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氣韻生動을 근거로 한 現代水墨風景

Title
氣韻生動을 근거로 한 現代水墨風景
Other Titles
MODERN SOOMOOK LANDSCAPE BASED ON ATMOSPHERE ANIMATION
Authors
李恩慶
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
기운생동수묵풍경현대수묵풍경동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
오늘날을 살아가는 作家에게 있어서, 創造的 精神活動과 그것을 形象化하는 창작적 作業에 임하는 것은 作家본연의 일이라 하겠다. 筆者는 氣韻을 지나치게 작가내면의 문제로만 돌리려 했던 宋 · 元代의 氣韻論에 대한 반성과 비판으로 등장한 造形主義 氣韻論을 재론하여 本人 作品에 있어서 氣韻의 의미를 확인하고자 한다. 후대에 올수록 氣韻의 해석이 차츰 관념화 되어 氣韻을 대상의 생동성이 아니라 畵家의 주체적 인식에 내재하는 것이라는 사고로 전개되는데, 이는 나 자체가 氣의 韻을 가지고 행동하고 있고 대상자체로 韻을 가지고 生動하고 있어서 이 양자가 生成함으로서 만나게 되는 것이다. 이렇게 氣韻에 대한 진술 들이 설득력을 넘어선 힘을 지니고 오랜 세월동안 남겨진것이 창작과 유리된 탁상공론에서 나온것이 아니라 창작의 직접체험으로 부터 절실하게 파생되어진 이론임을 알때, 「氣韻生動」은 重要한 의미가 있다고 할 수 있다. 이에 本考에서는 전통적 理論의 하나로서 氣韻개념을 파악하여 時代를 거치면서 어떤 변화과정을 보이게 되는지를 살피는데 주력 하였다. 그러나 本人이 애초에 그림을 그리는 시각에서 氣韻論에 접근하였던바, 모든 논의를 통해서 氣韻은 무엇인가, 즉 그림에 있어 이상적인 표현은 무엇인가를 밝히는 데 중점을 두면서 筆者의 作品을 해석함에 있어서도 氣韻을 본질적 命題로 삼음은 물론, 전통적 理論이 오늘날의 정신과 정서, 감각 속에서 어떠한 위치를 담당하고 있는지 재조명 해보려 하였다.;For any artist who lives in the times to be involved in the creative work conserving not only mental activities but the concrete representation of them is no doubt deemed to be the nature and origin of the artist's soul. And, when we are indulged in interpreting our artpieces, an important concept, that is, the concept of 'atmosphere in art', is to emerge ; hence, encountering to an inquiry what is the atmosphere in art, that is, what is the ideal expression in art. In this view, the author has tried to illuminate again hat kind of role do our traditional theories of it play in the current senses, emotions or mentalities. So, the concept of 'atmosphere' as one of the traditional theories was inquired in this study fundamentally in relation to its changes with the times. The figurationist theory of atmosphere which appeared as a reflection or criticism of the theories of atmosphere in the Song and Won Dynasty periods developes the more coming to later periods into the thought, the more being ideated gradually, that the atmosphere in art is what is immanent not in the animation of objects but in the subjective recognition of an artist. Thus, it manifests that the cognitive subject himself is full of life with atmospheric tone and the object itself is full of life with the tone, so that the both grow to meet each other. Should be pointed here that the long conservation from generation to generation of this motion of 'atmosphere' in art has to be understood not as caused from arm-chain discussions sperated from real creative work but as driven from sincere direct experiences in creation - here, the important meaning of 'atmosphere animation'. Needless to say, incidentally, the concept of 'atmosphere' has played a role of the required substantial preposition in interpreting the author' s paintings. And, the rediscussion of the figurationist theory of atmosphere has contributed to my assuring the meaning of 'atmosphere' in my works.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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