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海洋汚染의 法的 背景과 國際法的 規制

Title
海洋汚染의 法的 背景과 國際法的 規制
Other Titles
(A) Study on the Background and the Control of the Marine Pollution in International Law
Authors
李善圭
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 법학과
Keywords
해양오염국제법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
徐希源
Abstract
It was around 30 - 40 years ago that we began to be interested in marine pollution and it's control. Owing to the rapid growth of industry, it has been increased in geometrical progression from land-based sources, the atmosphere and various activities in the seas. The its clean-vp ability has already kept within limits, so the High Seas and coasts in every countries have become to be menaced from it. In addition, the Large sized accidents; Minamata, Santa Barbara, Amoco Cadiz, Ixtoc I along with Torry Canyon in the end of 1960s, made us be new recognition of it. We can hereby consider them as the great conversion for control of it. In the past, there was lacking in the control of all activities in the seas, because of the customary rules for freedom of ocean, and from want of pollution control policy in foreign lands as well as domestic land. With the end of 1960s as a momentum, much more efficient control for marine pollution than before was presented. In the end, 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea was established. It is, nevertheless, our situation that not only regional cooperation but strong and comprehensive control for protection against it is poor. We can not neglect it any more. Looking round the seriousness of marine pollution and the process of control, it is the purpose of this thesis that we have a view of marine pollution and it's control in the future. At present, the seriousness of marine pollution is whether we can be effective on it's seriousness of marine pollution is whether we can be effective on it's control or not. It is possible that we have a prospect in the future through the whole understanding for marine pollution and through the background of control and the process of it till now. First, the chapter two is about the raising of marine pollution, the establishing process of its various concepts, and the explanation for pollution sources. The chapter three is about the international concern of marine pollution control, the advent of sudden control in the end of 1960s, and the modifying process on the Principle of Territorial Rights and the High Seas at laissez-faire time. Next, distinguished the pollution of the Territorial Waters from that of the High Seas, the jurisdictions of coastal nations were different. With regard to this, we can see that they have been establishing on the basis of the Jeneva Convention including some declarations and other conventions, and that the jurisdictions of Flag Principle turns into those of Coastal Principle in the course of development of pollution control. The chapter four is about checking the circumstances of the whole pollution control till now through the question whether there is any pollution control turned on international law.;20C 중반이 되서야 海洋汚染의 문제가 國際的 관심의 대상이 되었다. 1956년 第1次 國際聯合海洋法會議를 계기로 이의 國際的 規制가 시작될 무렵 1967년 Torry Canyon號 事件은 急速한 汚染規制의 展開를 이루었다. 1960년대 전반까지는 自由放任槪念에 기한 두 개의 原則, 즉 國家領土主權의 原則과 公海自由의 原則이 지배하는 시기라 볼 수 있다. 海洋汚染에 관한 國際法 生成의 法的 背景으로 國際河川法에서의 領土主權論의 制限理論을 들 수 있다. 또 一般國際法的인 規制로서는 1949년 12월 6일의 國際法委員曾가 UN總會에 제출한 「國家의 權利義務에 관한 宣言案」과 1933년 12월 26일 「國家의 權利義務에 관한 Montevideo協約」에 나타난 모든 國家는 他國의 權利行使에 방해되게 自己領域을 이용할 수 없다는 原則을 들 수 있다. 이러한 原則은 Trail 熔鑛事件, Corfu 海峽 事件, 그리고 Lake Lanoux事件에서도 인정된 바 있다. 海洋汚榮의 경우 汚染地域이 領海인가 公海인가에 따라 그 規制도 크게 달라진다. 領海의 경우 他國에게 汚染에 의한 손해를 주지 않도록 할 國際義務를 지며, 위반시 國家責任이 발생하고 被害國에게 損害賠償 등의 救濟를 해주어야 한다. 諸國家는 國際慣習法과 法의 一般原則上 自國의 汚染統制權을 부여받고 있다. 단 이는 外國船舶의 無害通航權에 의해 제한을 받는다. 公海上의 汚染에 대해서는 公海自由의 原則에 의해 이의 規制는 旗國만이 하며, 旗國 이외의 他國은 汚染의 영향이 自國에 미친다 해도 直接的으로 대처할 수 없었다. 이에 카나다는 1969년 100mile에 걸쳐 北極海汚染을 통제하는 법령을 제정하여 汚染豫防에 대한 沿岸國의 權利를 주장하였다. 이후 1970년 8월 Lima 宣言에서도 광범한 管轄權을 주장하였고 오스트리아도 15해리까지 汚染防止水域을 설정하였다. 현재까지의 國際條約의 現況을 보면, 1954년 「油類에 의한 海洋汚染防止를 위한 國際協約」을 비롯해서 1958년 제네바협정 등 몇 가지 國際的 規制의 노력이 있었으나 많은 미비점을 안고 있었다. 1982년 UN海洋法協約이 채택되면서 종래는 旗國主義를 보완하여 沿岸國管轄의 확대 및 소추를 포함하는 寄港國主義를 채택하고 있다. 이들 國際的 規制와 더불어 效果的인 汚染防止對策으로 地域的 協力을 들 수 있다. 우리나라 황해와 같은 반폐쇄해에서는 Baltic 協約과 같은 인접국의 노력에 의한 地域的 協力과 특별해역의 설정 등이 필요하다고 보겠다.
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