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F. J. Haydn의 Andante con Variazioni와 L. V. Beethoven Sonata op. 27 No. 1 E^(♭) Major에 대한 연구

Title
F. J. Haydn의 Andante con Variazioni와 L. V. Beethoven Sonata op. 27 No. 1 E^(♭) Major에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on F. J. Haydn's Andante con Variazioni & L. V. Beethoven's Sonata op. 27 No. 1 E^(♭) Major
Authors
김혜선
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
HaydnAndante con VariazioniBeethovenSonata하이든베토벤
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
This thesis is of an analysis focused on the form, harmony, rhythm, technique etc. of the both numbers: Haydn's Andante Con Variazioni and Beethoven Piano Sonata op. 27, No. 1 E^(b) Major --these were performed on October 23, 1989, as author's graduation concert numbers for the completion of the master's course. For the Andanto Con Variazioni of Haydn, a classicist composer, the themes consist of 49 phrases; it is a double variation where the motive of F minor and that of F major occur alternately; and, this form of organization appears intact in every variation. Employed method of progression is that of diatonic and chromatic scales which move in parallel and also verticaly with 3 degree. Dispersed harmony and pulling notes are used. Melody is cheerful and shows a various rhythmic process, utilizing non-harmonic tones, auxiliary notes and passing tone. And the usage of constructive displacement takes on some technique of counter-point. Beethoven's Piano Sonata Op. 27, No. 1 E^(b) Major belongs to the category of his middle-period's and consists of 3 movements. Total movements are organized so as to be performed continuously with no double vertical lines representing the conclusion of it. Unlikely with ordinary form in classic sonata, emphasis is paid on the 3rd movement, Rando. The 1st movement takes on a complexed 3 parts form, and there exists no such exposition, development and recapitulation that may be viewed as an ordinary practice in the form of sonata. The 2nd movement has an three part form of scherzo style. And the 3rd movement may be said a Rondo form with an introduction of adagio, and this part of adagio parts a role corresponding to the slow movement in the form of sonata.;이 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회(1989년 10월 23일) 곡목인 Haydn의 Andante Con Variazioni와 Beethoven Sonata, op. 27 No. 1 E^(♭) Major에 대하여 연구 한 것이다. 고전주의 작곡가인 하이든의 Andante Con Variazioni는 주제가 49마디로서 f단조의 주제와 F장조의 주제가 번갈아 나오는 이중 변주곡으로 이러한 조성은 각 변주에 그대로 나타난다. 전체곡은 3도 병진행, 상·하행하는 온음음계적, 반음음계적 진행과 당김음, 분산화음을 썼고 리듬은 다양하게 쓰였다. 선율은 비화성음의 보조음, 경과음을 사용하였고 이 곡에 쓰인 구성적 전위의 사용은 대위 법적인 수법을 보여준다. 베토벤 소나타 op. 27 No. 1 E^(♭)장조는 중기 작품에 속하며 3악장으로 이루어져 있다. 전 악장이 종결을 나타내는 겹세로줄이 없이 연속적으로 연주하게 되어있고 보통 고전 소나타 형식과는 달리 3악장인 론도에 중점을 두었다. 제1악장은 복합 3부형식으로 소나타 형식에서 볼수 있는 통례적인 제시부, 발전부, 재현부가 없다. 제2악장은 스케르쪼풍의 세도막 형식이고 제3악장은 Adagio의 서주를 가진 론도 형식이라고 할수 있으며 Adagio 부분은 Sonata 형식에서 느린악장을 대응하는 역할을 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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