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J. S. Bach의 Goldberg Variations과 L. V. Beethoven Sonata C장조 Op. 53에 관한 연구

Title
J. S. Bach의 Goldberg Variations과 L. V. Beethoven Sonata C장조 Op. 53에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the J. S. Bach's Goldberg Variations and L. V. Beethoven's Sonata C Major Op. 53
Authors
왕원정
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachGoldberg VariationsL. V. BeethovenSonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤연경
Abstract
본 논문은 1989년 8월31일에 있었던 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목 중 2곡에 대한 분석적 연구이다. 분석할 곡목은 J.S.Bach의 Goldberg Variations와 L.V Beethoven의 피아노 소나타 Op.53이다. J.S.Bach와 Golderg Variation는 2단건반의 하프시코드를 위한 곡으로 주제와 30개의 변주곡으로 이루어졌다. 이 곡의 구성을 보면 아리아(aria)-변주곡-아리아(aria)로 이루어져 있으며 아리아(aria)에 나오는 주제는 두 부분이 균형을이루는 사라반드로서 베이스의 기초와 화성구조가 30변주곡 안에 그대로 유지된다. 아리아(aria)를 제외한 나머지 변주곡은 세개씩 짝을 이루는데 그 짝의 마지막 곡은 카논(Canon)으로써, 이 카논들을 동음으로부터 9도까지 이른다. 이들 변주곡들의 다양한 분위기와 양식들을 통일시켜주는 것은 반복적으로 나타나는 베이스와 화음, 그리고 악장들의 체계적인 순서이다. L.V.Beethoven의 피아노 소나타 Op.53은 그의 제2의 소나타의 걸작의 하나로서 모두 2악장으로 구성되어있다. 1악장은 제시부-발전부-재현부의 전형적인 소나타 형식이며 Introduction과 Rondo로 나뉘어진다. 2악장은 느린 도입부를 갖는 론도형식을 취하고 있다. 도입부는 느린악장의 역할을 담당하고 있는데 이 도입부가 끝나면 C장조의 론도의 주요 주제가 부주제와 조화를 이루어 제1악장에 필적하는 웅장한 규모를 갖는다.;This study is aim to analyze two of my performed works at the Graduation Concert held on August 31, 1989. The works are "'Goldberg Variation' by J. S. Bach and "Piano Sonata Op 53" by L. V. Beethoven. The former, the work for harpsichord of two manuals, is composed of a subject and 30 Variations. Aria followed by Variations and Aria constitutes the structure of the work whose subject is Saraband with two parts balanced, and the base of bass and harmonic structure are kept intact in the 30 Variations. All Variations except for Aria make trios separately and the last trio is Canons ranged from unison to 9 deg. The systematic orders of bass, harmony and movements presented repeatedly enable its diverse atmosphere and patterns to be united. the latter, "Piano sonata Op 53" by L. V. Beethoven, is made of two Movements, as one of the greatest Sonatas of the second period. The form of its First Movement is Exposition - Development - Reemergence, the typical form of Sonata, and parted into Introduction and Rondo, while the 2nd Movement has the form of Rondo with slow introduction. Its introduction plays a role of slow Movement and thus if the part is over, it can emit grand volume of effect, equivalent to that of the 1st Movement, through harmonyzing the main subject with the sub-subject of Rondo.
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