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가부장적 신론에 대한 여성신학적 비판문제

Title
가부장적 신론에 대한 여성신학적 비판문제
Other Titles
(The) issue of feministic criticism to the patriarchal theo-logy : with regard to the issue-raising of Mary Daly
Authors
박영주
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
가부장적 신론여성신학Daly
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박순경
Abstract
가부장적 신론에 대한 여성신학의 문제를 다루고 그것에 대한 대안을 제시하기 위하여, 본 논문은 먼저 제1장에서 오늘날 여성신학에서 왜 기독교의 하나님이 문제시되는가에 대한 맥락을 다루었다. 또한 이 문제규명을 위하여 메리 데일리(Mary Daly)를 지렛대로 사용하였다. 그렇게 하는 이유는 가톨릭과 개신교를 망라하여 그의 여성해방론이 가장 과격하여 여성문제가 가장 첨예하게 폭로됨과 동시에 기독교신학에 대해서도 과감하게 도전하여 신학적인 문제를 선명하게 드러내기 때문이다. 제2장에서는 데일리에 대한 이해를 위하여 그의 전저작에 나타난 여성해방의식의 흐름과 그의 신이해를 살펴 보았다. 그는 종래의 하나님-그리스도론을 여성해방에 반립하는 것으로서 폐기해 버린다. 이 장 마지막에서는 데일리가 제시하는 기독교의 하나님대체로서의 Being과 여성해방론에 대한 비판을 시도하였다. 제3장은 본 논문의 지론으로서 삼위일체하나님을 여성신학의 거점으로 주장하였다. 이를 위하여 전통적 삼위일체론의 핵심을 살펴보고 그에 대한 여성신학적 해석을 시도하여, 하나님-예수그리스도가 가부장적이 아니라 초가부장적임을 제시하였다. 마지막으로는 성령론에 입각하여 삼위일체론-그리스도론을 재조명하였다. 결론에서는 데일리에 대한 총평과 아울러 그의 신이해가 신학적으로 문제라는 것을 밝히고자 했다. 여성신학에서의 문제제기는 기독교의 하나님과 예수 그리스도를 반(反)여성적으로 폐기시킴으로써- 해결되지 않는다. 오히려 그 하나님-예수 그리스도의 진리에 입각함으로서만 문제가 극명하게 드러날 수 있다. 여성신학의 주체는 여성이 아니라 하나님, 예수 그리스도, 성령이다.;This thesis is intended to deal with the question-raising of Feminist Theology to the patriarchal theo-logy and to suggest its alternative. Chapter Ⅰ deals with the context which why today God of Christianity came to be an issue in Feminist Theology. In order to clarifying the issue, Mary Daly is used as a measure for the criticism. Because, throughout both Catholic and Protestant, her theory of women's liberation has been radical and most acutely exposed the patriarchal issues. At the same time, she has bravely challenged the Christian theology and exposed the theological issues clearly. Chapter Ⅱ, in order to understand Mary Daly, examines the stream of her consciousness of women's liberation and her understanding of God throughout all her writings, especially Beyond God the Father. She abrogated Theo-Christology up to now as an antithesis of women's liberation. Finally, we try the criticism to her suggestion, Be-ing as her substitution of God and her theory of women's liberation. Chapter Ⅲ, as our proposal, suggests the Trinitarian God as a ground-point of Feminist Theology. For this, the core of traditional doctrine of Trinity and its feministic interpretation is explored. Finally, we suggest that God-Jesus Christ is not patriarchal but trans-patriarchal. And the Doctrine of Holy Spirit is feministically reillumined on the basis of the Doctrine of Trinity. In conclusion, with the general criticism to Mary Daly, we point that her understanding of God has theological problems. The question of Feminist Theology does not solve by abolishing God-Jesus Christ as a anti-feminist. Rather, It can be clear by grounding on the truth of Trinitarian God. The subject of Feminist Theology could not be firstly women but God, Jesus Christ, and the Holy Spirit.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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