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R. Schumann의 Fantasie, op.17과 M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin에 대한 소고

Title
R. Schumann의 Fantasie, op.17과 M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin에 대한 소고
Other Titles
(A) Studies on Schumann's Fantasie Op. 17 & Revel's Le Tombeau de Couperin
Authors
이유선
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
SchumannFantasieRavelLe Tombeau de Couperin
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장혜원
Abstract
이 논문은 본 연구자의 석사과정 이수를 위한 독주회의 연주곡목 중에서 R. Schumann Fantasie Op. 17과 M. Ravel의 Le Tombeau de Conperin을 분석한 것이다. R. Schumann(1810-1856)은 낭만주의를 대표하는 작곡가로서 피아노곡과 예술가곡등 많은 작품을 남겼다. 그의 Fantasie Op. 17은 연주시간이 30분정도 걸리는 대곡으로서 3악장으로 나누어져 있다. 제1악장은 Sonata형식으로 이루어져 있으나 매우 자유롭게 진행된다. 즉 제시부, 발전부와 재현부가 모두 페르마타에 의한 종지로써 연결되고 있으며 한 악장내에서 빠르게-느리게-빠르게로 속도의 변화가 일어난다. 조성 또한 관계조의 법칙을 따르지 않고 단3도 위의 조로 전조된다. 2악장은 Rondo형식으로 이루어져있다. 그러나 각 에피소드의 취급이 자유로우며 새로운 소재로써 진행되는 Coda를 가진다. 3악장은 Sonatina 형식으로 작곡되었는데 재현부의 제1주제가 생략되어 나타나는 매우 개방적인 형식을 가진다. M. Ravel(1875~1937)은 20세기초에 C. Debussy와 더불어 인상주의를 대표하는 작곡가로서 고전주의 형식에 기초를 두고 인상주의 기법을 사용하여 신고전주의자라고 불리운다. 그의 Le Tombeau de Couperin은 Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet Toccata의 6곡으로 이루어진 조곡으로서 18세기 프랑스 음악에 대한 동경심으로 작곡되었다. Prelude는 A-A'-A˝의 3부분 형식으로 이루어지며 에올리안선법을 사용한다. Fugue는 주제의 응답과 모방이 다양한 조성의 변화와 극심한 스트레토의 사용등으로 진행된다. Forlane은 바로크시대에 즐겨 쓰이던 춤곡형식인데, Ravel은 반음음계를 사용하여 현대적인 느낌을 준다. Rigaudon은 프로방스 기원의 2박계통의 춤곡으로서 ABA'의 가요형식으로 이루어져 있다. Menuet 역시 3박계통의 춤곡으로서 목가적인 Musette를 갖는다. Toccata는 A-B-C-Coda의 형식으로 작곡되었는데 시종일관 16분음표의 빠른 음형이 진행되어 이 곡을 종결짓는다.;The purpose of this thesis is to give students to have pro- per understanding and desirable performance by analyzing the following repertoire. These are R. Schumann's Fantasie, Op.17 and M. Ravel's Le Tombeau de Couperin. Fantasie Op.17 is comprised of 3 movements. Although Fantasie Op.17 was named for the "Gross Sonata", many changes were given in sonata form through enlargement and as a result; it shows fantastic and free atmosphere of Fantasie. The characteristics of Fantaie Op.17 can be summed up as follows: The first movement is a sonata form. However, it is enlarged compared to the Classic Era one and includes the fantastic and free development of the theme with various changes of tempo indicated by the composer. The second movement introduces the rondo from (A-B-A'-C-B'-A" -B"-Coda), which deviated from the standard. Especially, contrapuntal style is abound in this movement. The third movement consists of sonatina form and shows calm atmosphere in contrast to the Ist and 2nd movement. M. Ravel's Le Tombeau de Couperin is his last piano work and combined of nostalgia of French music of Baroque Era, Neo-classicism and impressionism techniques. It consists of 6 different pieces in memory of his friends, including 3 dances. Prelude uses pentatonic-scale theme and mode. Fugue has many contrapunctal techniques such as dramatic stretto, imitation, contrary progression and many key changes. Forlane took the Baroque dance form and consists of rondo form. It has chromatic melody and dissonances, which place his forlane in the twentieth century. Rigaudon is in CMajor with a slower pastoral-like section beginning in Cminor. The rapid crossing of the hands recall the technique of the clavecinistes. it's musette is folklike and a series of triadic chords under-pinned at which point the themes of the minuet and the musette are joined Toccata has clear melodic threads despite all the technical difficulties. It appears to be sonatina form and the outstanding achievement of the suite.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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