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Post-modern dance에 나타난 안무특징에 관한 연구

Title
Post-modern dance에 나타난 안무특징에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Features of Dance Composition Appeared in Post-Modern Dance : With Special Reference to Post-Modern Dance Group in 1970s
Authors
이성자
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Post-moderndance안무특징1970년대무용단
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영환
Abstract
The present thesis is to study on a style, Post-modern dance, that made a sensation mainly in American in 1960s, and closely review some features of dance composition through some styles of dance composition which some of the Post-modern corps de ballet whose activity were so outstanding in 1970s had performed differently. In Chapter Ⅱ, in the first place, the concept of modernism, that of Post-modernism, and the phenomena of Post-modernism were closely reviewed. Post-modernism, as a kind of critism of Modernism o r pursuit of new Modernism, based on the awareness of new situations, is a categorized and historically framed concept. A resistant movement in art transferred from 1950s to 1960s, and those artists in that movement, while refusing the combination of the new moverment with the highly classed Modernism in the pregeneration, intended to revive a legacy of European Avant-garde Art, and by grafting it to an American, unique style, had tried to realize the actualized ideology through American-like cultual structure. While coming into the mid of the 20th century, the modern art that had reached the critical point in its style and contents had confronted with a crisis and then with a variety of change and division, caused the new waves of modern art to sway. In fact, under such historical situations, it was a natural phenomenon that the advent of the Post-modern dance that was to break from modernism was necessary. In Chapter Ⅲ, the formation of Post-modern dance, its development procedures, elements of the expression of the dancing composition of modern dance, and the abstract dancing composition appeared im Post-modern dance were closely reviewed. Artists, when confronting an era of crisis, the era of conversion, began to research into its relativity. Post-modern dance is a dance style of a new trend which is heterogeneous with the traditional modern dance and a kind of Avant-garde dance whose contents of composition can not be easily decided or understood, which is a concept that generalizes the created experiments. New dance obligates itself to be necessary to express the trend of rapid change in the modern society we are living. In Chapter Ⅳ, some characteristics of dancing composition were closely reviewed with special reference to dances performed by three Post-modern dance groups whose activities had been outstanding in 1970s. Some summarized characteristics of dancing composition of those three dancing three dancing groups are as follows: The Grand-Union Dance Team(Group), firstly, had pursued a "Meta-Commentary" style of dance composition, and secondly, an "Impromtu" style of dance compesition in order to develop the essense of movement, spontaneity. The Meredith Dance Group and The House Dance Group firstly, had pursued their dance composition with its subject matters related to 'family', 'the legacy of ancestors', 'the worship of gods', etc., secondly, the instruction of how to listen to music to the audience, and the theory of the spectator that happens between the performer and audience pursued, and thirdly, emphasized the memory or reflection of the past things while treating the critical domain of social problems. The Twyla Tharp Dance Group, firstly, while pursuing time and space in dancing composition, intended the minuteness of dancing composition and the firmal experiments, and secondly, after finding out the core structure of music, tried to use the core structure of music as the base of movement design rather simply reflecting the superficial color sense of music to reality.;본 논문은 1960년대 미국을 중심으로 일어난 Post-Modern Dance(후기 현대무용)를 1970년대 Post-Modern(후기 현대) 무용단들의 활동으로 보여지는 서로 다른 안무형식을 통하여 안무 특징을 살펴보았다. 먼저 Ⅱ장에서는 모더니즘(Modernism)과 포스트 모더니즘(Post-modernism)의 개념과 무용사적 배경에 관항 살펴 보았다. 포스트 모더니즘 일종의 모더니즘의 비판 혹은 새로운 상황인식에 대한 새로운 모더니즘의 추구로써 범주화되고 역사화된 개념이다. 예술의 반동운동은 50년대에서 60념대 미국으로 이동하였고 이들은 바로 전대의 고급 모더니즘과 결합을 뿌리치면서 유럽 아방가로드 예술의 유산을 소생시키려했으며, 여기에 독자적인 미국적 형식을 접목시킴으로서 보다 미국적인 문화구조를 통해 현실화된 이념을 구현하려 하였다. 20C 중엽에 들어오면서 형식과 내용에 있어서 한계점에 도달한 현대예술은 위기를 맞이하였으며, 다양한 변화와 분리를 가지고 새물결을 일으키기 시작하였다. 이런 역사적 상항에서 후기 헌대 이념의 포스트 모던 댄스(Post-Modern Dance)의 출현은 필연적이었다. Ⅲ장에서는 포스트 모던 댄스의 형성과 전개가정, 포스트 모던 댄스의 안무 표현요소와 포스트 모던 댄스에 나타난 추상적 안무에 대해 살펴 보았다. 예술가들은 위기의 시대, 전환의 시대에 직면했을때 상대성을 탐구하기 시작하였다. 포스트 모던 댄스는 이전의 현대무용과는 이질적인 새로운 경향의 무용이며 정확히 그 구성의 내용을 단정짓기 어려운 일종의 전위(Avant-garde) 무용으로서 창작된 실험을 총괄하는 개념이다. 신무용이란 우리가 사는 현대의 빠른 변화 추세를 표현해야 할 필요성을 지니고 있다. Ⅳ장에서는 1970년대 대표적인 3개의 포스트 모던 무용단들을 뽑아 안무특징에 대해 살펴보았다. 이들 무용단들의 안무 특징을 요약해 보면 다음과 같다. 그랜드 유니언(Grand Union) 무용단은 첫째, 자기반성적이고 협동적인 분위기를 만들어내기 위해 상황에 논평을 평하는 '메타논평(Meta-Commentary)'식의 안무추구이며 둘째, 움직임의 본질적인 자발성의 발전을 위한 '즉흥안무'를 추구하였다. 메레디스 몽크(Meredith Monk:1943∼ )와 더 하우스(The House) 무용단은 첫째, "가족"과 "조상의 유산", "신의 숭배"등의 제의로서의 주제를 선택한 안무이며 둘째, 안무에 있어 다중매체를 혼합하여 사용하며 음악을통해 관객에게 듣는 것을 가르치며, 관객과의 사이에서 해프닝적 관객론을 추구·지향하였으며 세째, 비판적민 사회문제들의 영역을 취급하고, 과거의기억·회교에 중점을 두고 있다. 트와일라 타프(Twyla Tharp:1942∼ ) 무용단은 첫째, 안무에 있어서 시·공간을 추구 지향하면서 안무의 엄밀성과 형식적 실험의 시도를 하였으며 둘째, 음악의 중심구조를 찾아낸 다음, 음악의 표면적인 색감을 단순하게 반영하기 보다는 음악의 중심구조를 동작디자인의 기본으로 사용하는 것이다.
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