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창살문양을 통한 수묵의 조형적 표현

Title
창살문양을 통한 수묵의 조형적 표현
Other Titles
Plastic Expression of Chinese Ink by the Window Frame
Authors
宋美英
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
창살문양수묵조형적 표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李奎鮮
Abstract
The painting is one class of an art that shows emotion or means of a man by was of vision or formulation. All the achievement of art is so originated from the expression of the emotion or means of a man that the expression is also important in the field of painting. The line is used for the first means of expression, as it is said, "the expression is originated from the drive to describe the form of a thing.' The line made little roles in the nature from the visual points, although it is the first step of describing things and acted as buffering roles that revealed the forms and characters of things in the simplest way. But it has indefinite possibilities and roles with a variety of characters in the canvas. The rhytem is formed when the line shows not only the outline of things but also the motion of it by itself. It is also able to express the fun of the art. The artists draw and, select the line as the essential part of a painting as their will. It also plays actually or abstractly as the economic vehicles. The line is important facts in describing the inner aspects of human beings symbolically and also is most important in the means of expression by vision. Therefore, this article described the ways of expression by vision for the formular search of expressing a thing, an itself and studied the means and the character of the line in the aspect of formulation among the methods of visual expression. Also it showed that the line of this kind is drawed in what way in my painting, as compared with oriental painting and its changes in the modern paintings. The window frame is cheesed as it has pure and simple plastic art of our races, and this article showed how window frame is originated and proceeded. In this base of studies, as the search of methods, I discussed with what visual effects the tries of my paintings are expressed in the canvas and its problems in this fries.;美術이란 視覺的 方法이나 造形的인 方法으로, 사람의 感情이나 뜻을 나타내는 藝術의 한 種類이다. 그리고 모든 藝術의 이루어짐이 사람의 감정이나 뜻의 표현에서 비롯하느니 만큼 美術에서도 역시 表現이 중요하게 되는 것이다. 그 표현은 "事物의 外形을 그리려는 욕망에서 시작된다."^(1)고 한 것에서 알 수 있듯이 일차적인 표현형식으로 線을 들 수 있게 된다. 그 線은 사물을 描寫하는 一次的인 단계로서, 사물의 形態와 性格 등을 가장 간결하게 表出하는 媒介的 역할을 하여 왔으나, 선자체는 自然속에서는 視覺的으로 별로 큰 역할을 하지 않았다 그러나 畵面속에서는 多樣한 性格을 부여하면서 무한한 可能性과 重要한 역할과 作用을 하게 되는 것이다. 또한 線은 事物의 輪廓을 나타낼 뿐 아니라 선 그 自體의 自律的인 運動을 표현하며 적절히 組織될 때 리듬이 생기고, 선의 감정 즉 美的 즐거움을 표현하는 能力을 지니고 있는 것으로 作家의 意圖에 따라서 선택, 사용하는 繪畵의 本質的 要素이며 경제적 媒介體로서 사실적으로 또는 抽象的으로 多樣하게 전개되는 것이다. 이것은 線이 人間의 內面世界를 象徵的으로 表出하기에 充分한 요소가 된다는 것이며, 여러가지 視覺的 表現手段 중에서도 線의 存在나 意義가 必然的이고 그 비중이나 영향력이 莫重함을 보여 주는 것이다. 그러므로 本稿는 硏究의 內容으로는 강한 自己自身을 表現하기 위한 造形의 追求로 視覺的 表現方式을 探究하고 擴大해 나가는 狀況을 서술하였고, 視覺的 表現要素 中에서도 形態美를 나타내는데 가장 重要한 線의 意味와 造形的으로 어떠한 性質이 있는가를 살펴 보았다. 또한 그러한 線이 과거 東洋畵에서는 어떻게 表現되었으며, 現代에 와서는 어떠한 變化가 나타나는가 개괄적으로 살펴보아 本人作品 製作에서는 어떻게 나타나는가를 서술하였다. 그리고 창살문양은 우리민족의 소박하고 단순한 固有한 造形美를 가지고 있기 때문에 소재로 選擇했으며, 그러한 창살문양이 어떻게 발생되어 전개되는가를 살펴 보았다. 이러한 硏究에 근거하여 方法的인 硏究로는 本人作品의 意圖와 製作에 있어서의 시도들이 화면상에서 어떠한 視覺的 效果를 가지며 表現이 되었으며, 그 문제점들은 무엇인가에 대해 고찰해 보았다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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