View : 39 Download: 0

피닉스(Philip H. Phenix)의 초월지향적 교육과정의 고찰

Title
피닉스(Philip H. Phenix)의 초월지향적 교육과정의 고찰
Other Titles
(A) Study on transcendence-oriented curriculum of Phenix
Authors
김동희
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
피닉스phenix교육과정초월지향적
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
교육과정의 이론화 과정에 있어서의 대안적 접근은 인간주의적 전망을 견지하여 교육과정의 인간화를 지향하고 있다. 본 연구의 목적은 재개념론자들 중의 한 사람인 phenix의 초월지향적 교육과정의 특징을 살펴보고, 인간화를 지향하는 교육과정 이론에게 주는 시사점을 모색하고자 하는 데 있다. 이에 본 연구의 방법은 문헌 연구에 의거하였으며, 연구 문제로는 다음과 같다. 1. 교육의 인간주의적 전망으로서 초월의 의식이 교육과정의 이론화 과정에서 어떻게 모색될 수 있는가? 2. phenix의 교육과정에서 가장 핵심적인 개념인 초월의 개념은 무엇인가? 3. 초월의 개념과 교육과정은 어떻게 통합되는가? 4. phenix의 초월지향적 교육과정의 특징은 무엇인가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 교육과정 이론에 대한 대안적 논의자들은 인간주의적 전망을 견지하여 교육과정에 있어서의 실증적·과학적인 안목을 극복하고 구체적인 개인과 삶과 경험을 중시한다. 그러므로 phenix는 인간경험의 근본적인 범주로 초월이라는 개념을 바탕으로 인간의 내면적 이해와 경험의 새로운 해석을 통해 인간적인 경험을 중시하고 이것을 교육과정의 본질적인 구성요소로서 기초지음으로써 초월의 의식은 보다 인간화를 지향하는 교육과정 구성의 원천으로서 전제된다. 2. 초월의 개념은 인간경험을 해석하기 위한 근본적인 범주로서 인간경험 및 인간실존의 특징을 이루며 궁극적 가치를 지향하는 자기초월(self-transcendence)을 의미한다. 초월은 시간적(temporal), 외연적(extensive), 그리고 질적(qualitative) 차원으로 성장해 나간다. 3. 초월의 개념은 희망, 창의성, 자각, 신앙적 의문등을 기본 개념으로 하여 교육과정과 통합된다. 이러한 기본 개념은 인간 성향의 증진에 영향을 줄 뿐만 아니라 초월지향적 교육과정의 구성을 위한 일련의 기준이 된다. 4, 초월지향적 교육과정의 특징으로는 다음과 같다. 학문적인 이해의 전체성을 추구하기 위해 다학문적인 교육과정을 중시하였고 이러한 학문을 교육과정논의에서 다루면서 학문의 분류시에 인간적인 의미를 부여함으로써 교수 학습의 효율화 및 학문 즉 지식의 인간화를 지향하였다. 또한 계속적인 대화적 탐구를 통해 상상력을 육성시킨다. 결과적으로 이러한 네가지 특징들은 인간화를 지향하는 교육과정의 구성면, 내용면, 실천면에서 특히 강조되어야 할 점을 시사하고 있다. 이와 같은 연구 결과를 통해서 볼때 초월의 의식은 인간의 궁극적인 가치실현을 목적에 두고 인간존재의 독특성을 고려하는 교육과정의 원천을 제공한다. 그러므로 초월의 의식과 교육과정의 통합은 교육과정의 인간화를 지향한다고 볼 수 있다.;An alternative approach in curriculum theorizing holds humanistic prospect and intends the humanization of curriculum. The purpose of this study is to grope the suggestion to curriculum theory that intend humanization, through examination of transcendence-oriented curriculum of phenix. This study was conducted by reviewing and analyzing phenix's writings and other related literatures. The questions of the study are as follows: 1. As humanistic prospect of education, how does the consciousness of transcendence grope in curriculum theorizing? 2. What is the conception of transcendence, the core idea in his curriculum? 4. What is the major character in transcendence oriented curriculum of phenix? The Results of Study are Summerized as fallows. 1. Alternative debaters on Curriculum theory are hold humanistic prospect. They Sublate positive, empirical-Scientific View-Point in curriculum and accentate concrete human life and experience. Thus phenix's Consciousness of transcendence is important Source of Curriculum Construction that intend humanization, as fundamental category for interpreting human experience. 2. The concept of transcendence is formed feature of human experience and human existence as fundamental category for interpreting human experience. It mean self-transcendence that pursue ultimate values. The concept of transcenclence develops three principal dimension: temporal, extensive, qualitative. 3. As general human dispositions, Hope, awareness, faithful doudt are fundamantal transcendence and combine with curriculum. These fundamental concepts play a main role in enhancement of human disposition and provide a set of criteria to construct the transcendence-oriented curriculum. 4. The major features of transcendence-oriented curriculum were four. It emphasizes the multi-discipline to pursue for wholeness of disciplined understanding. when discipline is classified, six humanistic meaning is add to the discipline. This classification of discipline brings efficiency into teaching and learning and intends hunanizion of discipline. Through continuous dialogic inquiry, education for inquiry give rise to growth of imagination. Futhermore, these characters present important suggestion in construction, content and practice of curriculum that intend humanization. Through this results, the consiousness of transcendence indicate curriculum that considers uniqueness of human existence. Eventually, The intergration of transcendental curriculum intend humanization of curriculum.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE