View : 703 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor崔善烈-
dc.contributor.author朴賢純-
dc.creator朴賢純-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:12Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018003-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207698-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018003-
dc.description.abstract권위주의적 전통규범과 민주주의 규범이 동시에 존재하는 우리나라의 정치문화 속에서 이 두 규범을 동시에 내면화하게 되는 것이 우리나라 청소년들이 겪게되는 정치사회화의 특징인 동시에 문제점이라고 생각한다. 청소년들이 그가 속한 사회의 정치규범을 내면화하는 정치 사회화 과정은 개인과 사회화 환경과의 상호작용을 통해 일어나는 자율적 조정과정이라고 볼 수 있기 때문에 인지 발달 이론을 바탕으로 한 개인과 사회화 기관과의 상호작용에 대한 분석을 통해 사회화 과정에 대한 이해를 높일 수 있다고 본다. 본 연구는 인지적 발달론의 관점에서 사회화 기관을 정보환경으로 개념화하여 정보환경과의 상호작용을 통한 청소년들의 정치 사회화 과정을 실증적으로 밝히고자 고안되어졌다. 본 연구의 이론적 구조는 다음과 같다. 청소년들의 정보환경과의 상호작용의 영향을 구체적으로 규명하기 위하여 '정보환경'을 내용차원과 구조차원으로 구분하여, 내용차원은 대인간 커뮤니케이션과 매스미디어를 통한 공공적 정보에의 노출로, 구조 차원은 대인간 상호작용의 사회적 관계 지향성으로 개념화하였다. 사회적 관계 지향성의 인간 관계 중심적인 상호작용은 우리나라 가정의 대인 커뮤니케이션의 특성으로서 전통적 규범의 유지에 기여한다고 보았다. 대인간 커뮤니케이션과 매스미디어의 공공적 정보에의 노출, 그리고 개인 중심적인 상호작용은 청소년들의 사회적 인지발달 즉, 인지적, 감정적 독립성의 발달을 촉진하며, 인지적, 감정적 독립성은 민주규범 내면화를 용이하게 할 것이라는 이론적 구조를 세웠다. 이러한 이론적 관계를 검증하기 위하여 사회인지 발달과정상 매우 중요한 연령층인 중학교 2년생과 고등학교 2년생을 비교 연구할 수 있는 설문조사가 설계되었다. 본 연구의 조사결과는 다음과 같다. 1. 대인간 커뮤니케이션과 매스미디어를 통한 공공적 정보에의 노출은 청소년의 사회적 인지 발달, 특히 인지적 독립성의 발달에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 즉 대인간 커뮤니케이션과 매스미디어를 통해 공공적 정보를 많이 접할수록 청소년들은 높은 인지적 독립성을 보였다. 또 대인간 커뮤니케이션과 매스미디어의 공공적 정보를 많이 접할수록 높은 정치적 관여도와 정치적 지식을 보였다. 2. 대인간 상호작용의 사회적 관계 지향성과 사회적 인지발달, 즉 인지적, 감정적 독립성과의 관계를 알아본 결과 부모와의 상호작용이 관계 중심적일수록 청소년의 인지적 독립성은 낮게 나타났다. 3. 청소년의 사회적 인지가 발달할수록 즉, 인지적, 감정적, 독립성이 높을수록 청소년의 민주규범 내면화는 높게, 전통규범 내면화는 낮게 나타났다. 4. 전통규범과 민주규범 내면화에 가장 예측력이 큰 독립변인은 성, 가정의 대인간 상호작용의 사회적 관계 지향성, 인지적 독립성이었다. 이 결과는 성숙뿐만 아니라 정보 환경과의 상호작용이 개인의 전반적인 사회적 인지발달, 특히 정치규범 내면화에 영향을 줄 것이라는 본 논문의 이론적 구조를 뒷받침해주는 결과라고 본다.;This study aims to explore the process of political socialization of Korean adolescents, which internalizes two contrary political norms: authoritative vs. democratic. These two kinds of political norms simultaneously exist in the political culture of Korea. In this study, we particularly account for the effect of information environment on the political socialization of Korean adolescents in terms of the cognitive development. Our main idea lies in the theory which claims that three variables play crucial roles in the process of political socialization: First, the independent variable is the information environment; second, the intermediate variable is defined as the development of social cognition that consists of the cognitive and affective development; third and finally, there is a dependent variable which contains both the traditional authoritative political norm and the democratic political norm. The information environment is divided into the dimensions of contents and of the structure, which mean people's exposing upon the public information through the interpersonal communciation and mass media and the social-relation orientation of the interpersonal interaction respectively. The relation-oriented interaction of the social-relation orientation is defined as the characteristic of the parent-child interaction in Korea, and makes it possible to maintain the existing traditional political norm. This study mainly deals with our hypothesis that the exposure on the public information through mass media and interpersonal communication and the individual-oriented interaction accelerate the development of social cognition of the adolescents (i.e., the development of the cognitive and affective independence) and that the cognitive and affective independence facilitates the internalization of the democratic political norm. The survey made to verify our hypothesis shows the following: First, it appears that the exposure on the public information through the interpersonal communication and mass media affects the development of the social cognition of the adolescents (i.e., the development of the cognitive independence). In fact, the survey shows the positive relationship between the cognitive and affective independence of the adolescents and the amount of the public information the adolescents is exposed on through the interpersonal communication and mass media; second, the relationship between the social-relation orientation of the interpersonal interaction and the development of social cognition (i.e., the cognitive and affective independence) shows the tendency that the cognitive independence of the adolescents with the relation-oriented interaction with his/her parent is relatively lower than that of the adolescents with the individual-oriented relationship; third, the development of social cognition of the adolescence has an effect on both the internalization of the democratic political norm and that of the traditional authoritative political norm. It has, however, different impacts on each of these two political norms: the cognitive and affective independence has a positive relationship with the internalization of the democratic political norm, but a negative relationship with the internalization of the traditional authoritative political norm; fourth and finally, it is shown that the independent variables with the strongest predictability in the internalization of two kinds of political norms are sex, social-relation orientation of the interpersonal interaction in Korean family and the cognitive independence. This supports our hypothesis that not only the maturity but also the interaction between the individual and the information environment affects the overall development of social cognition of the individual (especially, the internalization of the political norms). In conclusion, this study shows that the information given by the interpersonal communication and mass media as well as the characteristic of the interpersonal interaction has an influence on the aspect of the internalization of two kinds of political norms (authoritative vs. democratic), resulting in conformity with our hypothesis.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구의 목적 및 연구문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 정치 사회화의 개념적 분석 = 6 B. 개인적 수준에서의 정치 사회화에 관한 이론적 틀 = 9 C. 정치 사회화 기관 = 15 D. 정치 사회화 내용 = 22 E. 본 논문의 이론적 구조 = 30 Ⅲ. 연구방법 = 33 A. 연구설계 = 33 B. 자료의 수집 = 34 C. 설문지의 구성 = 36 D. 조작적 정의 = 36 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 59 A. 커뮤니케이션 환경의 학년차 분석 = 59 B. 인지적 독립성과 감정적 독립성의 학년차 분석 = 66 C. 정치규범 내면화의 학년차 분석 = 66 D. 가설검증 = 68 Ⅴ. 요약 및 결론 = 88 A. 연구전체의 요약 = 88 B. 결론 = 94 C. 본 논문의 문제점 = 95 D. 앞으로 연구를 위한 제언 = 97 참고문헌 = 98 부록 = 104 ABSTRACT = 123-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4009530 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject정보환경-
dc.subject청소년-
dc.subject정치사회화-
dc.subject가정-
dc.subject매스 미디어-
dc.title정보환경이 청소년의 정치사회화에 미치는 영향연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle가정과 매스 미디어를 중심으로-
dc.title.translated(The) Effects of Information Environment on the Political : Socialization of Korean Adolescents-
dc.creator.othernamePark, Hyun-Soon-
dc.format.pagex, 125 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 신문방송학과-
dc.date.awarded1992. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE