View : 555 Download: 0

吹打의 合奏 形態에 關한 硏究

Title
吹打의 合奏 形態에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Instrumentation and Melody of Ch'wit'a
Authors
李善娥
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
취타합주형태음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
洪鍾鎭
Abstract
Ch'Wit'a is a variation of Taech'wit'a which is recomposed as an ensemble with win6 and string instruments, with each melody of Taepyungso moved up by major second and given a little variation. In 1530's, there used to bt 4 methods of playing Ch'wit'a, that is, two with wind instruments as the major and two with string instruments. While, in contemporary instrumentation for Ch'wit'a wind and string instruments are organised together without division of win39 and strings. And, when it comes to melody, in the contemporary instrumentation, they play win4 instruments such as Taegum, P'iri, Haegum in Imjongjo (Ab Key), while string instruments such as kayagum, Hyun'gum, Yanggum in Hwangjongjo (C Key). Therefore, if wind instruments and string instruments are played together, it comes to he out of tune. In this thesis, the study on the instrumentation of 1930's and the analysis of the melody of contemporary Ch'wit'a led to the following conclusions' Contemporary Ch'wit'a is an ensemble with wind and string Instruments but that of 1939's is divided into two groups: an ensemble with wind instruments and an ensemble with string instruments. In 「Hanguk Eumak」 by Him, kee-soo, the scale for the winds is different from that of the strings. For that reason, in practical performance, they can he played together only after transposition. In organizing instruments for Ch'wit'a, Hangpi'ri is used nowadays for the ensemble with wind and string instruments But, in 1930's, Hangpi'ri is adopted for the ensemble with the winds and Sepi'ri for the strings respectively, Accordingly, it is thought that the ensemble with the winds ana that with the strings are different from each other in melody pattern. Further study on the melody of Ch'wit'a in this regard made it possible to divide Ch'wit'a into two melody groups: Imjongjo (Ab Key) and Hwangjongjo (C Key), From Imjongjo two melody patterns were extracted: one for the ensemble with the winds and the other for the ensemble with wind and string instruments with the strings as the major. But, from Hwangjongjo only one melody pattern could be extracted ,which is for the ensemble of wind ana string instruments with the strings as the major. In Imjongjo, the performance of Ch'wit'a is possible both for the ensemble with the winds and the ensemble with the strings. But, in Hwangjongjo, it is possible for the ensemble with the strings but; net with the winds because of the limited musical range of Taegum. These three methods of organizing instruments for Ch'wit'a are in certain degree of accord with the instrumentation of 1930's. From this fact, we can infer that probably Ch'wit'a used to he performed in various melody patterns in the past.;취타는 군악으로, 불고 치는 악기들이 중심이 되어 이루어지는 음악이다. 취타는 태평소 가락을 장2도 올려서 변주한 곡으로서 만파정식지곡 또는 수요남극으로 불리우기도 한다. 취타의 악기편성에 관한 자료는 고문헌으로는 1930년대 이왕직 아악부의 함화진에 의해서 편찬된 「악기편성법」이 있고, 현행으로는 국립국악원에서 발행된 「한국음악」 (제1집)이 있다. 「악기편성법」에 의한 취타의 악기편성은 관명으로 만파정식지곡이라 하여 두 가지 방법이 있고, 현명으로 수요남극이라 하여 두 가지 방법이 있어 모두 네 가지 방법이 있다. 반면, 「한국음악」 (제1집)에 의한 취타의 악기편성은 관악과 현악으로 따로 구분하지 않고 각 악기들을 망라한 관현악곡으로 되어 있다. 취타의 선율에 관한 자료로는 현재 전하여지고 있는 각 악기의 악보와 국립국악원의 「한국음악」과 「국악전집」을 들 수 있다. 각 악기의 선율이 모두 실려있는 「한국음악」 (제1집)을 보면 관악기와 현악기의 시작음이 서로 다르게 나타나 있는데, 대금·피리·해금은 시작음이 황(Eb)이고 가야금·거문고는 중(Ab)으로 관악기와 현악기의 선율이 완전4도 관계로 되어 있다. 그러나, 실제 연주에 있어서는 관과 현이 4도 간격으로 병 진행하는 것이 아니라 현악음정을 관악음정에 맞추어 연주하고 있다. 본 연구에서는 「한국음악」에 나타나는 관악기와 현악기의 음이 서로 다른 점에 주목하여, 1930년대 취타의 악기편성과 현행 악기 편성을 비교하고, 시작음을 달리하고 있는 관악기와 현악기의 선율을 분석하여 본 결과, 취타의 합주에 있어 세가지 방법을 얻을 수 있었다. 즉, 임종조로 관악합주와 세악합주를 할 수 있고, 황종조로는 관악합주는 대금의 음역상 곤란하고 세악합주는 가능하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE