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J. S. Bach, L. V. Beethoven, F. Chopin, S. Prokofieff에 관한 소고

Title
J. S. Bach, L. V. Beethoven, F. Chopin, S. Prokofieff에 관한 소고
Other Titles
(A) Study on J. S. Bach, L. V. Beethoven, F. Chopin and S. Prokofieff
Authors
金智瑛
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachL. V. BeethovenF. ChopinS. Prokofieff
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 1988년 4월 19일 연구자의 석사과정 졸업 연주회 곡목 이었던 J.S. Bach의 Partita Ⅴ BWV 829, L.V. Beethoven의 Piano Sonata op.53, Chopin의 Ballade op.47, op.52, S. Prokofieff의 Piano Sonata op.28 등의 작품을 분석하고 여기에서 나타나는 작곡가의 음악양식을 살펴본 것이다. J.S. Bach의 Partita BWV 829는 기본적인 조곡형식에 모방적수법의 대위법을 사용하고 있다. 삽입무곡(Optional dance)들은 대부분 상성부에 주선율을 두고 있으며 A·B 2부형식의 구성과 함께 각 악곡은 특징적인 리듬을 가지고 있다. L.V. Beethoven의 Piano Sonata op.53은 그의 제2기 소나타로서 고전주의와 낭만주의의 이원성이 나타나는 곡이다. 이 곡에서는 변화화음과 여러마디에 걸쳐 나타나는 지속음, 감7화음의 연속적 사용과 함께 각 주제들은 서로 강한 개성을 가지며 대조성을 띠고 있다. F. Chopin의 Ballade op.47은 Chopin의 Ballade중 가장 경쾌한 곡으로 Allegretto의 침착하면서도 서두르지 않는 tempo의 제시된 3마디 주제가 클라이막스까지 이곡을 끌고가는 중요한 역할을 하고 있다. 어떤 형식에도 얽매이지 않는 자유롭고 풍부한 변화가 특징적이다. Ballade op.52는 변주형태가 삽입된 자유로운 소나타 형식으로 낭만주의 소나타의 특징이 나타나며 소재에 따른 주제의 다양한 발전, 확대, 즉흥적 장식음의 사용, 반음계적 기법과 모방기법, 화려하게 장식된 리듬, 페달사용에 의한 풍부한 음량등 Chopin의 음악적 특징을 충분히 나타낸 작품이다. S. Prokofieff의 Piano Sonata op.28은 엄격한 고전 소나타 형식에 바탕을 둔 단악장구성의 곡이다. tempo의 변화, 리듬, 주제적 선율의 변화, 커다란 구조와 작은 세밀한 구조간의 조화와 대비, 비화성적 진행과 복합적인 음형, 조성등은 20세기적 면모를 나타내고 있다.;This thesis examines and analyses the composers' musical style in the works performed by this researcher on the 19th. April 1988 in the graduate musical performance, part of the master's degree course. The works performed were J.S. Bach's Partita Ⅴ BWV 829, L.V. Beethoven's Piano Sonata op.53, Chopin's Ballades op.47, op.52 and S. Prokofieff's Piano Sonata op.28. In his Partita Ⅴ BWV 829, J.S. Bach uses imitative sty1e counterpoint in the standard suite form. In the optional dance tunes, the main melody generally is put in the upper part and in the binary form A . B each movement has a distrinctive rhythm. L.V. Beethoven's Piano Sonata op.53 is a Sonata from his second period. It shows both the classical and romantic style and is a large-scale two movement piece. It is charged with contrast, in the change of harmony, in the Pedal-point that extends over several bars, in the continuous use of the diminished seventh chord, and In each of the subjects having strong individual traits. F. Chopin's Ballade op.47 is among his most cheerful pieces. While being calm, the Allegretto's eight bar subject's unhurried tempo, up to the climax, has the largest and most important role in drawing the piece forward. The special characteristic is that it is riot bound in any form but free and fully varied. Ballade op.52 has free sonata form, incorporating variation form. It displays the romantic sonata's characteristics, in the theme's varied subject matter development and enlargement. It shows, improvised ornamentation, chromatic technique and imitation, splendidly decorated rhythm and use of the pedal for full sound. It is a work that sufficiently demonstrates the characteristics of chopin's music. S. Prokofieff's Piano sonata op.28 constitutes a one movement musical work, which has a strict classical sonata form foundation. It displays a twentieth century aspect in its, change of tempo, rhythm, and thematic melody change. It shows contrast and harmony between large structure and small detail structure, and it is a composition with non-harmonious progression and complex note structure.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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