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간병인 교육프로그램 평가요소에 대한 교육생의 지각에 관한 연구

Title
간병인 교육프로그램 평가요소에 대한 교육생의 지각에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Perception of the Prospective Caregiver on the Evaluative Factors of the Educational Program for the Caregiver
Authors
김인숙
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
간병인교육프로그램평가요소교육생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
여성의 사회진출 증대와 핵가족화의 영향 등으로 상병자나 임산부를 돌보기 위해 간병인을 이용하는 사례가 증가하고 있다. 간병인 직업훈련은 일부 사회단체나 알선기관에서 실시하고 있으나 통일화된 공식 교육프로그램이 부재하며, 자체적으로 마련한 30시간 미만의 단기교육에 의해 간병인을 배출하고 있다. 본 연구의 목적은 간병인 교육프로그램 평가를 현재 실시중인 간병인 교육프로그램의 평가요소에 대한 교육생들의 지각정도를 파악하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 특정 T기관의 89년 4월 재교육에 참석하거나 상담을 하고자 방문한 간병인 98명을 대상으로 간병인 교육프로그램의 평가요소에 대한 교육생들의 지각정도를 파악하였다. 조사는 질문지법에 의해서 실시하였다. 질문지는 일반적 특성과 간병특성에 대한 19개 문항과 교육프로그램의 평가요소에 대한 지각과 관련된 19개 문항 등 총 38개 문항으로 되어있다. 자료의 분석은 Spss^(-x) 전산처리하였으며 Frequency, t-test와 ANOVA, Kendall's Correlation Coefficients를 사용하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 교육프로그램 평가요소에 대한 지각 (1) 수업차원의 지각정도:대상자 48%가 교육기간이 짧다고 했으며, 실습은 대상자의 79%가 부족하다고 평가했다. 또 대상자의 89%가 교재의 필요성을 지각했으며 교육시설이나 기구구비에 있어서는 대상자들 90%가 불충분하다고 하였다. (2) 교육효과에 대한 지각정도:가장 긍정적인 점수분포를 나타낸 교육효과는 정의적 영역인 것으로 나타났다. 2. 일반적 특성 및 간병특성에 따른 교육효과의 지각정도 일반적 특성 및 간병특성 중 교육정도, 간병경험, 월 평균 간병일수, 간병수입, 상담횟수, 재교육 참여여부, 재교육 이수 횟수, 인간관계 등의 요소와 교육효과간에 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 3. 수업측면에 따른 교육효과의 지각정도 교육기간, 교과목구성, 강사선정, 교육분위기, 실습, 교육시설 및 기구구비, 교육비 등의 요소와 교육효과 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 4. 교육평가 구성요소간의 상관관계 수업차원에 있어서는 시설과 시간, 시설과 방법, 비용과 방법, 비용과 시설 등으로 시설이 중요요소를 나타났다. 수업차원과 교육효과간에 있어서도 인지적 효과와 비용이 관계있는 것으로 나타나 비용의 증가는 지식의 증가와 관계가 있었다. 교육효과면에 있어서는 인지적, 정의적, 운동기능적 영역 상호간에 유의한 관계가 나타났다. 이상의 발견을 요약할 때 교육프로그램에 있어서 시설 등을 비롯하여 교재, 기구, 실습 등이 교육효과와 긴밀한 관계가 있음이 밝혀졌고, 교육대상자를 선발할 때나 교육을 실시할 때에는 대상자의 교육 정도, 간병경험, 간병활동일수, 간병수입, 상담횟수, 재교육여부 등을 검토한뒤 이러한 변수를 고려하여 조직화된 교육이 실시되어야 한다는 점을 밝힐 수 있다. 앞으로 본고에서 밝혀진 결과를 기초로 교육프로그램 개발에 관한 지속적이고 심화된 연구가 계속되어야 하겠다.;As the need for nursing services, those that can be carried out by the nonprofessional in the hospital as well as in the home in-creases in this society a training program to answer this demand becomes imperative. Formerly, most bedside general nursing was assumed as a family responsibility even in the hospital. But, the changes brought about by the nuclearization of the family system have resulted in the need to find paid caregivers who are unrelated to the family needing this service. The purpose of this study. is to propose an effective training program to meet the need of the family for outside caregivers by analyzing a program already in practice at the "T" community center in Seoul which not only provides training but also links the caregiver to those who need the care. In order to carry out such a study this paper first reviews the basic concepts for evaluation of the characteristics and the curriculum of such a program for an adult population. The Hammond Educational Course Evaluation is the model on which this study is based. The 98 participants in this study were women who had either taken the initial training course and had ,experience in the field or were those who were participating in the refresher course held in April, 1989 at the above mentioned center. The first group were unable to take the refresher course but participated in the survey through individual conferences with the staff member in charge of the program. The questionaire covered 19 questions on the personal characteristics of the respondents as well as those related to the caregiving area. An additional 19 questions focused on the program of the "T" center for a total of 38 questions in all. The analysis was computerized following the SPSS^(-x) process and by using Frequency and T-test along with ANOVA and Kendal correlation coefficients. The results of the survey can be summarized as follows : 1. Evaluation of the educational program 1) Content 48% of the respondents said that the program was too short and 79% found the practice portion inadequate. 89% felt the need for a manual or printed materials while 90% said that the facilities and the structure for maintaining and managing the system were inadequate. 2) Effectiveness The item receiving the highest rating was that of change in the respondents perception and feeling regarding caregiving roles and the carry over from the training to the actual practice. 2. Effectiveness of training with regards to background and personal characteristics of participants and practical experience. Respondents felt that there was a correlation between the educational program, the actual practical experience, the level of education received, the average working days per month, the financial return, the number of conferences with the staff, the number of sessions in the retraining program and interpersonal relations. 3. Effectiveness of education according to level of instruction Factors which determined the level of benefit received were correlated to the length of the period of study, the topics studied, the age of the lecturer, the educational atmosphere, the practical expereience, the availability of teaching aid(i. e. crutches, wheelchair, bedpan, etc.), and the audiovisual and other educational facilities of the sponsoring organization and the cost. 4. Relationship between evaluation of education and the structural elements The level of the benefit between the(P.05) following illustrates the correlation between the skill in care giving received through actual practice and the perception and feeling regarding the role as a caregiver. 1) organization (providing the training) and the time 2) organization and method 3) cost and method 4) cost and organization 5) effectiveness of knowledge and cost 6) perception and feeling and work capacity 7) work capacity and content of education 8) effectiveness of work capacity and knowledge effectiveness To sum up the findings in the above, it is clear that there is a close correlation to the effectiveness of the training among facilities, manual or printed materials, Organization and practical experience in the educational program. And also there should be an individualized training based on the level of education, the actual practical experience, working days, the financial return the number of conferences with the staff and the need for retraining etc. of each individual. Even in the future, there should be a continuous and intensive study for the development of the educational program based on the result of this study.
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