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墨의 象徵的 意味에 대한 硏究

Title
墨의 象徵的 意味에 대한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Symbolic Meaning of Chinese Ink
Authors
姜芝蕙
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
상징적 의미Symbolic MeaningChinese Ink
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
藝術은 作家 自身과 自己時代, 自己가 살고있는 地域의 狀況에 대응해 나가는 作家의 특수한 心理的 情況과 理念을 表現하는데서 그 存在意味를 찾을 수 있다. 따라서 本考에서는 이제까지 가장 東洋畵的인 特性을 象徵하는 材料로 認識되어왔던 墨을, 時代的 特性과, 이에 대응하는 作家意識의 表現이라는 측면에서 재조명 해보고자 하였다. 그러므로 우선 지난날 墨에 附與되었던 象徵的 意味들에 대하여 살펴 볼 필요가 있다. 墨은 東洋繪畵에 있어서 材料的 特性보다는 東洋哲學觀을 象徵하는 媒介로서의 特性이 더 두드러 진다. 그리고 東洋哲學은 現實的 價値에 대한 拒否와 抵抗을 주장하는 측면에서 理論的 基盤을 가진다. 따라서 지난날 墨에 附與된 意味는 可視的 認識에 의한 感覺的인 面은 排除된 形而上學的 측면에서만 意味를 추구한 결과이다. 즉, 根源的 實體를 象徵하는 意味와, 對象의 眞實을 '關係'에서 찾으려는 傾向의 意味가 그것이다. 그러나 한 時代는 그 時代 나름의 象徵을 낳는다. 墨에 대한 意味附與도 그것이 存在하는 時代的 特性과 作家의 表現意圖에 따라 새롭게 摸索되어야 한다. 本考에서는 이 時代를 살아가는 人間들의 意識과 양상들 중에서 '疎外'의 개념에 주시하고, 이것을 墨色에 대한 視覺的 反應-感覺的 意味들-을 통하여 表現하고자 하였다. 作品製作에 있어서는 이와같은 對象의 觀念的 把握에서 오는 模糊性性을 보완하기 위하여 畵面의 構成要素에 유의하였다. 그리고 畵面의 表現은 1930년대 中國의 목판양식작품의 표현양식과 空間意識을 참고하였다. 表現技法은 潑墨法의 활용으로 화선지와 墨의 特性을 極大化시켜 효과적인 畵面을 얻고자 하였다. 本考에서는 위와같은 내용을 통하여 이 時代的 狀況과 이에 대한 本人의 意識을 表現하는 측면에서 墨의 새로운 意味를 摸索하고자 하였다.;Art has the reason for existence in expressing artist's own mental situation and idea, which cope with the circumstances of his self, his age, and his community. Then, in this thesis, an attempt has been made for reillumination on Chinese ink, which has been regarded as material symbolizing the most Oriental characteristics, in the point of view of chronological particulars and their corresponding expression of artists' intention. Therefore, it is firstly needed to study the symbolic meanings with which Chinese ink was endowed in the past. Chinese ink had been more recognized as a symbolic medium of Oriental philosophy than an artistic material. And Oriental philosophy established its theoretical foundation on advocacy of negation and resistance against realistic value. Hence the meanings with which Chinese ink was endowed in the past were an outcome of solely pursuing the metaphysical significance, excluding the sensual point of view represented by visual perception. That is, the meanings which represent the fundamental reality, and the meanings as a tendency to find the objective reality from the 'relations.' But a time creates its own symbol. The significance of Chinese ink should also be explored in a new way according to the contemporary characteristics of its time and the artist is expressive intention. This thesis focuses on the concept of 'alienation' among the awareness and situation of the human beings of the time, and tries to express it through the visual reaction - perceptional significances - toward the color of Chinese ink. In painting, care was taken of composing element of the picture to cover up the vagueness which comes from ideal understanding of these objects. And for expression of pictures reference is made to the expressive style and spatial awareness of Chinese wood-block priuting works of 1930's. As the expressive technique, ink splash has been utilized to maximize the property of Chinese drawing paper and ink for effective painting. In this thesis, through the above contents, new implication of Chinese ink has been sought for with the intention of expressing the time situation and the author's corresponding awareness about it.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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