의 古墳壁畵를 통해 알 수 있으며, 高麗時代(918 - 1392)의 현존작과 기록을 통해 짐작할 수 있다. 人物畵는 회화 분야에서 가장 먼저 발달한 장르로써, 顧愷之系와 一筆揮之의 吳道子(? - 792)系로 나뉜다. 前者는 직업화가들에 의해 명맥이 이어졌고, 後者는 道釋人物畵를 포함하는 禪宗畵와 결합이 되어 발달하였다. 이렇게 발달한 人物畵가 山水畵와 결합되어 南宋(1127 - 1279)代에는 화원화가 馬遠(1150 - 1225), 夏珪(1190 - 1230)에 의해 山水人物書가 이루어졌으며, 그 전통은 明代(1368 - l644)의 浙派 - 戴進(1388 - 1462)을 대표로 한 浙江 地方의 화가들 - 에게 이어졌다. 이를 바탕으로 戴進 以後의 浙派를 대표하는 吳偉(1459 - 1508)는 梁楷(12C후반 - 13C초반 활동)와 같은 禪宗畵系列 화가들의 기법을 수용하여 자유롭고 활달함이 넘치는 필법을 사용하게 되었다. 이러한 화법의 변화로 浙派의 화가들은 吳偉를 始視로 성행하다가 張路(1464 - 1538)에 의해 그 절정을 이루었다. 당시 明의 後期 화단의 세력을 잡기 시작한 沈周(1427 - 1509)를 비롯한 문인화가들에 의해 그들은 '狂態邪學派'라고 명명되어지고 낮게 평가되면서 쇠퇴하였다. 朝鮮(1392 - 1910)은 건국 초기부터 유교를 지도 이념으로 삼고, 이를 기반으로 中國의 정치적, 경제적, 문화적 제도를 받아들여 국가를 운영해 나갔다. 문인사대부들이 주축 세력이었으며, 이들을 통해 中國의 문물이 들어왔다. 朝鮮 初期(1392 - 약 1550년경) 에는 宋元 畵風의 영향을 받은 작품이 화단의 주류를 이루었고, 姜希顔(1417 - 1464), 李上佐 등에 의해 특히 馬夏派의 畵風을 담고 있는 山水人物畵가 제작되었다. 15세기 末, 16세기 初의 士禍와 黨爭, 그 외의 戰亂이 많았던 中期에는 明代 浙派畵風이 화단을 대표하게 되는데, 中國에서는 화원화가나 직업화가들에 의해 제작되었던 반면에 朝鮮에서는 문인화가를 중심으로 유입되어 정착되기 시작했으며, 직업화가에게 영향을 주었다. 中國에서 戴進 - 吳偉 - 張路로 이어지듯이 朝鮮 中期에서는 그 명맥이 金提 - 李慶胤(1545 - 1611) - 金明國(1600 - ?)으로 이어지는데, 中國과 朝鮮의 繪畵史의 흐름에서 그들이 차지하는 위치는 비슷하다. 金明國에 의해 朝鮮時代의 浙派畵風은 그 절정을 이루었고, 그 이후 後期의 화단을 이끌어 가는 새로운 화풍 - 眞景山水畵, 生活風俗畵, 神仙畵, 道釋人物畵 등 - 에 병용되어 부분적으로 등장한다. 문인들을 중심으로 제작되기 시작했던 朝鮮 中期 浙派畵風의 그림들은 筆法이나 構圖, 主題의 根源을 宋代의 사상 체계를 따른 明代의 浙派畵風에 두었다. 지배계급이었던 文人士大夫들이 中國 文人의 사고 방식을 닮으려 했으며, 이에 대한 물질적 증거로 詩나 畵가 전해진다. 여기에 담긴 주제들은 中國 文人들이 지향했던 이상적인 생활 모습이며, 그러한 생활을 동경하면서 그림을 그리거나 시를 지으며 자신을 수양하였다. 즉, 高士의 일화를 기본으로 여러 주제 - 觀瀑圖, 觀月圖, 濯足圖, 騎驢圖, 尋梅圖 등 - 가 있는데, 宋代의 작품 가운데 이와 같은 주제를 사용한 작품이 있는 것으로 보아 그 전통을 알 수 있다. 문화의 전파 과정 속에서 우리 나라는 中國의 영향권에서 벗어날 수 없으므로 표현법이나 구도, 주제면에서 유사성이 많다. 그러나, 기호에 의해 취사선택의 자유가 있으며, 영향을 받았지만 우리의 실정에 맞게 변화되어 사용되었다.;There are many genres in painting such as a Landscape, a Figure, and a Flower and birds and so on. Sometimes two genres are combined in one picture under one subject. Likewise, a Landscape and a Figure are combined into one genre - Landscape with Figure(山水人物畵). Landscape in the Landscape with Figure complements the Figure by being a background. Viewed from the history of painting, a Landscape and a Figure, different in their own charcteristics, have been affected by change of styles in each genre. In China, the origin of the Landscape with Figure is the Hwa-sang-suk(畵像), the picture-engraved stone in Han Dynasty(漢). In fact, the origin, among the paintings in its real sense, is 'The Nymph of the Lo River(洛神賦圖卷)' by Ku K'ai-Chih(顧愷之). on the other hand, due to lack of remains of paintings, the beginning of the Landscape with a Figure in Korea is speculated through the wall-painting in an old tomb in the era of Kokuryo(高句麗) and through the record and existing paintings in Koryo Dynasty(高麗). The Figure is the earlist evolved genre and it is divided into two groups -the Ku K'ai-Chih group and the Wu Tao-Tzu(吳道子) group. The Ku K'ai-Chih group was handed down by professional painter and the Wu Tao-Tzu group was developed in connection with Ch'an painting(禪宗畵). The Figure was combined with the Landscape into the Landscape with Figure by Ma Yuan(馬遠), Hsia Kuei(夏珪) in Southern Sung Dynasty(南宋). The trend continued to the Che School(浙派) - the group of painters in Chekiang Province(浙江), Tai Chin(戴進) being one of its representatives. Based on this trend, Wu Wei(吳偉), an representative after Tai Chin, adopted the technique from the painters of Ch'an painting group and used free and lively style of brushwork. The style of brushwork being changed, the painters of Che School thrived and culminated in their activity by Chang Lu(張路). However, they deteriorated as they were labed as Heterodox School(狂態邢學派) and underestimated by the Amateur painters who enjoyed their growing power in painting circles at that time. Choson Dynasty(朝鮮), on the other hand, governed the nation on the basis of Confusioinism and adopted political, economical, and cultural system from China. Scholastic nobility had the main power and the Chinese civilization is imported through them. At the beginning of Choson Dynasty, the paintings affected by Nothern Sung Dynasty(北宋) flourished and the painters such as Kang Hui-an(姜希顔), Yi Sang-jwa(李上佐) drew the Landscape with Figure with Ma-Hsia style. From the late 15th C. to 16th C. when there were many wars and conflicts between political parties, the Che School in Ming Dynasty(明) became the mainstream in painting circles. In China, the Landscape with Figure is produced by the professional painter; in Korea, it is introduced and produced by the amateur painters who, later influenced the professional painters. The line of Tai-Chin, Wu-Wei, Chang lo in painting history of China is equivalent to the line of Kim Che(金?), Yi Kyung-Yeun(李慶胤), Kim Myung-Kook(金明國) in that of Choson. Che School reached the peak in Choson Dynasty by Kim Myung-Kook and it is combined with the leading new trend later in the Choson Dynasty. The pictures of the Che School in the middle of Choson Dynasty produced by the scholastic nobility are based on the Che School in Ming Dynasty in terms of brushwork, composition and the subject. Also, Ming Dynasty follows Sung Dynasty(宋) in terms of the system and the idea. It is revealed in the form of pomes and paintings that the scholastic nobility who were the ruling class tried to resemble the Chinese way of thinking. The subjects in these poems and paintings were the idealistic life that Chinese scholars longed for. As the same token, Choson scholars disciplined themselves by producing paintings and pomes, longing for the same idealistic life as Chinese scholars did. based on the anecdotes, there are several subjects such as 'Gazing waterfall(觀瀑圖)', 'Fishing alone(獨釣圖)', 'Foot-washing in the stream(濯足圖)', and 'A scholar on a donkey(騎驢圖)'. These subjects are also found in the paintings in Sung Dynasty. Due to the process of cultural dissemination, the paintings in Choson Dynasty have much in common with those in China in the terms of composition, subject, and brushwork. However, according to the preferance, the styles from China were chosen and adapted in Choson to its own style.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE