View : 73 Download: 0

골프웨어에 관한 패션 의식 연구

Title
골프웨어에 관한 패션 의식 연구
Other Titles
(A) Study on the Fashion Consciousness about Golf Wear
Authors
金珠姬
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
골프웨어패션 의식소비행동복식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조규화
Abstract
본 논문은 골프웨어에 관한 30-50대 우리나라 여성의 패션 의식에 관한 연구이다. 본 연구의 목적은 골프웨어에 대한 소비 행동과 패션 의식을 알아 보고자 함이며 이와같은 연구를 행함으로써 현재 성숙기에 접어든 국내의 골프웨어 업계에 정보 매체의 역할을 하여 골프웨어의 상품 기획에 기초적 자료를 제공하고자 하는데에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구의 연구 방법은 각종 문헌 및 정기 간행물을 참고로 골프와 골프웨어의 역사적 배경 및 골프웨어의 기능성을 간단히 고찰하였으며 국내 업계의 현황을 파악하기 위해서 시장 조사도 병행 하였다. 그리하여 골프웨어에 대한 소비 행동과 패션의식 조사를 위해 서울 시내 30-50대의 여성을 대상으로 설문 조사를 실시하여 단순 빈도 분석을 행하였다. 14세기 이전부터 시작된 골프에서 골프웨이는 19세기 초반까지는 평상복을 그대로 착용하였고 남성의 경우는 19세기 중반경에 이르러 단순화 되기 시작하여 일상복과 스포츠웨어의 분리가 이루어졌으며 제 1차 세계대전 이후에는 캐주얼한 분위기를 띠게 된 반면 여성의 경우는 20세기 중반경에 이르러서야 비로소 스커트의 길이가 짧아지는등 편안한 복장을 하게 되었다. 스윙, 티업, 퍼팅과 같은 동작을 통하여 골프웨어의 기능성에 요구되는 것은 다음과 같다. 먼저 상하 투피스 형식의 암홀과 소매길이, 허리 벨트 부위에 적절한 여유분을 준 스타일이 좋으며 신축성과 스트레치백성이 우수한 소재를 사용하여 동작의 용이함과 생리적 여유를 고려하는 동시에 방풍, 방수, 방충, 세균 가공 등의 처리를 하여야 한다. 또한, 골프슈즈에 휘감기지 않는 적당한 길이의 바지가 요구되며 안정된 자세를 위해 스커트 폭에 대한 고려가 필요하다. 국내 골프웨어 시장의 현황을 보면 1980년 동일레나운의 아놀드파마를 기점으로 시장이 형성되기 시작하여 80년대 후반경부터 패션 감도가 높은 캐주얼웨어 경향의 감각으로 제안되기 시작하였다. 현재는 30-40여개의 내셔널 브랜드, 라이센스 브랜드, 수입 브랜드의 3파전으로 위기가 고조되고 있으며 1992년 1893억원의 규모로 추정되고 있는 국내 골프웨어 시장은 성장가능성이 높은 황금 시장으로 인식 되면서 급속한 성장을 보이고 있다. 이러한 국내 골프웨어에 대해 prestige, popularity, function. fashionable의 네가지 요인을 기준으로 브랜드 포지션 맵(brand position map)을 작성하였으며 그 중 fashionable하면서 prestige한 브랜드가 많은 분포를 나타냈다. 설문 조사 결과를 보면 첫째, 골프웨어의 구입 장소는 백화점, 대리점의 순으로 나타났으며 아이템별 의복 보유량은 티 셔츠가 4.7벌, 스웨터류가 3.1벌, 베스트가 2.2벌, 점퍼류가 2.5벌, 스커트가 3.5벌, 퀼롯트및 바지류가 3.7벌로 나타나 아직은 적은량을 보유하고 있는것으로 나타났다. 또한, 국내 상품의 보유 비율이 수입 상품의 보유 비율에 비해 비교적 높게 나타났다. 둘째, 패션 의식을 보면 천연섬유에 대한 선호도가 60%에 이르는 것으로 나타났다. 선호 색상은 티 셔츠가 빨강, 보라색, 스웨터류가 빨강, 파스텔색, 베스트가 검정, 빨강, 점퍼류가 보라, 파스텔색, 스커트가 검정, 감색, 퀼롯트및 바지류가 검정, 감색으로 나타났다. 특히 40대, 50대에 비해 30대는 티 셔츠와 스웨터류에서 파스텔색이 많이 나타났다. 골프웨어 구입시의 고려 요인은 스타일, 색상, 봉재상태, 기능성, 자기체형의 순으로 중요도가 높게 나타남으로써 기능성보다는 스타일, 색상과 같은 감각적인면에 대한 소비자의 욕구가 높다는 것을 알 수 있었다. 수입 상품에 대한 선호 이유에서는 스타일, 색상등에 대한 만족 즉, 감각적인면에 대한 만족이 가장 큰 이유로 나타났다. 시판 골프웨어에 대한 불만족 이유에서는 가격이 비싸다는 것이 가장 큰 이유였으며 획일적인 스타일, 무늬와 소재에 대한 순으로 불만족이 높게 나타났다. 브랜드 인지와 구입 경험은 10위 안의 브랜드가 서로 거의 비슷하게 나타난 것을 볼 수 있었다. 위의 결과로 미루어 볼 때 기능성을 고려한 감각적 디자인 개발과 유통구조의 개선이 필요하며 소비자의 욕구를 파악하여 상품기획에 반영하는 기업의 노력이 요구된다고 하겠다.;This study is the examination of actual state on the fashion consciousness of the middle-aged women of our country at their thirties-fifties about golf wear. The purpose of this study is examining the consumption action and fashion consciousness about golf wear. And, the significance of this study lies in trying to offer the basic data for the commodity planning of golf wear, by playing the role of information medium for the inland business world of golf wear which has set in the growth period now, through the performance of study like this. As for the study method of this study, the historical background of golf and golf wear and the function nature of golf wear were studied simply, by referring to every kina of literature and periodicals. And, so as to grasp the present situation of inland business world, market survey ran paralleled. So, for the examination of consumption action and fashion consciousness about golf wear, simply frequency analysis was performed, by executing the questionnaire, on the females of 30s - 50s in Seoul. In the golf which started from the 14th century, as for the golf wear, the ordinary dress was worn as it is until early 19th century. And. in case of male, it started to simplify around at the middle of the 19th century. And the separation of daily dress and sports wear was made, and the casual atmosphere get to be fostered since the World War I. On the other hand, in case of female, it was not until the middle part of the 20th century that the comfortable dress such as the skirt of short length was made. Through the motions such as swing, teeup, and putting, what is required in the function nature of golf war is as follows: First of all, the style that the proper margin portion was given to the parts of arm hole, sleeve length, and waist belt of two piece form of top and bottom must be good. And, by using the materials that the elasticity and the nature of stretch back are excellent, the easiness of motion and the physiological margin must be considered. And, at the same time, windproof, water-proof, insect-proof and bacillus processing treatments must be made. In addition, the trousers of proper length which doesnt twist around golf shoes is required. And for the stable attitude, the consideration about skirt width is necessary. To see the present situation of inland market of golf wear, the market started to be formed with the Arnold Perma of Dongil Renown in 1980 as the starting point. And, since the latter part of 1980s, the offer started to be made with the sense of casual wear tendency that the fashion sensitivity is high. Now, due to 3 group war of national brand, license brand and import brand of 30-40 units or so, crisis is rising. And, the inland market of golf wear which is being estimated as the scale of 189,300,000,000 Won in 1992 is showing the rapid growth, according as it is recognized as the gold market that the growth possibility is high. About the inland golf rear like this. on the basis of 4 kinds of factors such as prestige, popularity, function and fashionable. brand position map was framed. And, among them, fashionable and prestige brand showed much distribution. It emerged that small quantity was being maintained. To summarize the result of questionnaire is as follows: First, the purchase place of golf wear emerged as department store and agent in order, in the consumption activity. And, as for the possession quantity o clothing by item, it emerged that T shirts are 4.7 suits, sweater kinds are 3.1 suits, vests are 2.2 suits, jumper kinds are 2.5 suits, skirts are 3.5 suits, culottes and trousers kinds are 3.7 suits. In the possession rate of inland commodity and import commodity, the possession rate of inland commodity emerged high relatively in comparison with the possession rate of import commodity. Second, as for the fashion consciousness, it emerged that the preference degree about natural fiber reaches 60% in the distribution of preference material. And, in the distribution of preference color by item, red and violet showed the most preference degree about T-shirts, red and pastel showed the most preference degree about sweater kind, black and red showed the most preference degree about vest, violet and pastel showed the most preference degree about jumper kind, black and dark blue showed the most preference degree about skirt black and dark blue(navy blue) showed the most preference degree about culottes and trousers kind. As for the distribution by age, the preference degree about pastel emerged high in T-shirts and sweater kind, at the age of thirties in comparison with forties and fifties. In the consideration factor at the time of purchasing the golf wear, the importance degree emerged high in the order of style, color, sewing state, function nature and self form. Thus, it could be seen that the needs of consumers about fashion nature than function nature is high. In the preference reason about import commodity, the satisfaction about style and color etc, that is, the satisfaction about fashion nature emerged as the most important reason. In the dissatisfaction reason about the golf wear which is coming into thee market, the dissatisfaction about high price, uniform style, pattern and material emerged high. In the experience distribution of brand recognition and brand purchase, it could be seen that the brand distributed in the 10th order emerged almost similarly. Judging from this result, sensuous desist development to consider the function nature and the improvement of circulation structure are necessiary, and the effort of enterprise to reflect the desire of consumer to the planning of commodity is required by grasting it.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE