View : 1077 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor남덕우-
dc.contributor.author陳庚辰-
dc.creator陳庚辰-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:59Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000016296-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207595-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016296-
dc.description.abstract본 논문에서는 1989년 9월 18일(월)에 석사과정 이수를 위해 가진 졸업연주희의 프로그램을 중심으로 17세기 말부터 20세기에 이르는 성악곡을 다룸으로써 실제 연주시에 곡에 대한 이해를 돕고자 한다. Alessandro Scarlatti(1659-1725)는 나폴리 악파의 시조로 알려진 이태리 작곡가로서 특히 오페라와 칸타타로 유명하다. 그의 후기 작품에 속하는 "Solitudine avvenne, apriche colli' notte를 통해 그 특징을 알고자 한다. Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)는 고전주의 음악의 대표적인 작곡자로서 짧은 생애동안 훌륭한 작품들을 많이 남겼다. 본 논문에서는 그의 초기 오페라에 해당되는 <Il Re` Pastore> 중의 아리아 "L'amero`, saro` costante"를 분석하여 그 특징을 살펴보고자 한다. Robert Schumann(1810-1856)은 낭만주의의 뛰어난 작곡가이다. Goethe의 시에 의한 4개의 Mignon의 노래들을 통해 그의 가곡의 특징을 알아본다. Claude Achille Debussy(1862-l918)는 후기 낭만시대에 태어난 인상주의 음악의 창시자이다. 본 논문에서는 "Quatre Chansons de Jeunesse"를 중심으로 그 특징을 알고자 한다. Joaquin Rodrigo(1901-)는 현존하는 스페인의 작곡가이다. 그의 가곡 중에서 "Cuatro Madrigales Amatorios"에 나타난 특징을 연구함으로써 이 곡의 해석에 도움을 주고자 한다.;The writer gave a graduate voice recital on Sep. 18, 1989 for the M, M. degree in voice performance. This thesis aims to investigate the backgrounds and characteristics of the performed pieces which are composed by five composers; A.Scarlatti, W. A.Mozart, R.Schumann, C.Debussy and J.Rodrigo. Alessandro Scarlatti(1659-1725) was an Italian composer, noted especially for operas and cantatas; reputed founder of the Neapolitan school of 18th Century opera. The mood of tender melanCholy, the elegant melodic lines, and the refinement of the harmonic workmanship are thoroughly characteristic of Scablatt. "Solitudine avvenne, apriche collinotte" is' a cantata for soprano accompanied with flute obbligato basso continuo. This cantata consists of 'R(recitative)-A(aria))-R-A' form which having a definite section of tempo and tonality. Wolfgang Amadeus Mozart(l756-1791), one of the greatest composers of the classical period, produced many masterpieces throughout his short life. He paid his particular attention to writing theater music, left about 20 works, The aria "L'amero, saro` costante" from the Act Two of his early opera seria (Il Re` Pastore) consists of aria-rondo form accompanied with violin obbligato. Robert schumann(1810-1856) was the real succesor to Schubert. schumann displays a wonderful sense of balance between piano and voice. In nis songs, piano plays a new role; it makes the song more highly artistic and more profound. In Vier Lieder der Mignon von Goethe's", he shows lyricism of his melody and the piano emphasizing the finer traits of the poem. Claude Achille Debussy(l862-1918) was one of the representative composers of "Impressionism". "Quatre chansons de Jeunesse" are the songs in the "Vasnier Series" and published posthumously. In this collection, he uses syncopations, church modes and chromaticism which show a sophisticated impressionstic mood. Joaquin Rodrigo(1901- ) is the supreme representative of a particular phase in spanish music En form, harmony, melody and rhythm Rodrigo's work might be broadly classified as neoclassical style. The catalogue of Joaquin Rodrigo's works includes many songs, written for the most part in traditional Spanish style, with strong reminiscences of the 'Golden Age' of Spanish poetry and song. His "Cuatro Madrigales Amatorios (Four amatory Madrigals)" for voice and piano (also orchestra) are skillful and attractive arrangements of well-known Spanish songs of the sixteenth century. In these songs, he shows Spanish mood, full of colour and agreeable times, where folklore is a picturesque element and references to art music of the past consist of distilled eighteenth century mannerisms.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅳ 논문개요 = Ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. A. Scarlatti의 Cantata "Solitudine avvenne, apriche colli' notte" = 3 A. A.Scarlatti 칸타타의 일반적 특징 = 3 B. 악곡내용 = 4 Ⅲ. W.A.Mozart의 Aria "L'amero`, saro` costante, K.208" from Opera〈Il Re` Pastore〉 = 9 A. 작품 배경 = 9 B. 악곡내용 = 12 Ⅳ. R. Schumann의 "Vier Lieder der Mignon von Goethe's" = 15 A. R.Schumann 가곡의 일반적 특징 = 15 B. 악곡내용 = 16 Ⅴ. C. Debussy의 "Quatre Chansons de Jeunesse" = 26 A. C. Debussy가곡의 일반적 특징 = 26 B. 악곡내용 = 28 Ⅵ. J. Rodrigo의 "Cuatro Madrigales Amatorios" = 40 A. J. Rodrigo가곡의 일반적 특징 = 40 B. 스페인어 발음에 있어서의 주의사항 = 41 C. 악곡내용 = 43 Ⅶ. 결론 = 54 참고문헌 = 57 부록 = 59 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2449621 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject졸업연주회-
dc.subjectScarlatti-
dc.subjectMozart-
dc.subjectSchumann-
dc.subjectDebussy-
dc.subjectRodrigo-
dc.subject성악작품-
dc.subject.ddc700-
dc.title졸업 연주회 프로그램을 중심으로 한 A. Scarlatti, W. A. Mozart, R. Schumann, C. Debussy, J. Rodrigo의성악작품에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudies of Vocal Music of Scarlatti, Mozart, Schumann, Debussy and Rodrigo-
dc.creator.othernameJean, Kyeung Jin-
dc.format.pagevii, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE