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대학도서관 사서간의 커뮤니케이션에 관한 연구

Title
대학도서관 사서간의 커뮤니케이션에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF STAFF COMMUNICATION UNIVERSITY LIBARIES
Authors
김인경
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 도서관학과
Keywords
대학도서관사서커뮤니케이션도서관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
노옥순
Abstract
The purpose of this study is to examine the effectiveness of communication among the attitude of the librarian. The research methods are literature study and questionaire survery. The subject of the study is 43 university libraries, and its 311 librarians The major findings are that the overall communication level is acceptable and there are no significant problems. Only, with the size increases, the possibility of distortion of information and lack of communication increases. In addition, there is a tendency of delay in information transmission. As far as the attitude is concerned, the study finds no major problem. As for the group analysis, more females the males, junior staff than the senior staff, and staff without position than the management feel that their opinions are not being feflected, and that most communication is one-sided in downward communication. Furthermore, the analysis indicates that these groups see more negative reprimand that positive encouragements. These groups have more passive attitude in expressing their opinions and have negative view on the horizontal communication. In addition, individualistic and self-centered mentality, close-mindedness and passive characteristics of the lilbrarians themselves play a role in obstacling more effective communication. Other problems observed during the research are; 1) Management and administrative staff do not fully reflect the opinions and ideas of the junior staff; 2) There is a lack of effective communication channel and device; 3) The Librarians themselves show indifferent attitude toward improving the situation. On the basis of the findings. I recommend the followings. 1. Management and senior staff must convey the goals and the service philosophy, the procedures of the operations & functions, and the major policies & management decisions in detail. regular usage of staff manual is recommended. 2. In order to convey the opinions & recommendations of the junior staff, communication channel must be an open form as a formal system. In this sense, it is necessary that the staff meeting requires the attendence of every member. In order for this system to be successful, the management & senior staff must have an active attitude in employing the opinions of the staff. The staff meetings must be held regulary and with thorough preparation on the subject or themes. 3. In a larger library, it is necessary to activate meetings at the unit & department levels since this type of meeting could be held much easily than the general meeting. 4. Since most of the university librarians are in ther twenties or thirties , and it is necessary to give them motivation, their opinions must be fully reflected in decision making process. The ways to implement this recommendation are giving them positive reinforcement by encouragement & commendation, 5. In order not to make the female staff isolated and discriminate, the communication must be full and without ommission. Also the female staff themselves should have more aggresive and progressive attitude. 6. For more effective communication, it is desirable that someone who either majored in or has sufficient Knowledge and understanding of Science of Library.;조직운영의 효율성 증진과 조직성원의 동기부여에 커뮤니케이션이 중요한 역할을 한다는 사실은 이미 잘 알려져 있다. 본 논문은 도서관내 커뮤니케이션의 개선을 통해, 도서관조직운영의 효율성을 높여 도서관봉사자의 질을 향상시키고, 사서들의 근무의욕과 사기를 앙양시키기 위한 선행연구로 우리나라 대학도서관내의 커뮤니케이션 상태를 살펴보고 그 문제점과 사서들의 태도를 파악하고자 한다. 연구방법은 문헌조사와 설문지법이며 연구대상자는 전국 43개 종합대학교 도서관에서 근무하는 사서 311명이다. 본 연구를 통해 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 1. 도서관 조직내에서의 전반적인 커뮤니케이션 수준에서는 커다란 문제가 나타나지 않았으나, 다만 조직의 규모가 큰 도서관에서 전달되는 정보의 양이 부족해지고, 정보의 변형 또는 누락 가능성이 높아지며 정보전달이 늦어지는 경향이다. 2. 업무와 관련된 부분에서는 부하직원에 대한 상관의 태도 역시 크게 문제가 되지 않는다. 그러나 집단별로 보면 간부사서보다 평사서가, 남자사서 보다 여자사서가 상관은 자신의 의사를 반영해 주지 않으며, 일방적인 지시를 내리고 칭찬보다는 지적이나 질책이 더 많다고 인식한다. 평사서, 여자사서는 상관에 대해서도 소극적인 자세를 나타내는데 간부사서, 남자사서에 비해서 상관에게 자신의 의견, 감정표현에 소극적이었다. 부정적인 사항에 대해서도 상관에게 표현하는 데 더욱 소극적이며 도서관 업무상 타부서와의 의사, 정보교환에 대해 간부, 남성사서보다 원활하지 못하다고 평가했다. 동료와의 의사교환정도에 대해서도 그 만족도가 낮았다. 3. 보다 원활한 커뮤니케이션을 저해하는 내재직인 요인으로는 도서관학의 배경을 가진 전문인 집단과 그렇지 못한 비전문인 집단과의 상이성과 갈등이다. 그리고 일부 사서들의 개인주의, 자기중심적인 사고방식과 폐쇄적이고 소극적인 성격으로 말미암아 커뮤니케이션은 어느정도 방해를 받는다. 4. 전체직원회의에서의 문제점을 통해 나타난 사실로써 우리나라 대학도서관의 행정, 경영자들은 전체 사서들의 의견과 견해를 충분히 반영하지 않으며, 실무자들의 현장체험에서 느끼는 문제점과 개선책을 상급자에게 전달할 커뮤니케이션의 경로와 기구가 제대로 마련되어 있지 않다는 점이다. 한편 사서들도 소극적인 태도를 가지며 연구하는 자세와 태도가 결여되었음이 나타났다. 이상의 연구결과를 기초로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 도서관 경영자, 상급자는 부하직원에게 도서관의 목표와 봉사이념에 대해 충분히 전달하여 소속감과 일체감을 고취시키도록 하며, 도서관에서 수행하는 업무절차와 기능에 대해서도 상세히 설명해야 한다. 구두전달의 보조 수단으로 스탭 메뉴얼의 활용이 바람직하다. 둘째, 도서관 경영자. 상급자는 긴급비밀 아닌 이상 도서관운영, 행정상의 중요 결정사항과 정책에 대해 부하직원에게 모두 전달함이 바람직하다. 셋째, 정사서들의 제안과 의견을 전달할 수 있도록 커뮤니케이션 경로를 개방해야 하며 이를 위한 공식적인 기구가 마련되어야 한다. 이런 의미에서 전체직원회의는 매우 중요하며 이와함께 도서관 경영자, 상급자들의 보다 개방적이고 적극적인 의견수용자세가 필요하다. 전체직원회의의 실시는 도서관마다의 상황에 맞게 개최빈도를 정하되 정기적으로 실시해야 하며 토의주제나 안건에 대해서도 충분한 사전준비를 해야 한다. 네째, 조직규모가 큰 도서관에서는 대표자회의, 또는 과별, 부서별회의의 활성화가 필요하다. 특히 과별, 부서별회의는 전체직원회의보다 개최가 용이하므로 모든 도서관에서의 활성화가 필요하다. 다섯째, 대학도서관의 사서들은 주로 2, 30대의 젊은 사서들이므로 이들의 의견을 충분히 반영해야 한다. 이를 적극 실천할 수 있는 방법으로 제안제도, 제안함의 설치 등이 있다. 또한 이들에게 관심을 가지고 자주 격려와 칭찬을 해줌으로써 일에 대한 흥미와 자부심을 가지도록 동기부여를 해주어야 한다. 여섯째, 여자사서들로 하여금 소외감과 차별의식을 느끼지 않도록 커뮤니케이션을 충분하고 누락됨이 없이 해야 하며 여자 사서 자신도 보다 적극적이고 진취적인 자세를 갖도록 해야 한다. 일곱째, 보다 효율적인 커뮤니케이션을 위해 도서관의 행정관리자, 보직자는 도서관학을 전공했거나 이에 대한 이해와 지식을 가진 자가 담당하는 것이 바람직하리라 생각된다.
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일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
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