View : 27 Download: 0

R. Schumann의 Symphonische Etu¨eden op.13과 J. Brahms의 Klavierstu¨ecke op.119에 대한 연구

Title
R. Schumann의 Symphonische Etu¨eden op.13과 J. Brahms의 Klavierstu¨ecke op.119에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on R. Schmann's Symphonische Etu¨eden Op. 13 and J. Brahms's Klavierstu¨ecke Op. 119
Authors
鄭京喆
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
SchumannSymphonischeEtu¨edenBrahmsKlavierstu¨ecke
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장혜원
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목중에서 R. Schumann의 Symphonische Etu¨den Op. 13과 J. Brahms의 Klaviestu¨cke Op. 119를 택하여 연구한 것이다. R. Schumann의 Symphonische Etu¨den Op. 13은 주제와 12개의 연습곡으로 이루어져 있으며 변주곡 형식으로 되어있다. 이 곡은 성격변주곡으로 주제가 여러가지 형태로 변화하며 연습곡적인 조건을 갖추기 위해 변주양식이 다소 변형되었다. 또한 일반적인 연습곡과는 달리 극적인 음악요소가 강조되었으며, 마지막 Finale는 규모가 큰 연주회용 연습곡으로 관현악적인 효과를 내고 있다. J. Brahms의 Klaviestu¨cke Op. 119는 3개의 Intermezzo와 1개의 Rhapsody로 구성되어 있으며 각 곡은 3부분 형식으로 되어있다. 이 곡에서는 Arpeggio, 3도, 6도, 8도의 선율선 중복, 교차리듬, 당김음, 대위법적 기법이 주로 사용되었다. Op. 119를 포함한 Brahms의 성격적 소품들은 선율, 화성, 구조와 소리의 울림에서 낭만적임에도 불구하고, 고전적인 경향을 가지고 있다.;This thesis is studied of R. Schumann's Symphonische Etu¨den Op. 1 3 and J. Brahms's Klavierstu¨cke Op. 119, among those played in Recital, for graduate. R. Schumann's Symphonische Etu¨den Op. 13 contains a theme and twelve etudes in the form of a theme with variations. As a characteristic variation, the theme of this work changes to various forms and the variation form is changed a little to take a condition of etude. This takes to emphasize the dramatic musical elements unlike any etude and in the last finale espresses . symphonic effect and stately appearances like etude for a great concert. J. Brahms's Klavierstu¨cke Op. 119 composed of 3 pieces of Intermezzo and 1 piece of Rhapsody, which are constructed in ternary form. In this work, characteristic elements such as arpeggio, overlapping of melodic line at the degress of 3, 6, 8, cross rhythm, syncopation, contrapuntal techniques are used frequently. Brahms's character pieces, including Op. 119, though romantic in melody, harmony, texture, and sonority, are inclined to classic.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE