View : 1156 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정확실-
dc.contributor.author현은애-
dc.creator현은애-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000016502-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207585-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016502-
dc.description.abstractHymns used sung most frequently in current church schools were analyzed to examine whether they are in conformity to young children's developmental characteristics. For this concrete study questions were set up as follows: Ⅰ. How adequate are the themes and values of the hymns for children in church schools? Ⅰ-1. The themes of the hymns Ⅰ-2. Christian, educational and-literary values of the hymns. Ⅱ. How adequate are the musical structures of the hymns for children in churdh schools? Ⅱ-1. the composition and form of the hymns Ⅱ-2. the time and rhythm of the hymns Ⅱ-3. the melodic flow and scale of the hymns Sixty hymns sung most frequently by church school children were selected by means of questionnaire to be subjected to an analytical study in content and musical aspects. In content taspect of the hymns, the themes and the (Christian, educational and literary) values of the hymns were analised separately. In the musical aspect, composition and form, time and rhythm, and melodic flow were analysed. Analized data were converted into frequency and percentage to be reviewed. The findings of the study are as follows: 1. Themes of faith confession, religious life and the Bible passages showed a higher rate of 50.2%, while the songs connected to young child'e life convered mere 5.0%, and the songs on the theme of nature appeared 10.0%. 2. The Christian value scored 98.4%, educational value; 75.0%, and literary value, 96.7%. 3.In musical composition, F and C majors showed a higher level as 43.4%, and, in musical form, two piece form appeared the highest as 43.3%. 4. As for the time, most hymns had 4/4 time (83.3%) and some rhythms were 2/4, 4/4 and 2/2 times, which are too difficult for most preschool children to learn. 5. In the flow of melody, 43.5% of the hymns had difficult flow for preschool children, and 23.3% of the hymns had intervals beyond six degree.;본 연구는 현재 교회학교의 유아들에 의해 많이 불려지고 있는 찬송가들을 분석하여 이 찬송가들이 유아의 발달 특성에 맞게 되어 있는지 살펴보고 교회학교에서의 바람직한 찬송가 선정 및 개발에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 수행하기 위하여 설정한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. Ⅰ. 교회학교 유아들이 부르는 찬송가 가사의 주제 및 가치는 어떠한가? Ⅰ - 1. 찬송가의 주제 Ⅰ - 2. 찬송가의 기독교적, 교육적, 문학적 가치 Ⅱ. 교회학교 유아들이 부르는 찬송가의 음악적 구조는 어떠한가? Ⅱ - 1. 찬송가의 조성과 형식 Ⅱ - 2. 찬송가의 박자와 리듬 Ⅱ - 3. 찬송가의 가락의 흐름과 음역 이를 위해 질문지에 의해 선정된 현재 교회학교 유아들에게 가장 많이 불려지고 있는 찬송가 60곡을 대상으로 가사 내용면과 음악적인 면으로 분석하였다. 찬송가의 가사 내용면은 주제와 가치(기독교적, 교육적, 문학적)로 나누어 분석하였고, 음악적인 면은 조성과 형식, 박자와 리듬, 그리고 가락의 흐름과 음역면을 분석하였다. 분석방법은 빈도와 백분위로 환산하여 검토하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 교회학교 유아들이 부르는 찬송가의 주제는 신앙고백과 신앙생활, 성경내용이 58.2%로 높은 비율을 보이고 있는 반면 유아생활과 연결된 곡은 5.0%이었으며, 자연을 소재로 한 곡은 10.0%의 낮은 비율을 보였다. 2. 유아 찬송가의 기독교적 가치는 98.4%, 교육적 가치는 75.0%, 문학적 가치는 96.7%로 나타났다. 3. 유아 찬송가의 조성은 F장조와 C장조가 43.4%로써 높게 나타났고, 형식에 있어서는 두도막 형식이 43.3%로 가장 높게 나타났다. 4. 유아 찬송가의 박자는 4/4박이 대부분 (83.3%) 이었으며, 박자별 리듬에서는 2/4박과 4/4박, 2/2박에 무리있는 리듬이 있었다. 5. 유아 찬송가의 가락의 흐름은 도약적 진행의 곡이 43.5%를 나타내었고 6도 이상의 음정이 23.3%로 나타났다. 음역에 있어서도 유아의 최대음역인 b-d"를 넘는 곡이 21.7%로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 4 C. 용어의 정의 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 기독교 유아교육에서의 음악의 기능 = 6 B. 유아에게 적절한 찬송기준과 지도방법 = 10 Ⅲ. 연구방법 및 분석기준 = 21 A. 연구의 대상 = 21 B. 자료분석 방법 및 처리 = 22 Ⅳ. 결과 및 해석 = 23 Ⅴ. 결론 및 제언 = 40 참고문헌 = 43 부록 = 46 ABSTRACT = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2216942 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject교회학교-
dc.subject유아-
dc.subject찬송가-
dc.subject교회-
dc.subject.ddc300-
dc.title교회학교의 유아 찬송가 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Analtyical study on the hymns for children in church schools-
dc.creator.othernameHYUN, Eun-ae-
dc.format.pagevi, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE