View : 851 Download: 0

유치원의 교사ㆍ유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아행동

Title
유치원의 교사ㆍ유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아행동
Other Titles
CHILDREN'S BEHAVIOR ACCORDING TO THE QUALITY OF TEACHER-CHILD INTERACTION AND PHYSICAL ENVIRONMENT OF THE KINDERGARTEN
Authors
전선옥
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원교사물리적환경유아행동유아 상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 유치원의 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아행동을 알아보는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 구체적인 연구문제들을 다음과 같이 설정하였다. 1. 유치원에서의 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따라 유아와 또래와의 상호작용에는 어떠한 차이가 있는가? 2. 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따라 유아와 교사의 상호작용태도에는 어떠한 차이가 있는가? 3. 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따라 유아의 개별행동에는 어떠한 차이가 있는가? 본 연구는 연구대상으로 유치원에서의 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 있어 서로 차이가 나는, 우수한 질의 유치원과 그렇지 못한 유치원을 각각 한 곳씩 선정하였다. 관찰대상 유아는 우수한 질의 유치원에 속한 「상」집단의 유아 30명과, 질이 좋지 않은 유치원에 속한 「하」집단의 유아 30명을 합한 60명의 유아였다. 관찰은 1주일에 3회씩 2주일에 걸쳐서 자유놀이동안에 이루어졌으며, 관찰방법은 40초 관찰, 20초 기록의 1분을 주기로 하는 방식을 택하여 관찰기록표에 기록하였다. 관찰자료는 「상」집단과 「하」집단의 차이를 비교하기 위하여 t-검증으로 분석되었고, 두 집단간의 성차를 비교하기 위하여 이원변량분석을 행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유치원에서의 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아와 또래와의 상호작용은 「상」집단에서는 긍정적 상호작용이, 「하」집단에서는 부정적 상호작용이 더욱 많았다. 2. 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아와 교사의 상호작용태도는, 유아가 교사에게 도움을 요청하는 행동, 교사의 비난·벌, 교사와의 호의적 대화에서는 두 집단간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 「상」집단의 유아에게는 교사의 시범·설명듣기, 허락·칭찬듣기, 교사와 함께 활동하기, 교사와의 애정적 신체접촉, 교사의 유아에 대한 권유행동등이 자주 일어난 반면에, 「하」집단의 유아에게는 교사의 지시·명령과 유아의 활동시도에 대한 교사의 무응답이 많았다. 3. 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아의 개별행동은 혼자서 놀이에 열중하는 행동과 교사나 친구를 관찰하는 행동, 활동을 찾아서 활동영역을 옮겨다니는 행동에서는 집단간에 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 그러나 공상하기와 목적없이 활동영역을 옮겨다니는 행동은 「하」집단의 유아들에게서 더욱 많이 나타났다. 4. 교사-유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아행동에서 집단간의 성차가 또래와의 부정적 상호작용, 교사의 비난·벌, 교사의 권유행동, 유아가 교사나 친구를 관찰하는 행동, 공상하기, 목적없이 활동영역을 옮겨다니는 행동등에서 나타났다. 또래와의 부정적 상호작용과 교사의 비난·벌은 「하」집단의 남아에게서 자주 관찰되었고, 교사의 권유행동은 「상」집단의 남아에게서 자주 관찰되었다. 유아가 교사나 친구를 관찰하는 행동, 공상하기, 목적없이 활동영역을 옮겨다니는 행동은 「하」집단의 여아에게서 현저하게 많이 일어났다.;The purpose of this study is to examine children's Behavior according to the quality of teacher-child interaction and physical environment of the kindergarten. The questions of the study are as follows: According to the quality of teacher-child interaction and physical environment of the kindergarten, are there any significant differences in; 1. The children's child-child interactions? 2. The children's teacher-child interactions? 3. The children's individual Behaviors? Two kindergartens observed in this study were many differences between the good quality kindergarten and poor quality one from the viewpoint of the teacher-child interaction and physical environment quality. Subjects of this study were 60 children from a good quality class and a poor one (15 boys 15 girls from each of two classes). Observation was done a child 3 times a week during the in-door free play time; 40 seconds for observation and 20 seconds for record. To compare the differences between the two classes, Data was analyzed by means of t-test And for the analysis of the behavior differences between two sexes of the two groups, the two way analysis of variance was carried out. The results of the study revealed that: 1. According to the quality of teacher-child interaction and physical environment of the kindergarten, in the Good quality Group, children showed more positive interaction with peers, while in the poor quality group, children showed more negative interaction with peers. 2. In the interaction with teacher, children's demand of teacher's help, blame and punishment of teacher, and teacher-child's benevolent communication were not difference. In good quality group, children responded more to teacher's demonstration and explanation, teacher's permission and praise, playing with teacher, affective contact with teacher and teacher's invitation. While, in poor quality group, teacher directed more to the children's behavior And teacher didn't respond to children's attempt. 3. In children's individual Behavior, children's play by self, observing teacher or other children and looking for activity of children showed any no difference. while, children's daydreaming and aimlessly circling around activity areas were more observed in the poor quality group. 4. As for quality of the kindergarten and its influence on the behavior of two sexes was seen in the negative interaction with peers, blame and punishment of teacher, invitation of teacher, children's daydreaming and children's circling around activity area. The quality of the kindergarten influenced girls more than boys.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE