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L. v. Beethoven의 Piano Sonata op. 53과 B. Barto´k의 Piano Suite op. 14에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven의 Piano Sonata op. 53과 B. Barto´k의 Piano Suite op. 14에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on L. v. Beethoven's Piano Sonata Op. 53 and B. Barto´k's Piano Suite Op. 14
Authors
韓銀景
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. BeethovenPiano SonataB. Barto´kPiano Suite
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서수정
Abstract
이 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회(1990년10월 17일)의 프로그램 중 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven)의 피아노 소나타(Piano Sonata) op.53과 벨라 바르톡(Be´la Barto´k)의 피아노 조곡(Piano Suite) op.14에 관한 연구이다. 베토벤(1770∼1827)은 하이든, 모짜르트를 계승하여 고전주의 음악을 집대성한 대표적 작곡가인 동시에 초기 낭만주의 음악을 개척한 선구자이다. 인도주의 사상에 입각한 인간성에의 신뢰와 이상주의 지향으로 새로운 음악세계를 창조한 그는 기존의 소나타 형식을 자신의 관념표출을 위한 악식틀로 변형시켰다. 피아노 소나타 op.53은 그의 제2창작기의 대표적 작품이며, 발트슈타인(Waldstein)백작에게 헌정된 곡이다. 대규모 2악장 구조로서, 제1악장은 전형적인 소나타형식의 3부구성 및 코다(Coda)로 이루어지며 다양한 전조와 폭넓은 아르페지오(Arpeggio)가 사용된다. 제2악장은 느린 3부형식의 짧은 도입부 "Introduzione"와 론도 형식으로, 론도주제가 제시되는 부분에 분산화음, 지속적인 긴 트릴, 음계적 진행등이 결합되고 삽입구(Episode)에서는 분산화음의 동형진행이 전개 된다. 2O세기의 거장 벨라, 바르톡(1881∼1945)은 독자적인 음악어법을 체계화한 대표적인 작곡가 이자 피아니스트이며 민속음악학자이다. '신민족주의(neonationalism)' '민족적 신고전주의(neoclassicism)로 표방되는 그의 음악은 민속적 무곡에서 유출된 향토적인 선율재료를 서구의 전통적인 음악구조 안에 융합시켰으며. 고전적 정신에 입각하여 자신의 독자적 양식을 구축했다. 특히 선율적 화성적 진행에서 타악기적 효과를 내는 피아노곡을 많이 작곡했는데, 작품속에 원시적 리듬과 민속적 선율들을 다양하게 응용하였다. 「Suite」op.14는 1916년에 작곡되었으며, 4개의 악곡으로 구성된다. 제1곡은 민속적 색채가 강한 3부분 형식으로 원시적인 타악기적 리듬과 온음음계적 선율선이 전개되고 제2곡은 론도형식의 스케르쪼로서 증3화음의 분산화음적 음형이 특징적으로 나타난다. 제3곡도 제1곡과 같이 민속적 소재가 사용된 3부분 형식인데, 순환 오스티나토 (Ostinato)적인 4음음형이 끊임없이 반복된다. 대조적으로 제4곡은 부드럽게 움직이는 느린 곡으로서, 드뷔시풍의 인상주의적인 경향을 보이며 iamb(♪♩)와 trochee (♩♪)가 교대되는 리듬이 지배적으로 사용된다.;This thesis is the present author's study on Ludwig van Beethoven's Piano Sonata Op. 53 and Be´la Barto´k's Piano Suite Op. 14 as a part of my graduation recital (Oct. 17th, 1.990) program. L. v. Beethoven (1770-1827) is the herald who pioneered early Romanticism and at the same time he made a comprehensive compilation of classical music in succession to Haydn and Mozart. He, in pursuit of his belief in humanity based on Humanism and Idealism, transformed existing sonata form into extensive musical form. His Piano Sonata Op. 53 is the masterpiece of his second compositional period and is dedicated to Count Waldstein. It has a large scale second movement structure. The first movement consist of three-part form and coda of the typical sonata form varieties of modulation and expansive arpeggio is employed. The second movement has a short introduction with a slow three-part form and rondo style. The twentieth century master B. Barto´k (1891-1945) is a repesentative composer who systemitized his own language, and is a pianist and ethnomusicologist as well. His music which professes Neonationalism and Neoclassicism mixed primitive melody materials which derived from folk dance music with tranditional western music structure. He built his own original style based on classical spirit. He especially wrote many piano pieces which used percussion instrumental effect and applied primitive rhythm and folk melody in his work. Suiteop. 14 is composed in 1916, and consists of 4 pieces. The first piece has a three-part form with a strong folk style coloring and primitive percussion instrumental rhythm and wholetone scale develops. The second piece is a scherzo of rondo form and is characterized by the broken augmented triad. The piece, as in the first piece, the three-part form with a strong folk style material is used and a four note figure of rotation ostinato is continuously repeated. In contrast, the fourth piece is a softly moving slow piece and shows tendency Debussy's impressionism. Iamb (♪♩) and trochee (♩♪) is alternately used.
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