View : 742 Download: 0

Jean George Noverre에 관한 연구

Title
Jean George Noverre에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on Jean George Noverre : In the point of ballet d'action
Authors
孫恩卿
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Jean George Noverreballetaction
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
洪禎禧
Abstract
Noverre was born in 1727, in Paris. His father, an adjustant of the shales's 12 ad intended to make him a soldier, but he fall into the threater so that he early became a disciple of Louis Dupre´, the most famous dancer in that days. Noverre was concentrated on the art of stage as a great reformer. He made the systematic theory comes true than that he acted himself as a dance because he was much interested in the theory and thus affected on many dancers in Europe all around. If the Academy of the times of Louis 14th, what developed ballet into the art which is dramatic and expressive under the professional situation in the theater is the effect of Noverre. Noverre was short-tempered and he couldn't settle in one place and he wandered the capital of Europe so that the eight years of Stuttgart is the longest staying in one place. And there, he was accepted as an pivot of ballet being a ballet master. He was directly affected by Marie Salle´ who emphasized the expression and therefore he developed the ballet which gave the empressive and real display by dramatic action and which appealed to one's soul. In 1754, performing his first work of "Les Fe^tes Chinoises" when he was as maitre de ballet at Paris opera comique troupe, he succeeded greatly in achieving the rigid position as a dance composer. The power of success was emidiate and bustled. Noverre was made famous soon for passionate reformer. And thus, he used be invited by David Grrick, a famous characteristic actor. Noverre created the Ballet Da´ction in result of effects from Garrick in the theories about dancing drama. The new idea of Noverre was so radical that he didn't help acting only in London, Vienna, Stuttgart and he was fully occupied with the desire for the troupe of paris ope´ra. By the nomination of Marie Antoinete who was his desciple and became an empress of Louis 16th, he nominated for the troupe of Paris ope´ra as his old grudge, but engaged only for 5 years. Noverre reproached the conservatives for obeying the formal, outdated methods and the old customes. What made ballet clear is his "Letters sur la Dance et les Ballets" which remained as a distinctly interpreted guide and an art until today. His ideas in the art as follows. first : He tried to seek out the nature of ballet. Extricating the ballet from the simple visual entertainment he developed the events and story dramatically by the insistence of internal performance which represents something like drama. Ballet Da´ction started from this which tried display it by dance and mime excluding the poem and song. second : His ambition was to make the ballet the art of mime. It was the mimcry of nature and it refused the artificial style and fabrication. He insisted the returning to nature by placing ballet in the nature. third : Ballet gives the them according to the plot. A plot as the character of play is applied to ballet divided into introduction, development and climax for proper and various development. A plot must be made to be unified in the conception and to be the story that is logic and understandable. This is the persistance of ballet as a play and is the interpretation as the dancing drama. forth : Dance is more dramatic by being harmonized with music and the music which is adequate to expressions and ideas is free in action. And therefore in the particular pantomime, he insisted that when the drama is displayed by dance and pantomime, it must be harmomized with music.;Jean-George-Noverre는 Paris에서 出生하였다. Shales 12세의 부관인 아버지는 軍人으로 출세시키려 하였으나 그의 마음은 劇場에만 쏠려 있어 일찍부터 당시 가장 有名한 舞踊手 Louis Dupre' 의 門下生이 되었다. Noverre는 한 위대한 改革家로 무대예술을 위하여 전념하였다. Noverre 자신이 직접 무용수로 활약하기 보다는 理論에 더욱 많은 관심을 가져 그의 체계적인 理論들을 실현하여 친 유럽의 많은 舞踊手들에게 까지 影響을 끼쳤다. 하나의 藝術的인 실체로서 처음으로 Ballet를 可能하게 하였던 곳이 Louis 14세 시대의 Academy였다면, 劇場內에서 職業的인 조건하에서 劇的이고도 表現的인 藝術로써 Ballet를 하나의 藝術로 승화시켰던 것은 Novelle의 影響이라 하겠다. Noverre의 쉽게 흥분하는 기질은 한곳에서 정착하지 못하고 유럽의 여러수도들을 방황하였는데 한곳에서 가장 긴 체류는 8년 동안 머물렀던 Stuttgart였다. 여기서 Ballet Master로 있으면서 당대의 Ballet세계의 중심적인 人物로 인정 받았다. 自然의 表現性을 중요시 여겼던 Marie Salle'의 직접적인 影響을 받아 劇的인 움직임으로 진실성 있는 感動的인 表現 즉 마음에 호소하는 Ballet를 發展시켰다. 1754년 Paris Ope'ra Comique座의 mai^tre de ballet로 있었을 때 자신의 신작 Ballet인 「Les Fe^tes Chinoises」를 초연함으로써 接舞家로서의 굳건한 위치에 올려 놓을 수 있을 정도의 대단한 成功이었다. Noverre는 곧 열렬한 改革家로 알려지게 되었다. 그래서 당시 유명한 영국의 성격배우인 David Garrick의 찬사를 받기도 했다. Noverre는 Garrick으로부터 默劇에 관한 여러가지 理論約 影響의 結果로 Ballet Da'ction을 創始하였다. Noverre의 새로운 思想은 너무 急進的이었기 때문에 오히려 Lon-don, Stuttgart, Vienna에서 활약할 수 밖에 없었으나 그의 소망은 Paris Ope'ra에 있었다. 그의 제자이며 후일 Louis 16세의 왕비가 된 Marie Antoinete의 추천으로 그의 숙원인 Paris Ope'ra座에 임명되었으나, 불과 5年을 넘지 못했다. Noverre는 Paris Ope'ra座의 形式的인 낡은 方法과 옛 관습을 계속적으로 추종하는 保守主義者들을 非雜하였다. Ballet를 더욱더 分明하게 만든 것은 Novelle의 「Letters sur la Danse et les Ballets」로 오늘날까지 하나의 藝術로써 Ballet의 가장 價値있고 명백한 指對書로 남아있다. Ballet D'action에 흐르고 있는 그의 藝術的인 思想을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 表現性에서 Ballet의 本質을 찾으려 하였다. Ballet를 단순히 시각적 오락에서 脫皮하여 Drama와 같은 무엇인가를 表現하는 內面的 연기의 주장으로 사건과 이야기를 劇的으로 전개하였다. 시와 노래를 배격하고 춤과 mime에 의해 表現하려는 Ballet Da'ction이 여기에서 출발하였다. 둘째, Noverre의 야심은 模倣의 藝術로 Ballet를 만드는 것이었다. 그것은 自然에 대한 模倣으로 人爲的인 形式이나 조작따위를 거부했다. 完成된 Ballet를 自然에 두어 自然으로의 복귀를 主張하였다. 세째, Ballet는 Plot에 의해서 主題가 나온다. 演劇的인 素養으로서 Plot은 合理的이며 다양한 전개를 위해 도입부, 전개, 절정부분으로 區分하여 Ballet에 적용된다. Plot은 구상의 統一을 기해야 하고 論理的이며 이해할 수 있는 이야기를 써서 중심테마에 도움이 되도록 한다. 이것은 Ballet의 演劇的인 側面에서의 주장으로 춤추는 Drama로써의 해석이다. 네째, 舞踊이 音樂과 조화됨으로써 한층더 劇的이 될 수 있으며, 개개의 表現과 思想에 적합한 音樂은 움직임에 있어서 자유롭다. 그러므로 특별한 默劇的 演技에 있어서 한편의 Drama를 춤과 默劇的 演技에 의해 表現할때는 반드시 音樂과 合致가 되어야 한다고 主張하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE