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상담자원봉사자의 자원봉사활동과 관련된 동기에 관한 연구

Title
상담자원봉사자의 자원봉사활동과 관련된 동기에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on the Motivation related to the job of Volunteer in the Counseling Agencies
Authors
장묘욱
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
상담자원봉사자자원봉사활동동기사회사업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문인숙
Abstract
급격한 산업화, 기계화, 도시화로 인한 현대인들의 기능상, 적응상의 다양한 문제들이 대두됨에 따라, 그들을 도울수 있는 전문적 인력의 필요성이 증대되었으나, 실제 상담기관에서는 인적, 재정적 불완전성으로 상담자원봉사자를 활용해 기관의 상담 업무를 보충하게 하고 있다. 그런데 상담자원봉사자들의 자원 봉사활동 탈락율 문제가 심각해 개인의 동기를 관리함으로써 효과적인 자원봉사자 관리를 모색할 필요성이 증대되었다. 이에 본 연구에서는 일과 관련된 동기를 세분화한 Herzberg의 동기-유지요인을 기초로, 일 자체와 관련된 동기 요인인 인정, 성취, 일자체, 책임, 성장가능성 요인과 조직특성이나 작업조건과 관련된 유지요인인 기관의 정책 및 관리, 지도감독, 작업조건, 동료와의 인간관계, 지위, 개인적 생활 보상 요인들에 대한 만족도를 파악하고, 참여적극도, 주당참여시간, 지속도와 요인 만족도와의 관계를 분석해 효과적인 동기관리 프로그램을 세우기 위한 근거자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 연구대상은 서울시내 9개 상담기관에서 자원봉사활동을 하고 있는 사람으로, 총 115명이었다. 연구도구는 동기-유지 요인의 만족도를 측정하기 위해 Dunnette, Campbell Hakel이 제작한 질문지를 번안하고 수정 보완해 사용하였으며, 연구대상의 인구학적 특성, 상담자윈봉사활동 관련사항을 포함하여 총 31문항으로 구성되었다. 자료처리는 SPSS/PC^(+)를 사용해 Frequency, Correlation, ANOVA에 의해 분석하였다. 본 연구의 주요 분석 결과는 다음과 같다. 1. 상담자원 봉사자의 인구학적 특성별로 동기-유지 요인의 만족도에 있어 부분적으로 유의미한 차이를 보였는데, 남녀간에는 책임, 작업조건 요인에 대해 여자가 더욱 불만족했고, 연령별로는 41-50세 연령층이 성장가능성 요인에 대해 가장 만족하고 있었다. 그리고 연령이 증가할수록 상담을 어려운 일이라고 생각했다. 교육정도별로 고졸자가 지위 요인에 대해 제일 불만족해 하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 그외 직업과 결혼상태별로는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 2. 인구학적 특성에 따라 여성이 남성보다, 연령이 낮을수록, 교육정도가 낮을수록, 직업이 있을수록, 미혼일수록 만족도가 낮아 동기부여가 되지 못하고 있는 것으로 나타났다. 3. 상담 자원봉사자의 참여적극도, 주당봉사시간, 지속도가 높을수록 대체로 일 자체와 관련된 동기요인들에 대해 만족을 하고 있어, 일 자체에서 얻는 인정이나 성취, 성장가능성, 책임 등의 동기가 조직 특성이나 작업 조건에 관련된 요인인 유지 요인들보다 상담자원봉사자의 자원봉사활동의 높은 성과와 밀접한 관련을 갖는 것으로 나타났다. 4. 상담 자원봉사자들에게 동기가 부여되고 있지 못하는 요인들은 지도감독, 지위, 보상, 작업조건 등 대부분 유지 요인 즉, 조직특성이나 작업조건과 관련된 요인으로 나타났다. 이상의 결과를 종합하여 다음과 같은 결론을 내릴수 있다. 상담자원봉사자들의 자원봉사활동의 높은 성과는 일 자체와 관련된 요인들에 대한 만족과 밀접한 관계가 있고, 동기가 부여되지 못하고 있는 요인들은 대체로 조직 특성이나 작업조건으로 관련된 요인들로 나타났으므로, 상담자원봉사자의 동기를 효과적으로 관리하기 위해서는 기관 조직 특성, 작업 조건에 대한 개선이 우선 요구되며, 일 자체와 관련된 동기에 대한 지속적인 유지의 노력이 있어야 한다. 또한, 상담자원봉사자의 인구학적 특성별로 본 욕구 만족도에 대한 차이나 동기화 되지 못한 요인에 대한 분석 결과는 기관별로 기관의 특성에 맞는 동기관리 프로그램을 개별화 하는 근거자료로 활용될수 있다.;Recently, social needs for the counsel ing have been greatly expanded with the industrial development and social change In Korea. But in spite of increasement of these needs, the professional counselors In this field are not sufficient. The lack of the professional counselors demands a lot of volunteer's supplements in the social welfare agencies and counsel ing agencies. But unfortunately many volunteers in counseling agencies has dropped out 50 - 70%. In order to improve above problems, this study aimed at understanding the motivation that are related to Job of volunteer in the social welfare agencies and counsel ing agencies. To achieve the Purpose, this study analyzed the correlation between satisfaction degree of the motivation-maintenance factors and personal characteristics, and between satisfaction degree of the Motivation-maintenance factors and performance of volunteer activity. The total sample of this study, 115 was used to the analysis. Motivation-maintenance factors scale was dove loped by the method wh-ich was modified by Dunnette, Campbell, Hakel and used as a research instrument to measure the motivation of the volunteer. The collected data analysed by frequency, correlation, and ANOVA through SPSS/PC+program. The results of the study are as follows; 1. The results indicated that volunteer motivation was partialy related to the personal characteristics. Those who is female, age is lower, Job have, unmarried, satisfaction degree is lower than do not so. 2. The correlations for each motivation-maintenance factors and performance of volunteer indicated that motivation factors related to the job was strongly and Positively associated with good performance of the volunteer. 3. Maintenance factors related to organizational charateristics and work conditions wasn't motivated. The implications of the findings could suggested as followings; 1. Finding of relationship between personal characteristics, performance of volunteer and satisfaction degree of motivation-maintenance factors could be utilized effectively in the volunteer management of process by means of individualizing the personal characteristics of volunteer. 2. The factors that wasn't motivated is mostly related to organizational charateristics and work conditions. The other side, good performance of volunteer was associated with motivation factors re lated to the job itself. So in order to motivate the volunteer, organizational charateristics and work conditions of agencies have to be improved And need related the Job itself have to be filled.
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