View : 482 Download: 0

自然의 抒情的 表現

Title
自然의 抒情的 表現
Other Titles
Lyrical Expression of Nature
Authors
李賢珠
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
자연서정표현작품 제작
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백태호
Abstract
From the nineteenth century on, a mode of expression method and material of art are being evolved variously ; and by this aspect of modern art, artists have the consciousness that they should have their own unique self-expression with different idea of art. For the unique and fresh self-expression, however, it is more important whether there is truthfulness in the work rather than which method is used. That is to say, the work is to be expressed by sincere inner voice. 'The expression by the voice from inside'---this is the expression of desire that comes from the direct and indirect experience in one's life necessarily and naturally. Now the purport of this thesis is to make room of nature for the human emotion which is getting drier by urbanization. And the method is dyeing that expresses the nostalgia for nature which has deepened with the loss of human nature by the modern urban civilization. For this purpose, we studied the situation of modern art as the reflection of age, artist's position according to the temporal and spatial setting, and the direction which (Korean) art or artist should pursue centering around documents in the theoratical background of Chap.2. In Chap.3, we investigated the expression intention, expression object, material, method and techniques etc. in accordance with the subject or 'Lyrical Expression of Nature'. In Chap.4, the work with the theme of natural secenery for lyrical figure was produced and analyzed by dyeing craft in the hope that the work would show the nostalgia for home (nature). And the conclusion from above theoratical study, work production and analysis in Chap. 5 can be summarized like this : First, art is concrete symbol of human spirit of an age and the situation specific to a time. No matter by which method art may be expressed, it cannot exist without human being. Second, even though what we see, hear and think changes as the passing of time, there cannot be any mutation in the fundamentals since we were born and grew up in the temporal and spatial setting of korea. So our modern art must be the expression based on the psychological memory of our experience, time and spirit. Third, the substance of work should come from the maker's own experience that he can have directly and indirectly in his life. Fourth, the quality of fiber as a material should be characterize in producing the work. After all, we have to understand the quality of material, continue studying and try to express with both hand and mind in any kind of expression to show the unique characteristic of dyeing in the next work.;19세기 이후 미술의 표현양식, 방법 및 재료는 다양하게 전개되어 오고 있으며 이러한 현대 미술의 양상에서 작가들은 저마다의 다른 조형이념을 지니고 자신만의 독특한 표현을 해야 한다는 의식을 하게 되었다. 그러나 그 작품만의 새롭고 독특한 자기표현이란, 현대미술에 있어서 무질서하게 표출되고 있는 개개의 방법론적인 문제라기 보다는 예술작품에 내재한 진실함이 우선해야 한다고 생각한다. 즉, 진정한 자신의 내면적 소리에 의한 표현이어야 하겠다. '자신의 내면의 소리에 의한 표현' 그것은 자신이 살아가면서 직접적으로 혹은 간접적으로 느끼고 체험하는 속에서 자연스럽게 다가오는 필연적인 욕구로 인한 표현이라 생각된다. 이에 본 연구자는 현대 도시화로 인해 자연과 인간성이 상실되어감에 따라 고향(자연)을 그리워하는 그 그리움을 표현함으로써 점점 메말라가는 인간의 감정에 잠시나마 자연의 향기를 느낄 수 있는 공간을 마련하고자 하는 데 그 목적을 두었고, 작품 제작을 통해 현대에 이르러 제작시 사용되는 재료가 갖는 특유의 성질에 의해 독자적인 조형성을 추구하게 된 섬유예술의 한 분야로 발전되고 있는 염색공예의 다양한 표현 가능성을 모색하고자 했다. 이리한 목적을 위하며 이론적 배경에서는 시대의 반영으로서의 현대예술의 상황, 예술표현에 있어서 시대적, 공간적 배경에 따른 예술가의 입장과 우리 미술, 미술가가 취해야할 방향등을 문헌을 중심으로 고찰하고, Ⅲ장에서는 '자연의 서정적 표현'이라는 주제에 따른 표현의도와 표현대상, 재료, 방법, 기법 등을 살펴보고, Ⅳ장에서는 자연경관을 소재로 그들의 서정적 모습을 납방염법을 사용하여 표현함으로써 아득히 그리운 고향(자연)의 모습을 느낄 수 있기를 바라는 마음으로 작품을 제작하고 분석해 보았다. Ⅴ장은 위와 같은 이론적 연구와 작품제작 및 분석을 통하여 얻은 결론으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예술은 그 시대를 살아가는 인간정신의 구체적인 상징이고, 그 시대를 특징지우는 상황이라 할 수 있다. 현대에 와서 예술이 어떠한 형식에서 표현되든 그것은 인간을 떠난 상황에서 존재할 수 없다. 둘째, 시대의 흐름과 변화에 따라 보고, 듣고, 생각하는 것이 달라 진다해도 한국이라는 공간적 배경속에서 태어나고 자라난 이상 그 근본적인 뿌리에는 변함이 있을 수 없다. 따라서 우리의 현대미술은 우리의 경험과 시간과 정신에 바탕을 둔 심리적 기억에 그 뿌리를 둔 표현이어야 한다. 세째, 작품을 형성하는 내용은 작가자신이 살아가면서 직접적으로 느끼고 간접적으로 체험하는 동안 만날 수 있는 것이어야 한다. 네째, 작품을 제작함에 있어서 그 분야가 갖는 재료의 특성을 충분히 살릴 수 있어야 한다. 따라서 앞으로의 작업은 염색만이 가질 수 있는 특성-섬유라는 재료가 갖는 특유의 성질을 살릴 수 있는 작품이 되도록 그에 따른 재료의 성질을 파악하고, 계속 연구 실험하여야 할것이며, 또한 어떠한 내용의 표현이라도 그것이 손으로만 제작하는 작품이 아닌 손과 마음이 함께하는 표현이 될 수 있도록 노력해야 겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE