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Gustav Mahler의 교향곡 제9번에 대한 분석 연구

Title
Gustav Mahler의 교향곡 제9번에 대한 분석 연구
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY OF GUSTAV MAHLER'S SYMPHONY NO.9
Authors
김은경
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Gustav Mahler교향곡교향곡 제9번음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성두영
Abstract
19세기 유럽 전통음악사조는 조성 및 형식의 전통성과 새로운 낭만주의 정신이 결합되어 가장 화려한 전성기를 구가하는 동시에, 한편으로는 시민계급과 산업사회의 발전에 힘입은 근대정신으로 접근하는 과도기적 시기를 걷고 있었다. 이러한 시대적 배경속에서 개성적 음악어법과 시대성을 가지고, 낭만주의 교향곡을 찬성함과 동시에, 새로운 근대적 변화의 조절을 나타낸 작곡가가 바로 구스타프 말러(Gustav Mahler, 1860-1911)이다. 그는 교향곡과 관현악 반주의 가곡만을 작곡하였으며, 평생동안 철학과 문학에 심취함으로서 그의 작품속에 철학적이고 초 자연적, 신비적, 범신론적(汎神論的)인 내면세계와, 자신을 통해 일어났던 일상의 모든 삶을 투영(投影)시켜 나갔다. 교향곡 9번은 그의 이러한 정신적 세계와 과도기적인 음악특성이 가장 잘 나타난 곡이며, 그 분석을 통한 특징은 다음과 같다. 교향곡 9번은 4악장으로 이루어 졌으며, 1악장 Andante Comodo는 소나타 형식, 2악장 La¨ndler는 복합 3부분 형식(AB CB'C A'B"A"), 3악장 Rondo Burleske는 론도형식(ABA'B'C'A"), 그리고 4악장 Adagio는 5부분으로 이루어진 론도형식(ABA'B'A")이다. 각 악장은 부분적으로 순환적 동기(cyclic themes)에 의해 연관되어 있으며, 민요적 전음계 스케일을 기본으로 하여 반음계와 비화성음을 많이 사용하였고, 지속음(pedal point)의 사용도 두드러 진다. 표현의 강화를 위해서는 강한 액센트를 사용하고 ff와 pp의 빠른교차, 반복되며 확대되는 cresendo 등이 특징적이다. 또 3도 관계의 두가지 조성이 동시에 진행되고 있으며, 전조도 역시 3도 관계로의 전조가 많이 나타나고, 단조와 장조의 결합이 사용되었다. 선율면에서는 행진곡풍의 선율과 민요가 대규모의 관현악 편성 속에서 대조를 이루며, 튜티(Tutti)가 적은 대신 선적인 대위법으로 대부분 처리되었다. 전반적으로 선율, 화성, 다이나믹등 모든 면에서 근대로 근접하는 과도기적 경향을 보여주고 있다.;The trend of the nineteenth century European traditional music enjoying the most brillant golden age combined with the traditionality in tonality and form and the spirit of new romanticism, while, at the same time, it was walking on the age of transition approaching to the modern spirit influenced by the civil class and the development of industrial society. In this background of the times, the composer who made the summit of romanticist symphony with strong, individualistic musical techniques and current sentiments and also represented signs of its dissolution and change well enough is very Gustav Mahler. He composed only symphony and lied and continued to reflect his philosophical, super-natural, mystic and pantheistic inner world there from arosen all everday life in his artworks through an interest philosophy and literature which compossed over his whole life. The characteristics revealed by an analysis of h i s symphony no.9 are as follows: The symphony no.9 consists of 4 movement: that is, the 1st movement, Andante Comodo, of a form of sonata, the 2nd movement, Landler, of a combined three parts from (AB CB'C" A'B"A"), the 3rd movement, Rondo Burleske, and 4th movement, Adagio, of a rondo form(ABA' B' A"). Each movement is connected by cyclic themes partially, Based on the diatonic scale of a folk style, the chromatic scale and nonharmonictone are much used, and the employment of pedal point is also distiaquished. As for a reinforcement of expression, employments of strong accents, rapid alterations of ff and pp and repetitively extended crescendo are characteristical. Also, two kinds of tonality of traid relation is of sequencel; transition also is much of the transition into traid relation; and a combination of major and minor keys is used. In the aspect of melody, melodies of march style and folk songs are contrasted into lineal counter point instead of seldom tutti: Generally, it showes a tendency rather progressive than traditional, in all its aspects such as melody, harmony, dinamics etc.
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