View : 710 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor홍양자-
dc.contributor.author안경옥-
dc.creator안경옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016260-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207634-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016260-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to recognize the status of mental health of the 3rd year girl students at general high school as well as to identify the variables possibly related to it. This study also intended to, firstly, awaken the necessity of health education, secondly, provide a basic data for health education, and lastly, research the desirable health education program. For this purpose, 968 girl students were surveyed through questionnaires. The questionnaire consisted of the 20 questions of the State Anxiety Inventory by Spielberger, and the Lee Hoon-Koo’s 47 questions derived from the SCL-90 by Derogatis and the others as well as the 25 questions chosen by Lee Hoon-Koo out of the Rotter’s locus of control. The data were analyzed by using percentage, t-test, ANOVA, Pearson’s Correlation Coefficient. The results of this study could be summed up as follows. 1. The mental health assessment scale [Symptom Check List-90 (SCL-90)] showed that 29.57% of the total respondents had mental health problems. The most prevalent one was depression, the 2nd and 3rd were obsessive-compulsive reaction and interpersonal sensitivity. 2. The test of relationship between the individual background and the status of mental health revealed that, there seemed to be statistically significant correlation between the mental health and the educational level of mother, the physical health status, the academic records and whether to counsel the problem or not.(p<0.01) 3. In the relationship between the locus of control and the, mental health of the subjects, there was a positive correlation that the lower the score of locus of control was, the lower the score of mental health was. (r=0.36, p<0.01) 4. Between the state-anxiety and the mental health of the subjects, there was a correlation that the lower score of state-anxiety was, the lower score of mental health.(r=0.52, p<0.001). 5. The individual background such as the existence of parents, physical health status and academic records proved to influence on the state-anxiety at the significance level of 0.05. 6. Between the internal-external locus of control and the state-anxiety of the subjects, there was a positive correlation that the lower score of internal-external locus of control was, the lower score of state-anxiety was. (r=0.25, p<0.001). 7. The individual background significantly influencing on internal-external locus of control proved to be socioeconomic status, the sleeping hours, and whether to counsel the problem or not. (p<0.05).;본 연구는 여고생의 정신건강 실태를 파악하고 이들의 정신건강에 영향을 미치는 요인을 조사하여, 청소년을 대상으로 한 건강교육의 필요성을 환기시키고 건강교육의 기초자료를 제공함과 동시에 바람직한 건강교육 방안을 모색하고저 여고생 968명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 Spielberger의 상태불안 척도를 김 정택이 번역한 20개 문항, Derogatis등이 만든 간이정신진단검사(SCL-90)를 이 훈구가 요인분석하여 제작한 47개 문항, Rotter의 내외통제 척도를 이 훈구가 요인분석하여 선정한 25개 문항을 이용하였다. 자료분석은 SPSS를 이용하여 백분율, t-test, ANOVA, Pearson's Correlation Coefficient를 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 간이정신진단 검사를 이용한 정신건강 조사결과 대상자의 29.5 %가 정신건강에 문제가 있는 것으로 나타났으며, 대상자의 정신건강상태를 분석한 결과 우울증이 가장 높았고 다음이 강박증, 대인예민성의 순이었다. 2. 대상자의 일반적 특성과 정신건강과의 관련성 검증결과 어머니의 교육수준 (p<0.01), 신체적 건강상태(p<0.001), 성적(p<0.001), 고민의논여부(p<0.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3. 내외통제성과 정신건강과의 관계를 분석한 결과, 내적통제의 경향을 보일수록 정신건강이 좋은 정적관계를 나타내었다.(r=0.36, p<0.001) 4 .상태불안과 정신건강과의 관계를 분석한 결과, 상태불안 수준이 낮을수록 정신건강이 좋은 정적관계를 나타내었다.(r=0.52, p<0.001) 5. 상태불안에 영향을 미치는 일반적 특성을 살펴본 결과 부모의 생존여부(p<0.05)와 신체적 건강상태(p<0.01), 성적( p<0.001)이 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 6. 내외통제성과 상태불안과의 관계는 내적통제의 경향을 보이면 보일수록 상태불안 수준이 낮은 정적관계를 보이고 있었다.(r= 0.25, p<0.001) 7 .일반적 특성과 내외통제성과의 관련성 검증결과 유의한 차이를 보인 항목은 사회경제적 수준(p<0.01)과 수면시간(p<0.05), 성적(p<0.01), 고민의논 여부(p<0.001)였다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구의 목적 = 5 C. 가설의 설정 = 5 D. 용어의 정의 = 6 E. 연구의 제한점 = 7 Ⅱ. 이론적 배경 = 9 A. 청년기의 정의와 특성 = 9 B. 정신건강의 개념 = 10 C. 일반적 특성과 정신건강 = 12 D. 상태불안과 정신건강 = 16 E. 내외통제성과 정신건강 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 27 A. 연구대상 = 27 B. 연구도구 및 내용 = 28 C. 자료처리 및 분석방법 = 32 Ⅳ. 연구결과 및 고찰 = 33 A. 대상자의 일반적 특성 = 33 B. 정신건강 = 37 1. 정신건강의 일반적인 경향 = 37 2. 일반적 특성과 정신건강 = 39 3. 내외통제성과 정신건강과의 관계 = 54 4. 상태불안과 정신건강과의 관계 = 55 C. 상태불안 = 56 1. 상태불안 수준 = 56 2. 일반적 특성과 상태불안과의 관계 = 57 3. 내외통제성과 상태불안과의 관계 = 58 D. 내외통제성 = 60 1. 내외통제 경향성 = 61 2. 일반적 특성과 내외통제성과의 관계 = 62 Ⅴ. 결론 및 제언 = 64 참고문헌 = 66 설문지 = 73 ABSTRACT = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2750450 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject여고생-
dc.subject정신건강-
dc.subjectMENTAL HEALTH-
dc.title여고생의 정신건강 상태와 그 영향변인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle인문계 여자고등학교 3학년 학생을 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON MENTAL HEALTH STATUS AND ITS RELATED VARIABLES : Focused on the 3rd year girl students at general high schools in Seoul-
dc.creator.othernameAhn, Kyung Ock-
dc.format.pagevii, 83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 건강교육과-
dc.date.awarded1989. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE