View : 630 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor류희영-
dc.contributor.author이정연-
dc.creator이정연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:05Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016267-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207638-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016267-
dc.description.abstractThe modern times are indeed the ages that a traditional concept towards God in the medieval history has faded away. This signifies the for forfeiture of the concluded purposes in life. That is, laying the fixed value as it was missed away, there is to be remained only with the result of choice in accordance with an autonomous resolution by onself. The contemporary fine arts were in the form of representing an inner free will resulted in the autonomous determination towards such a spiritual situation. The abstract fine arts developed through the representation of free will would be unfolded into the two main streams between the susceptible tendency in expressing an empathic world of the subjective inner phase and the reasonale trend through the composition of rational picture plane. Following the year of 1945, the modern fine arts have made an abstract expressionism of Informal Action paintings to emerge with laying emphasis on the inner experience of painters and the spontaneous improvisatoriality of a picture plane, and then in the Sixtieth while the figurated and impersonalistic coloring abstraction together with "hard-edge" would be connected, the Support/Surface Pattern paintings exposing the nature of material by itself coupled with minimalism and monochrome that present the picture plane with reducing color, form and depth have been developed since the Seventieth. Through such a stream, this individual, on the basis of a recognition towards the spontaneous picture surface, adopted the unconscious and casual geste as a medium through its working process with employing the object of visual and formative consciousness on the pictorial surface obtained for its restorative operation toward the intrinsic substance. A discussion was attempted on the technical contents toward the pictorial surface through the principle of abstract expressionism for a substantial aspect in the thesis with regard to the production of works by this individual, and a further discussion was made on the structure of picture plane towards a surface obtained by a series of the action. As for a methodological aspect, it is intended to examine the methodological characteristic as compared with the process of manufacturing the works by this individual through the works of Howard Hodgkin (1932-)who presents the materialistic substance through dual picture planes due to overlapping and the repeated picture plane of Claude Viallat (1936-) belonging to Support/Surface with laying emphasis on the materiality as well as R. Ryman (1930-) who made the works of monochrome with closely adhering a pigment to the picture surface intentionally. Through this kind of comparison and the method of analysis, a confirmation was made on the inner inevitability for the picture plane of this individual, and it is further intended to analyze the expressional possibility in the process of operation.;현대는 진정한 의미에 있어서의 전통적 신관이 죽어버린 시대이다. 이것은 인생에 있어서 완결된 목적을 상실함을 의미한다. 즉 고정된 가치를 잃어버린 채, 스스로의 자율적 결단에 의한 선택의 결과만이 남게 되는 것이다. 현대미술은 이러한 정신의 상황에 대하여 자율적 결단에 의한 내적인 자유의 의지의 표현이었다. 자유의지의 표현으로 전개된 추상미술은 주관적인 내면의 감정세계를 표현하는 감성적 경향과 합리적 화면 구성에 의한 이성적 경향의 두 흐름으로 전개된다. 1945년 이후 현대미술은 작가의 내적 경험과 화면의 자발적인 즉흥성을 중시하는 Informel , Action painting의 추상표현주의가 등장하고, 이에 60년대는 정형화되고 비개성적인 색면추상, hard-edge가 이어지면서 7O년대 이후 색, 형, 깊이가 감소되는 화면을 제시하는 minimalism, Monochrome과 물질 자체의 성질을 드러내는 Support /Surface, Pattern painting으로 전개된다. 이러한 흐름속에서 본인은 자발적인 화면에 대한 인식을 바탕으로 무식적이고 우연적인 행위 (geste)를 매개로한 작업과정은 본질로의 환원작업이며, 이러한 과정에서 얻어진 화면을 시각적, 형태적인 지각의 대상으로 삼았다. 본인 작품제작 논문에서 내용적인 면은 추상표현주의의 행위(geste)의 원리를 통하여 화면에 대한 기술의 내용으로 논하였고, 행위(geste)에 의해 얻어진 평면에 대한 화면의 구조에 대하여 논하였다. 방법적인 면에서는 무의도적으로 화면에 안료를 밀착시키면서 Monochrome작업을 한 Robert Ryman(1930-)과 물질성을 강조하는 Support/Surface그룹의 Claude Viallat(1936-)의 반복적인 화면, 그리고 중첩에 의한 이중적 화면을 통하여 물질적 사물로서 제시하는 Howard Hodgkin (1932-) 작품을 통하며 본인의 작품제작 과정과 비교하여 방법적 특성을 규명해 보고자 한다. 이러한 비교 분석의 방법을 통하여 본인의 화면에 대한 내적 필연성을 확인하고, 작업과정에서의 표현 가능성을 모색해 보고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구문제의 진술 = 1 B. 연구의 내용 및 목적 = 2 C. 연구의 방법 = 4 Ⅱ. 본론 = 6 A. 내용적인 측면 = 6 1. 행위의 측면 = 7 2. 구조로서 전면적 화면 = 9 B. 방법적인 측면 = 11 1. 물질성 (R.Ryman) = 11 2. 반복적인 패턴 (Claude Viallat) = 13 3. 중첩 (Howard Hodgkin) = 15 C. 본인의 작품 분석 = 19 Ⅲ. 결론 = 35 참고문헌 = 37 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5016604 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject행위-
dc.subjectGeste-
dc.subject화면-
dc.subject전면-
dc.title행위(Geste)에 의한 전면적 화면 추구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) pursuit of all-over picture plane by gesture-
dc.creator.othernameLee, Jeong-yean-
dc.format.pagevi, 42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1989. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE